Lav temperaturdifference og mange kørsler
|
kibra |
Lagt på d. 09-12-2009 01:06
|
Begynder
Antal indlæg: 17
|
Hej
Jeg har fået et jordvarmeanlæg for nogle måneder siden.
Vi har en IVT Greenline HT+ C7 med bypass og ekstern cirkulationspumpe.
Jeg tror der er mulighed for at forbedre ydelsen og har et par ting jeg ikke helt forstår og måske giver mulighed for optimering.
En typisk temperaturmåling for anlægget umiddelbart inden varmedrift stopper er:
GT1 (radiatorretur)
Start stop faktisk
29,3 35,3 35,3
GT2 Ude temp. 4,6
GT6 Kompressor 76,1
Varmepumpe
Ud ind
GT8 GT9
40,3 37,0
Jordslange
Ind ud
GT10 GT11
2,8 -1,6
Mine spørgsmål:
1) Hvorfor er der så lav temperaturdifference på den varme side?
Manualen fra IVT anbefaler en temperaturdifference på den varme side på 7-10 grader. Jeg har i dette tilfælde 3,3 grader.
Er det for lavt og kan jeg gøre noget for at hæve den?
2) Hvorfor har GT1 og GT9 ikke samme værdi?
Når varmepumpen kører i varmedrift burde det vel være returvandet fra raditorerne der løber ind i varmepumpen, men det er ligesom at der bliver tilført varme mellem GT1 til GT9 (fra varmvandsbeholderen?) eller er der noget jeg ikke har forstået?
Jeg håber der er nogle af jer erfarne brugere der kan give et par tips. Jeg har temmelig mange kørsler – omkring 10-20 i døgnet.
Mvh Kim
Jordvarme med IVT Greenline HT+ C7 siden juli 2009, 300m slange, 164m^2 hus + 96m^2 kælder (i alt 260m^2), bygget 1923/2009, 9,5m^2 radiatorer, 3,5m^2 gulvvarme, forventet årsforbrug varmepumpe 7300 kWh
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 09-12-2009 09:40
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
GT9 og GT3 bør være temmelig tæt på hinanden. Eller er følerne ordentlig fastspændt? Er der isolering omkring GT3? Piller du følerne af og putter dem begge i et glas med knust is og vand, skal de ohme ca 15280 (o grader). På side 69 har du en tabel.
For lille GT8/GT9 = varmebærerpumpen kører et trin for højt. Dæmp den og kontroller Delta T både under varmtvandsopvarmning og opvarmning radiator.
Den kuldebærer er til gengæld 4,4. Den måtte gerne have været lidt lavere. Kan brinepumpen kører hurtigere, så sæt den et trin op. Evt rens sien (hvis det ikke er gjort).
På bypasset kunne med fordel monteres en 1/2" AVDO. Ved ingen varmeaftagelse i radiatorer, justeres AVDO'en til at bypasse ved Delta T 8 - 9°. Skal de være helt deluxe er en parallel-koblet buffer på 300 liter ikke dumt. Mellem VP og buffer monterer du istedet en 1/2" justerbar kontraventil der skal skabe lidt modstand når varmebærerpumpen ikke kører. Varmebærerpumpen kodes så til drift kun med kompressor. GT1 flyttes til returpunktet for radiator/bufferbund/retur varmepumpe.
Koster kun tanken lidt rør og en kontraventil. Så kan antal starter dæmpes gevaldigt, og en anden fordel er vedblivende varme frem også under brugsvandsopvarmning. |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 09-12-2009 09:46
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Hej¨
1) Har ikke nogen erfaring med et anlæg med radiator og gulvvarme men den lave delta kunne jo tyde på at dit vand pisker for hurtigt rundt i systemmet således at det ikke afkøles nok inden den kommer tilbage til pumpen. Så måske skal der skrues ned for hastigheden på den eksterne cirk. pumpe.
