HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Konsekvens af stor Delta T på brin.
allankj1
Måske der er nogen der ved noget om dette.

Hvad er konsekvensen for driftøkonomien af at delta T på brintemp. er større end de anbefalet 3 grader. Har selv omkring 4,5 grader.

Blev for 1 måned siden ringet op af en bruger fra heatpump som havde søvarme. Men hans brinkreds var meget lang og derfor havde han stor delta T på brinen. Han mente det var derfor at han havde en dårlig cop på pumpen (cop'en var ikke målt men udfra hans el-forbrug mente han den var dårlig tror dog det i den sidste ende var fordi har styrede varmen i huset via telestaterne og således havde han mange små kørsler) selvom hans brin var for 1 måned siden var 12 grader varm (søvarme).

Jeg kunne desværre ikke fortælle ham om en stor delta T på brinen havde betydning for hans cop. Med en stor sø som energilager betyd det jo ikke noget om brinen var 7 grader når den kom ud i søen igen idet den jo igen ville være 12 grader når den nåede ind til pumpen igen.

Men er da selv interreseret i at vide om det betyder noget for driften at delta T på brinen er mere end 3 grader. Tror måske mit eget problem kunne løses ved at der blev monteret en kontraventil mellem fremløb og returen fra VBX'en. Pt sidder der en kugleventil som er lukket således at alt brin altid løber over VBX'en. Ved montering af en kontraventil har jeg forstået at det således kun er noget af brinen der runder VBX'en. Men vores smed var ikke obs. på dette.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

kibra
Jeg synes også dette er et interessant spørgsmål.

Hvis varmen overført fra jordslangen til varmepumpen kaldes Qkold og den energi varmepumpen bruger kaldes Wel, så er

COP = 1 + Qkold / Wel

Dvs. at vi er interesseret i at Qkold er så høj som muligt uden at det koster for meget Wel.
Størrelsen af Qkold vil afhænge af delta Tkold og flow hastigheden. Jo større delta Tkold jo bedre, men for at få en stor delta Tkold må flow hastigheden være lille så varme fra jorden kan nås at blive overført til slangen. Og når flow hastigheden sættes ned vil Qkold blive mindre, så spørgsmålet er hvad der er optimalt.

Nogen har vel fundet ud af, at en delta Tkold på 3 grader er det bedste kompromis, men så vidt jeg kan se må det være individuelt fra anlæg til anlæg alt efter årstid mm.

Hvorfor ikke lave et forsøg ved at variere på flow hastigheden og se hvilken COP du får, hvis du altså kan måle din COP.
Jordvarme med IVT Greenline HT+ C7 siden juli 2009, 300m slange, 164m^2 hus + 96m^2 kælder (i alt 260m^2), bygget 1923/2009, 9,5m^2 radiatorer, 3,5m^2 gulvvarme, forventet årsforbrug varmepumpe 7300 kWh

allankj1
Jamen problemet er netop at jeg ikke kan måle min COP idet jeg har kun har en bi-måler monteret på anlægget min ingen varmemåler så derfor kan ikke selv lave de forsøg.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 17

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.