HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
God jul til alle!
hamselv
Med håbet om en god fyringssæson, og en masse nye brugere, når nu forhåbentlig tilskuddet til skrotning af oliefyr går igennem.

Lad os få en masse gode debatter, og håbe vi kan hjælpe en masse "med-nørder" til at få fintrimmet deres installationer.

HT+E9M 502 beholder til buffer, 300/160SOL tank. Carlo Carazzi elmåler. Hus under ombygning, men gulvvarme i stueetage. Radiatorer og planlagt 50kvm gulvvarme på 1. sal. Custom-made VE anlæg under opbygning.

Admin
Hej

Jeg vil også gerne sige god jul samt godt nytår.
Ser frem til endnu et godt år med mange debatter på Heatpump.
Der ligger nu flere tusinde debatter på Heatpump.dk
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

allankj1
Også go jul og godt nytår herfra. Synes efterhånden man ser flere og flere der vender tilbage med svar om at deres anlæg kører bedre efter at de har "søgt" hjælp herinde.

Dejligt forum :-)

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Rigtigt Allan, det er også rigtig rart når man hører positivt tilbage. Og det er rigtig sjovt at høre om alle de "u-autoriserede" metodikker nogen benytter sig af. Det giver nogen inspiration til selv at pille og eksperimentere. Min nye elmåler kommer nok til at medføre opslidning af mit display, idet jeg pludselig kan eksperimentere med en række ting og udlæse resultaterne af dette. Eksempelvis er det nemt at se hvad 50 grader brugsvand koster istedet for de 48 grader jeg normalt kører. Endvidere eksperimenterede jeg i går med at lave manuel varmtvandsspids. Altså lade VP'en køre maksimalt op, inden jeg tillod elstaven at gå ind. Den lyder godt nok lidt plaget, men trak sgu 300 + 160 liter vand op på 56 grader inden den gav fortabt. De 65 graders afgangstemperatur blev nået. Til gengæld blev COP rimelig ringe, med næsten 1kW større forbrug end normalt til sidst.

Da jeg har buffer og ret stabilt vandflow på VP'en, skal jeg også lige have kontrolleret min COP. Det kan ret nemt gøres ved først at køre med kun elpatron og derefter gentage øvelsen med KUN kompressor. Resten er så simpel regning. Metodikkens fejlvisninger er i samme retning og man må antage at præcisionen er rimelig. Om ikke andet passer dem vi har målt med ydelseskurverne. Måler vi med ekstern effektmåler, måler vi korrekt eksklusive pumper. Med elmåleren får jeg målingen INCL pumper. Men det kan jeg ret simpelt korrigere for.

Ellers får jeg smed på besøg og får to kredse gulv mere på, og et sæt radiatorer mere.

Legede lidt og flyttede blokadepunktet for elstaven ned til minus 8, da jeg kunne konstatere at varmepumpen stadig var overlegen ved denne udetemperatur, omend den var ved at være så træg at 300 minutters tidsforsinkelse kunne medføre elpatron drift.

Hvad hedder jeres jordtemperaturer iøvrigt i tiden? Jeg er beriget med +4,3 ind, faldende til omkring 3,5 efter et par teenage-bade (mange liter VV og efterfølgende returnering til bufferkredsen der er ret stor hos mig).

Triplus
God (bag)jul skal der også lyde herfra...

Var lige ude ved anlægget, og kunne konstatere en brine ind på 2,7 grader.

Det er lidt uhyggeligt at tænke på alle de mennesker (mig selv incl.), som investerer mange penge i et jordvarmeanlæg, men som ret beset ikke har den fornødne indsigt til at indkøre anlægget optimalt.

Nu skal jeg ikke skære alle leverandører over én kam, men det er min fornemmelse, at når anlægget først er opstillet men de gængse fabiksindstillinger, så sker der ikke mere. Vi har at gøre med et meget avanceret varmeanlæg, som giver et hav af muligheder for finjustering til glæde for økonomien. Det er synd, at der ikke er nogen som har nedsat sig som ekspert i indkøring, som man evt. kunne købe som tillægsydelse til anlægget. Var det ikke noget for dig hamselv?

hamselv
Jamen jeg yder skam dagligt support til alle mine kunder og efterhånden også en del "ikke-kunder", idet "fætrene" fra Bosch også anvender os. Vi snakkede faktisk om, at det kunne være smart med et uafhængigt jordvarmecenter hvor man kunne tilbyde træning af montører. Og vinder jeg i lotto, bygger jeg det sgu selv. Har pladsen. Men at få det financieret er nok ikke nemt.