2) Ja det har jeg også selv undret mig over på min egen pumpe. Ved ikke om det er fordi de 2 følere sidder 2 forskellige steder i pumpen således at der er varmere der hvor GT9 sidder. Men vil da også gerne selv have en forklaring. Bliver da tilført varme mellem GT 1 og GT 9 fra vandvarmere kan den jo være din ventil som styrer om den skal lave radiatorvand eller varmt vand der ikke lukker helt tæt således at noget af det vand fra varmekappen omkring varmevandsbeholderen kommer over i radiatorkredsen. Har prøvet dette men så var vandet der blev sendt i gulvet pludselig 46 grader vand og den kørte hvert 10 min og hver gang lavede den vand til vandvarmere da det jo var vandet i denne der blev kølet ned af mit raditorvand.
Allan
Redigeret af allankj1 d. 09-12-2009 10:07
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 09-12-2009 09:58
|
Ved meget
|
Selvfølgelig Allan. Check om trevejsventilen lukker ordentlig. |
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 10-12-2009 17:30
|
Begynder
|
Hej
Tak for jeres tips.
Efterhånden som jeg prøver dem af kan jeg rapportere effekten her.
hamselv skriver: ”For lille GT8/GT9 = varmebærerpumpen kører et trin for højt.”
Som jeg har forstået det erstatter min eksterne cirkulationspumpe (varmebærerpumpe?) den indbyggede cirkulationspumpe. Min eksterne pumpe er en Grundfos Alpha2 og den står på AutoAdapt så den kan ikke køre et trin lavere.
Min delta T på den varme side er ca. 3,3 grader (40,3 – 37,0). Når den så begynder at lave varmt vand bagefter falder delta T yderligere til ca. 3,0 grader (56,1 – 53,1) lige inden den stopper. GT6 (kompressoren) stiger til 90,9. Er det normalt?
Min delta T på den kolde side er ca. 4,4 – 4,6 grader. hamselv foreslår at sætter brinepumpen et trin op for at reducere den. Hvordan gør jeg det? Kan det gøres fra menuen?
Allan foreslår at jeg checker om trevejsventilen lukker ordentlig. Hvordan gør jeg det?
Mvh Kim
Jordvarme med IVT Greenline HT+ C7 siden juli 2009, 300m slange, 164m^2 hus + 96m^2 kælder (i alt 260m^2), bygget 1923/2009, 9,5m^2 radiatorer, 3,5m^2 gulvvarme, forventet årsforbrug varmepumpe 7300 kWh
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-12-2009 18:25
|
Ved meget
|
Lågen af. lokaliser pumpen nederst til venstre (den uden isolering). Den står garnteret på trin III, prøv II og aflæs så temperaturer igen både under opvarmening og VV produktion. Så skulle det være fikset.
Lokaliser pumpen til højre (brinepumpen) check justeringen af denne. Står den på II så øg den til III. Aflæs delta T. Er den allerede på tre, så stop varmepumpen og tag sien ud af fyldeaggregatet og rens dette. Delta T brine er ikke faretruende høj, men måtte godt have været en grad lavere.
Det kan også skyldes lidt misvisning på følere, eller en føler der skal strammes. ´Få det gjort på eftersyn. Det er lidt træls at komme ind til dem, og armaflexen skal repareres bagefter. Det har montøren kork-tape med til, i bilen.
GT6 kan komme temmelig højt op. Det er normalt.
Du kunne formentlig uden problemer køre lidt koldere på brugsvandet uden problemer (bare du har VV spidsen aktiv). |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 10-12-2009 19:39
|
Ved meget
|
Lige et spørgsmål til "hamselv". Jeg har et vbx modul på mit anlæg og dette betyder at min brin først er en tur på loftet gennem vbx'en. Jeg har ikke vbx'en kørende helte døgnet rundt og i de perioder hvor vbx'en ikke kører bliver brinen trukket gennem vbx'ens cirk. pumpe som er slukket. Det medfører noget modstand og langsommere hastighed på brinen. Når vbx'en ikke kører er delta på brinen omkring 4,5 grader mod omkring 3 grader når den kører.
