HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Salling Vaske & Køleservice
Admin
Hej Per Larsen

Tak for din opfordring, jeg vil se hvor meget af min sparsomme tid jeg kan bidrage med da der jo stilles mange relevante spørgsmål som fortjener svar ,så er her lidt til spørgehjørnet. Stempel kontra Scroll kompressor, frekvensreguleret / on - of reguleret. Driftssikkerhed, slangelængde/afstand /dybde. Slangemateriale, risici for beskadigelse ved nedgravning. Oplyst COP. værdi / reelt årlig middel nyttevirkning.
Solceller / solfangere i kombination med varmepumpeanlæg mm.
Efter 20 års samarbejde med Teknologisk Institut ( Prøvestationen for varmepumper) har vi veldukomenterede tests på det meste af det der efterspørges. Jeg vedhæfter et par eksempler.
Mårslet består af et hus på 147 m2 i to plan , gulvvarme i stue plan og store radiatorer på 1ste. sal og 5 pers. til varm brugsvand. Varmepumpe Frekvensreguleret fra 45 - 65 Hz 5 - 9,5 kW. Kompressoren er den højt priste Copeland Scroll Varmepumpekompressor typ ZH 19 K4E-TFD Kølemiddel R 407c. Max. driftstemp. +60gr.C ved -10gr.C Slangelængde: 2 x 200m Ø40 PEM PN10 + 2 x 25 m. stikledning fra samlebrønd. Afstand/dybde = 1,5 m./ 80cm. Jord: stift fugtig lerjord .
Ørum består af et hus på 350 m2. i 2½ plan med gulvvarme over alt, bygget i 1930 delvis efterisoleret . Varmepumpen frekvensreguleret fra 5 - 15 kW m.( brugsvandspriotering ikke aktiv før juni 2006) 4 cyl. Bock semihermetisk kompressor . Range 25 - 70 Hz lavtrykskølemiddel R 134a. Max drifts temp. +65 gr.C -10gr.C Slangelængde 6 x 200 m. Ø32 PEM PN10 + 2 x 100m stikledning Ø50 Afstand/ dybde = 2m./80 cm. Jord: Høj tør sandjord. Slangebelastningen er begge steder lagt ud efter ca.15 W/m.
Nyttevirkning samlet er inkl. alle pumper og styring.
Scroll kompressor. Vore test har vist at Scroll kompressoren klarer en rimelig COP. ved høj kondenseringstemp/fremløbtemp. Kan hastighedsreguleres i området 45 - 65 Hz.uden problemer. Under 40 Hz mister den tætningen i scrollen og dermed kølingen af motoren, og løber varm i løbet af 4-6 timer(155gr.C) i øvrigt belønnes en høj jordslangetemp. ikke i samme takt som ved stempelmaskinen.
Fordele: Lille ,kompakt , prisbillig,støjsvag og ingen vibrationsproblemer. I øvrigt er det ikke rigtig når det skrives at der ikke er ventiler i Scrollkompressoren, der sidder naturligvis en udstødningsventil efter muffleren i kompressoren da kompressoren ellers ville løbe baglæns ved hver stop og derefter trykudligne høj og lavtrykssiden.Her i huset monterer vi altid en Danfoss NRDS 12 kontraventil i trykrøret da den indbyggede udstødningsventil desværre sjældent holder tæt.
Semihermetisk/ hermetisk stempelkompressor. Vore test har vist at stempelkompressoren klarer en næsten liniært god COP i hele dens arbejdsområde dvs. 30 - 90 Hz f.eks. 3,5 - 10 kW.varmeydelse. Højere jordslangetemp eller lavere fremløbstemp. belønnes promte med ca. 2% forbedret COP. pr. gr.
Ulemper: Sammenlignet med scroll . Semihermetisk kompressor fylder mere, højere lydtryk, skal lydisoleres bedre,kompressorfundamentet skal vibrationsdæmpes , pulsationsdæmpes på trykrør med lyddæmper, kraftigere frekvensomformer for at klare opstart ved høj kondenseringstemp. Generelt dyrere i produktion.
Fordele: Den semihermetiske kompressor kan repareres/ serviceres på stedet med nye ventiler, olieskift mm. helt igennem et prof.produkt der har kørt både 20 og 30 år i køleindustrien.

Levetiden afhænger fuldstændig af de driftsvilkår kompressoren arbejder under samt renlighed under montage.. såsom bl.a.Trykforhold og overhedning på sugegassen.. Ved renlighed under montage tænkes specielt på syrerester i rør, inaktiv luft i system under lodning, ingen restfugt i kølesystemet ved kølemiddelpåfyldning.mm.Stort flow i fordamperen og kondensatoren, lav temperatur diff. så få start stop som muligt og altid en varm smøreolie ca. 40 -70 gr.C

I øvrigt vil jeg gerne ønske dig tillykke med den succes du har med din Webside, 67.000 besøg er jo ikke så dårlig enda. Det er jo dejlig for en gammel varmepumpe-entusiast som mig , der den 15 januar 2007 har udviklet og fremstillet varmepumpeanlæg i 30 år ,at se der endelig er ved at komme gang i det Danske marked igen.