Det kunne være interessant at lave en "prøvebænk" hvor leverandører kunne få udført uafhængige testkørsler af deres anlæg. Hvor man kunne teste forskellige ideer. F.eks. slangetyper. Forskellene på de kraftige slanger, tyndvæggede og turbo-slange. Endvidere har en mulig anvendelse af f. eks. 50mm slange været oppe og vende. Lige netop den, genere mig så meget, at jeg måtte ty til guru'en (Claus Schøn Poulsen) for at få hans besyv med.

Ellers udveksles jo lystigt erfaringer når vi mødes, de enkelte forhandlere og firmaer imellem. Men i sagens natur er der jo forskel på firmaers metodikker og serviceniveau. Nogen er vel hurtige med regningsblokken og andre er mere large og giver lidt mere service og hjælp pr kulance. Men konkurrencen om kunderne er hård, og man vejes hele tiden på prisen. Det hører til sjældenhederne at der ikke tinges på prisen. Og det medfører i sagens natur, at nogen hugger bremsen i, på kulancen og tidligere begynder at forlange penge for servicen. Og jo, der er forskel på opstartsmontørers opfattelse af det korrekte. Og der er forskel på hvor lang tid den enkelte bruger på testkørslen.

Men det uhyggelige med indkøring er, at ikke to huse opfører sig ens. Og man kan ikke lave noget entydigt regelsæt for hvordan og hvorledes. Men heldigvis har vi heatpump, og her kan alle nørderne og almindelige brugere så lystigt udveksle ideer, tanker og problemer.

Hvis vi så kan få lært installatørerne:
at anvende frostisolering istedet for caiflex.
at balancering giver ens flow i kredsene.
at filtrering af brine giver 0 fejl på brinepumper. Vi finder sgu sand og luftlommer i 25 - 30 år gamle installationer.
at diagrammer og vejledning er til for at blive fulgt.

Så er vi nået langt.

En eller anden skrev her på sitet: Det burde være et must, at VP sælgere og teknikere selv har et anlæg. Det er nok ikke så forkert endda. Og jeg leger meget med mit anlæg. Af og til besøger vi endda hinanden og piller ved hinandens pumper, kollegaerne og undertegnede. En af vores serviceteknikere har bygget en VP selv. Bitzer "røv mod røv". Han savner dog vores styresystem. Men han har også fået el-måler på, samtidig med mig. Hans COP er bedre end min ved høj fremløb. Jeg vinder så på flydende kondensering og lave fremløbstemperaturer. Projekt II hos ham bliver at få brugsvandet med på VP'en og måske sol på ved samme lejlighed.

Jeg overvejer om jeg skal genetablere træfyring (mest for hyggen, når jeg alligevel er i værkstedet), eller om jeg skal lave sol!?!?? Begge dele kunne give nogle skægge muligheder for målinger. Har lavet nogle sol-kombinationer. Og i særdeleshed en af dem er tæske-god og vældig veldokumenteret. Umiddelbart er det dog for dyrt, i forhold til forbedringen af driftøkonomien.

Men jo, jeg er nørd og bruger urimelig meget tid på noget jeg finder vanvittig interessant. Og jeg er så egoistisk at jeg for tak, ros og klap på ryggen, yder den bistand jeg kan, hvor min viden rækker.

Og god bag-jul til dig Triplus.

PS X15 er en næsten faretruende spændende maskine. Og man imponeres hvergang man prøver at give sådan en bundgas og lader den rende helt op på max ydelse. Men har selv håbløst tabt mit hjerte til Greenline'n. Men Rego 800 er en fed styring og kræver klart bog at finde rundt i. Den kan jeg IKKE i søvne (jo udgaven der bruges på LV). Og de andre trinløse der er på markedet er også rigtig fede. Og modsat i firserne er absolut hovedparten af hvad der sælges idag rigtig rigtig lækkert isenkram. Dog kan jeg ikke lide at nogen tager det mindre alvorligt, at der faktisk er lidt videnskab blandet ind i det. Tabeldimensionering og revolversælgere trives lystigt, lidt ligesom i firserne. Men mit indtryk er at der laves meget godt af hovedparten af "de store". Internethandel og "bare-lige" synes jeg er ærgeligt. Senest hørte vi om en "expert" der havde bøffet placering af nogle følere. Det opdagede man først 30000 kr senere pga voldsom elvarmedrift. Det er træls og beskæmmende for branchen. Ligeledes fandt vi en LV'er der var installeret således - VVSmæssigt - at den i realiteten max kørte 20 sekunder af gangen og stoppede så (og hang i genstartsforsinkelsen). I realiteten kørte den næsten ren el-varme. Sådan noget er brandærgeligt. Man kunne ønske sig lidt kraftigere indsats fra VPO på det punkt.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.