HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For lav fremløbstemperatur
kibra
Jeg har en IVT HT+ C7 som har svært ved at følge med i dette kolde vejr.
Den kører konstant og med ca. 2 timers tilskud i døgnet (tilskuddet starter først efter 3 timer).
Lige nu er udetemperaturen GT2 -5,5 grader, varmekurven hældning er sat til 4,4 så den vil stoppe med at producere varme når returtemperaturen kommer op på 41,0 grader.
Problemet er at den aldrig får returtemperaturen tilstrækkelig højt op. Typisk er GT6 80-83 grader og GT8 39-41 grader. Delta T på den varme side er typisk 6 grader og på den kolde side 4 grader.
Hvorfor kommer GT6 og GT8 ikke højere op? Det gør de jo når den laver varmt vand.
Jeg har prøvet at ændre varmekurvens hældning men det giver ikke rigtig noget.
Jordvarme med IVT Greenline HT+ C7 siden juli 2009, 300m slange, 164m^2 hus + 96m^2 kælder (i alt 260m^2), bygget 1923/2009, 9,5m^2 radiatorer, 3,5m^2 gulvvarme, forventet årsforbrug varmepumpe 7300 kWh

hamselv
Umiddelbart er varmepumpen tæt på dimensioneringen. Efter Svensk normal er det fint, idet man accepterer en anelse drift på elpatronen når det er meget koldt. Men som du beskriver det, havde en 9'er måske klaret det lidt bedre. Forbruget på elpatronen lyder ikke foruroligende. Umiddelbart kører du til den høje side på kurven. Det hjælper ikke at øge denne, udover at du får mere elpatrondrift.

Uden at kende bygningen, ville jeg gå på jagt efter om ikke det var muligt at efterisolere lidt, og ikke mindst måske tætne.

Hvis det kniber med opvarmningen, kunne lokalisering af de radiatorer der gør at kurven skal så højt op være tjenligt og naturligvis en efterfølgende udskiftning af disse til nogle lidt større.

Hvad var dit førforbrug? Lidt hovedregning siger mig dit hus taber omkring de 30 W/kvm hvilket lyder OK. Mit gamle hus bruger lidt mere, hvilket forhåbentlig bedre, når det engang er færdigt.

Såehhh hvis du har et vinduesparti der trænger, en fordør der skal skiftes eller lidt isolering der mangler lyder det til det ikke er helt skævt.

kibra
Tak for svar.

Man kan ikke helt bruge mit førforbrug som sammenligning, da vi har fået jordvarme i forbindelse med en større ombygning.
Det samlede hus er nu på 260 kvm, hvoraf 96 kvm er fuld kælder under både ny og gammel del. Den gamle del er på 163 kvm og den nye del på 97 kvm. I det gamle hus, der også havde en nedrevet tilbygning på 9 kvm, brugte vi 2320 liter olie om året (18374 kWh med en virkningsgrad på 80% for det gamle fyr).
Det nye samlede hus har fået nye vinduer overalt og lidt ekstra isolering på 1.sal, så det er ret tæt. Der er forventet et samlet elforbrug til varmepumpen på 7300 kWh, så med en gennemsnitlig COP på ca. 3, forventes en årlig effekt på 22000 kWh for både varme og varmt vand.

Der er et par steder hvor det mærkes at der er varmetab, så jeg skal have checket huset med et infrarødt kamera. Jeg tror også at lidt efterisolering vil få 7’eren til at klare huset bedre i koldt vejr.
Det er tydeligt at mærke at returvandet fra den gamle del af huset er koldere end fra den nye del. Kan man gøre noget smart i den forbindelse eller er det bare at få et større radiatorareal i den gamle del?

Når den ikke får GT6 og GT8 højere op, er det så fordi varmepumpen leverer sit maksimale og at varmen ledes væk og derved forhindre GT6 og GT8 i at komme højere op?
Jordvarme med IVT Greenline HT+ C7 siden juli 2009, 300m slange, 164m^2 hus + 96m^2 kælder (i alt 260m^2), bygget 1923/2009, 9,5m^2 radiatorer, 3,5m^2 gulvvarme, forventet årsforbrug varmepumpe 7300 kWh

hamselv
Varmepumpen kan jo ikke levere mere end den gør. Ergo kan den ikke tilføre mere energi end der fjernes (når den kører konstant). Iøvrigt rimeligt flot den kan holde 260 kvm i skak. Har en enkelt 7'er der klarer 300 kvm nybyg. Men det er altså også lige på kanten. 7'eren er iøvrigt en ganske fremragende VP, med en god balance mellem alting. Den kan ret ukritisk køre direkte på varmeanlægget og behøver "kun" en 16 Amp sikring. Nummeret større begynder at skrige på buffertank. Nummeret mindre er udpræget sløv. Så du har en af mine favoritpumper.

Og luger du lidt ud i dine varmetab (som du jo skriver du vil), tror jeg du rammer lige i plet. Du kommer nok stadig til at grovudnytte VP'en om vinteren og men forventelig bruge minimalt på elpatronen. Du kan så hygge dig med den nok mest velafbalancerede Greenline. Bevares, de større er skægge og fulde af power. Men kræver lidt mere avancerede installationer. En Greenline 14 eller 17 er direkte imponerende. Og sjovt er det når en 14 kW'er kan varme brugsvand op ligeså hurtigt som det kan tappes.

Så isoler lidt ekstra og VP'en passer som fod i hose til huset.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.