Kan man sige / beregne hvad det betyder for driftsøkonomien for pumpen at jeg 70 % af tiden har en delta på 4,5 grader på brinen?? og ikke de 3 grader som man siger er optimalt?
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-12-2009 21:27
|
Ved meget
|
Må jeg godt lige undersøge dette nærmere. Jeg er ikke særlig velbevandret i VBX'er men skal lige forsøge at analysere lidt på tallene. |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 10-12-2009 21:34
|
Ved meget
|
Jo jo men kort fortalt er vbx'en et udsugningsmodul i huset og varme fra den luft jeg suger ud bliver brugt til at varme brinen lidt op. Har kompaktkollektorer i haven og disse kræver noget varme fra vbx'en idet de er nedgravet i 1 til 3 meters dybde men nu var jeg mere interreseret i at vide hvad det betyd for cop'en at delta T på brinen er større end de anbefalet 3 grader.
VBX : http://www.rexnaturvarme.dk/download/Pr.bladVBX.pdf
Kompaktkollektorer : http://www.rexnaturvarme.dk/download/Pr_bladKompaktkollektor.pdf
Allan
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-12-2009 22:33
|
Ved meget
|
Jeg har et effektskema på HT+C6 liggende. Det vil jeg gerne sende dig. Så kan du selv eksperimentere og regne. Men en af ideerne er jo at man lader VBX køre, sådan at man lagrer varme/tør evt permafrost. Altså lader køre, også når kompressoren ikke kører. Filosofien er, at man ved compactcollectorerne i sig selv vil give bøvl med frost, men sammen med VBX overfører du varme til jorden og tør evt is. Dvs man udnytter til fulde ideen med tilstandsændring vand/is og "udjævner" forskellene i forbrug kontra overskud af varme. Eneste ulempe er manglende mekanisk tilførsel af erstatningsluft. Men efter svensk mønster er systematikken ganske normal. I DK vil man nok holde mest af passiv genvinding.
Mvh gl ventilationsnørd, der ææælsker f.eks Genvex Energy og alligevel tror han selv har lavet en der er lidt bedre (det vil vise sig, når den kommer i drift)..
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 10-12-2009 23:07
|
Ved meget
|
Send meget gerne det skema til mig.
Har sendt dig en personlig meddelse med min mail adresse i.
Jamen jeg forstår fint ideen med VBX'en men som du selv skriver er der ikke tale om passiv genindvindning og derfor bliver min erstatningsluft den kolde luft fra naturen. Når man bor i et helt nyt og meget tæt hus kan luften kun komme ind af ventiler i vinduerne og det kan give lidt træk problemer synes jeg. Derfor er kører anlægget mest i hverdagene mens vi er på arbejde og om natten. Har efterhånden fundet ud af hvor meget VBX'en skal køre for at undgå fugt indvendigt på vinduerne. Styer det vha et tænd og sluk ur og på en uge køre anlægget 49,25 timer eller svarende til 30 % af tiden på en ugen + plus vi starter VBX'en når vi benytter vores kondens tørretumbler hvorved den fugtige og varme luft i bryggerset bliver suget op i VBX'en. Tørretumbleren benyttes pt nok 6 timer om ugen.
Pt. har jeg en brin på 5 grader ved pumpe start og omkring 1,5 grader efter 8 timers konstant drift på pumpen. I mine øjne fint nok.
VBX'en kører også om sommeren. Oftes lidt flere timer end ovenstående da jeg gerne vil have lidt køligere luft ind om natten i sommer månederne.