DATA FOR PRØVE HUSE UNDER NAVIGATION

Med venlig hilsen
Vagn Tanderup
Redigeret af Admin d. 29-12-2006 10:42
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
kla
Hej Vagn.

dit indlæg undrer mig en lille smule!

Jeg går ud fra at du alene kommenterer Copelands Scroll kompressore, dem har IVT valgt fra idet kvaliteten ikke levede op til den standard som IVT ønskede, IVT kører med Mitsubishi´s nyudviklede Scroll kompressor, som alene er til IVT varmepumper, (disse kompressore har 32 nye patenter i forhold til standard scroll kompressore)og dem kan du rent faktisk ikke udtale dig om, de problemer som du nævner er ikke oplevelser som IVT har med deres kompressore, alle Mitsubishi kompressorene kører med jævnspænding, som gør det væsentligt nemmere at styre frekvensen, Greenline X15 vil have en forventet drifttid på 3.500 4000 timer pr år og vil i perioder køre konstant i dagevis, ved lav frekvens.

Laveste frekvens på X15 = 20 Hz
Højeste Frekvens på X15 = 90 Hz

Dette giver ingen af de problemer som du beskriver, og har i hele spektret en god COP

Du er velkommen til at tjekke [url]www.IVT.se[/url] for at se ydelserne + COP på Mitsubishi kompressorene
Redigeret af Admin d. 30-12-2006 23:28
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Admin

Svar fra Salling Vaske & Køleservice

Som beskrevet omhandler testen en Copeland varmepumpekompressor Typ. ZH 19K4E -TFD , en meget anvendt kompressor i varmepumpeindustrien. Jeg ønsker ingen useriøs debat, derfor er kompressoren nævnt med type og navn uden at ville nedgøre Copelands produkt. men med en COP på 2,85 nom. ydelse målt ved EN 14 511 sætter den ingen rekord . På IKK. i Nurnberg d. 17/10 -2006 omtalte vi problemet for den ansvarlige produktingeniør , Copeland Europe har taget kritikken til sig og er i gang med forbedringer.
Min holdning er at man kun udtaler sig på et vel-dokkumenteret grundlag, og til salgschefen naturvarme vil jeg sige til lykke med deres nye behovsstyrede varmepumpe type IVT Greenline X 15 der efter deres egne beskrivelser holder en COP på 3,25 ved EN 14511 nom. ydelse. Dog undrer det mig at det er en verdensnyhed når vi fremstillede og solgte denne type anlæg allerede i september 19 93
Scroll kontra Stempelkompressor: Med udgangspunkt i IVT Greenline X15 og en COP på 3,25 ved EN 14511 ( Sveriges prøvnings og forskningsinstitut) har vores TVP 3-10 Vari Speed , med en Danfoss/ Maneroup VTZ 038 kompressor, en ydelse på 3,6 - 10 kW varme målt ved EN 14511 en COP. på 3,4 nom. ydelse (34 - 90 Hz.) efter Danfoss`s egne test. Det kunne være interesant at prøve de to maskiner imod hinanden hos Prøvestationen for varmepumper i Århus under de samme vilkår ved 35 -40-50-60-70-80-og 90 Hz . for eks. en EN 14511 test så vi kan få belyst spørgsmålet. Vores Vari Speed varmepumpe kan naturligvis også køre kontinuerligt uden uden overophedningsproblemer.
Den behovsstyrede varmepumpe vi har produceret der har kørt længst er installeret hos Skive Kommune og har i.flg. Maskinmester Michael Pedersen Skive Kommune kørt 86.000 timer uden kompressorproblemer i et spænd fra 10 - 55 Hz..
Når du skriver at kompressoren i IVT Greenline kører med jævnspænding formoder jeg du mener motoren er en 3faset asynkron vekselstrømsmotor med permanente magneter i rotoren og børsteløs kommutering fra vekselretteren, altså samme princip der i dag bruges i alle nye høj-effektive el-motorer. Første gang anvendt kommersielt i Danfosses TLV kompressorserie.

Jeg håber hermed at have rådet bod på uklarhederne og er ellers til tjeneste.
Med venlig hilsen
Vagn Tanderup

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
"Højere jordslangetemp eller lavere fremløbstemp. belønnes promte med ca. 2% forbedret COP. pr. gr."

Jeg har (egne amatørhjemmegjorte) erfaringer med at Mitsubishien i X15 yder tilsvarende forbedring.

Da jeg monterede en tank til forvarmning af brinen, lavede jeg et lille forsøg, for at se om det kunne betale sig.

Jeg lukkede varmt vand ind i forvarmetankens veksler og kunne så styre fremløbstemperaturen på brinen. Derefter målte cop fra 5 til 20 graders brinefremløb og oplevede kraftig øgning af cop, som forventet. Fra 3,8 ved 5 grader til 5,4 ved 20 grader brine. Dette målt ved konstant kørsel.

Det er naturligvis ikke laboratorieundersøgelser, men klart nok for mig til at jeg har sat solvarme til at forvarme brinen. Når man så tager med at solvarmes effektivitet øges betragteligt ved kørsel mod lave temperaturer, så er det alt i alt en god investering af energien.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,183,334 Unikke besøg
XHTML CSS