Men at lade den køre 24/7 pt. vil for det første betyde ekstra el forbrug til denne samt indsugning af kold naturluft hele døgnet rundt. Dette vil sandsynligvis betyde et koldere hus og dermed en højere varmekurve for at holde de 23,5 - 24 grader som vi gerne vil have i huset. Højere varmekurve betyder igen yderligere energiforbrug til pumpen samt jeg ville suge mere energi ud af jorden så mener i den grad at det ikke er et must at køre 24/7 med VBX'en så længe jeg kan holde fugten langt nok nede i huset og samtidig tilføre brinen nok temp til at der ikke opstår permafrost i jorden.
Mvh
Allan
Redigeret af allankj1 d. 10-12-2009 23:16
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-12-2009 23:23
|
Ved meget
|
Uden lige at have analyseret alle tallene, lyder det til at du kører temmelig gennemtænkt med dit anlæg og har sat dig ret godt ind i hvad konsekvenserne er for både det ene og det andet. Dine brinetal lyder forbavsende gode. Du må have ret varm jord. Lyder ret godt.
Altid lækkert at høre fra brugere der kan få det optimale ud af anlæggene. |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 10-12-2009 23:58
|
Ved meget
|
Tak for det fremsendte. Det skal lige studeres nærmere.
Med med hensyn til konsekvensen af at delta T på brinen 4,5 grader eller 3 grader hvad er den? Blev for 1 måned siden ringet op af en bruger fra heatpump som havde søvarme. Men hans brinkreds var meget lang og derfor havde han stor delta T på brinen. Han mente det var derfor at han havde en dårlig cop på pumpen (cop'en var ikke målt men udfra hans el-forbrug mente han den var dårlig tror dog det i den sidste ende var fordi har styrede varmen i huset via telestaterne og således havde han mange små kørsler) selvom hans brin var for 1 måned siden var 12 grader varm (søvarme).
Jeg kunne desværre ikke fortælle ham om en stor delta T på brinen havde betydning for hans cop. Med en stor sø som energilager betyd det jo ikke noget om brinen var 7 grader når den kom ud i søen igen idet den jo igen ville være 12 grader når den nåede ind til pumpen igen.
Men er da selv interreseret i at vide om det betyder noget for driften at delta T på brinen er mere end 3 grader. Tror måske mit eget problem kunne løses ved at der blev monteret en kontraventil mellem fremløb og returen fra VBX'en. Pt sidder der en kugleventil som er lukket således at alt brin altid løber over VBX'en. Ved montering af en kontraventil har jeg forstået at det således kun er noget af brinen der runder VBX'en. Men vores smed var ikke obs. på dette.
Mvh
Allan
Redigeret af allankj1 d. 11-12-2009 00:00
|
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 11-12-2009 00:30
|
Begynder
|
Så gik der vist VBX i tråden.
Jeg vender lige tilbage til tråden om lav delta T på den varme side…
Tak til ”hamselv” for vejledning.
Varmebærerpumpen stod ganske rigtig på trin III og jeg har sat den på trin II.
Min delta T på den varme side er nu 4,1 grader (39,6 – 35,5). Og når den så begynder at lave varmt vand bagefter falder delta T yderligere til 3,6 grader (56,7 – 53,1) lige inden den stopper. Dvs. at operationen fik delta T til at stige 0,6 grad, både for VP og VV. Jeg kan vist godt prøve at sætte pumpen på trin I.
Brinepumpen står på højeste kraft, så jeg renser filter i weekenden og ser hvad det giver.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 11-12-2009 00:45
|
Ved meget
|
Ja sorry det var ikke meningen at der skulle gå VBX i den.
Ja trin 1 lyder som en godt ide.
Ved ikke lige hvordan du tjekker om ventilen lukker ordenligt men prøv at mærke på dit fremløb til radiatorkredsen virker meget varm. Mål eventuelt med et IR termometer på temperaturen.
Mvh
Allan
|
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 12-12-2009 00:09
|
Begynder
|
Jeg vil rense filteret på den kolde side og har fundet det i den sorte kasse under påfyldningshanerne (se billede herunder).
På den varme side skal jeg lukke ventilen inden jeg skruer tætningslåget af. Hvad skal jeg gøre på den kolde side inden jeg skruer låget af på filteret?
Det er måske et dumt spørgsmål men hellere save than sorry...
kibra tilknyttede følgende billede:billede:
|
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 12-12-2009 23:10
|
Begynder
|
Det gik pludselig op for mig.
Jeg skal selvfølgelig bare skrue håndtaget (fra siden af den storte kasse) på og lukke ventilen.
|
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 13-12-2009 00:50
|
Begynder
|
Det gjorde ikke rigtig nogen forskel at rense filteret på den kolde side, delta T på den kolde side er ca. 4,3 grader.
Jeg har prøvet at ændre varmebærerpumpen fra trin II til trin I, det gav følgende resultat:
Min delta T på den varme side er nu 5,8 grader (44,5 – 38,7). Og når den så begynder at lave varmt vand bagefter falder delta T yderligere til 5,2 grader (58,3 – 53,1) lige inden den stopper. Dvs. at operationen fik delta T til at stige 1,6-1,7 grad, både for VP og VV.
Delta T på den kolde side er nu faldet til 4,0 grader.
Interessant nok har forskellen mellem GT9 og GT1 ændret sig afhængig af varmebærerpumpens indstilling. GT9-GT1 var ca. 1,5 grad ved trin III, 0,9 grad ved trin II og 0,6 grad ved trin I. Kan det være at pumpen presser noget varme over bypasset?
Det der sker ved at øge delta T, er at fremløbstemperaturen stiger mens returtemperaturen er den samme, dvs det burde koste mere energi at øge delta T, med mindre varmekurven samtidigt sænkes. Hvorfor er det lige at manualen anbefaler en delta T på den varme side på 7-10 grader?
Jeg har stadig mange kørsler. Vel 20-30 i døgnet i øjeblikket (udetemperatur på 1,0 grad).
Kan det have noget med at Danfoss termostaterne holder temperaturen i huset på 20 og kun gulvvarmen i badeværelses er hel åben?
Det er også tydeligt at bypasset påvirker start og stop. Når bypasset er åbent stiger GT1 hurtigere til stop-temperaturen og falder sikkert også hurtigere til start-temperaturen. Måske er det fordi varmekurven ikke passer til huset? Er der nogen der har erfaring med indstillinger, når anlægget har ekstern cirkulationspumpe og bypass?
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-12-2009 18:31
|
Ved meget
|
Påfyldningssættet vender forkert! Snavssamleren vender den gale vej. Om det betyder noget på tryktabet ved jeg ikke, men den virker ikke som tænkt.
Hvis du kan afspærre bypass (kuglehane) så prøv at knibe den lidt.
Muligvis er et forsøg med at sænke kurve eller finjustering af samme aldeles gavnligt. Altså knib varmepumpen, så mindst muligt ryger i bypasset. Hvis konstant flere gulvvarmezoner skriger på varme, får du lidt bedre balance i tingene.
Har du ikke plads til en buffer? En parallelkoblet buffer, en justerbar kontra ventil mellem VP og buffer for at skabe modstand ved stilstand. Varmepumpens pumpe kodes til stop med kompressor. Tidsforsinkelse elvarme øges en del i forhold til fabriksindstillingens 60 minutter. Så skal du bare se løjer.
Har du cirkulation på brugsvandet, giver det en del pjatstart. Kan bedres ved at øge hysteren på brugsvandet en smule. |
|
|
|
kibra |
Lagt på d. 21-12-2009 00:53
|
Begynder
|
Rensefilteret burde være symmetrisk, så jeg kan ikke se at det betyder noget hvilken vej det vender. Eller er der noget jeg overser?
Når delta T på den kolde side er 4,0-4,3 grader med pumpen på fuld kraft – er det så en god idé at få en kraftigere pumpe installeret?
Hvor meget vindes på COP’en med en buffer og hvor stor skal den være?
|
|
|