Jordvarme anlæg Vølund Q700
|
Urup |
Lagt på d. 27-12-2009 00:40
|
Begynder
Antal indlæg: 9
|
Jeg har et Jordvarmeanlæg Vølund Q700 med 1 mondul på 8 kw som er fra 2003.
Har fra morgen af kørte anlægget ikke og det gør det stadig ikke .
Hvad kan der være galt ???
Jeg kan tænde det på det store relæ hvis jeg holder det inde.
Der er tryk på anlægget og strøm på alle facer |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 27-12-2009 14:34
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
Det du trykker på er kontaktoren.
Nu har jeg ikke et diagram på sådan en fætter, men der sidder antagelig en række komponenter der skal tillade at varmepumpen kører.
Et gæt kunne hedde:
En lavtrykspressostat skal standse anlægget hvis den er utæt for kølemiddel. Dette for at anlægget ikke skal starte i tilfælde af utæt kølekreds, altså en beskyttelse mod totalhaveri, og/eller frysning af veksleren ved pumpesvigt.
En højtrykspressostat skal forhindre drift hvis kondensatorsiden kommer op på skadligt høje tryk. Denne er temmelig sikkert forsynet med manuelt reset. Igen en beskyttelsesfunktion. Antagelig en Danfoss pressostat med en grøn knap på. Muligvis denne. Selvom den resettes, kunne et servicebesøg være anbefalelsesværdigt.
Drifttermostat skal starte/stoppe anlægget. Termostater kan gå i stykker.
Om der er indbygget en timer til genstartsforinkelse vides ikke, men det er ikke en dårlig i det hvis der er et sådan. Dette kan være defekt.
Selve kontaktorens spole kan være gået. En simpel måling med et multimeter kan afsløre dette.
Såøhhh, se om du ikke har et diagram (el) og med et multimeter burde du kunne lokalisere hvad der forhindrer drift. Føler du dig ikke hjemme i strøm, er et servicebesøg fra et kapabelt køle-/varmepumpefirma være ret smart. Tvinger du den til drift risikerer du haveri.
PS På det punkt er nyere VP'er dejlige. De skriver i klar tekst i display'et om de har røde hunde eller mæslinger. Det hjælper fejlfinding en hel del, og gør at lægmand kan oplyse så meget pr tlf at nødhjælp i nogen tilfælde kan fjernstyres. Hjalp faktisk een juleaftensdag, hvor en pumpe var kørt fast pga dårlig skylning af anlægget. Nu har manden en chanche for at få installatøren til at udbedre skaden UB. Havde jeg ikke kunnet instruerer mig ud af det, havde det heddet et dyrt vagtudkald, hvor kunden havde været nødt til at betale (i første omgang). |
|
|
|
Urup |
Lagt på d. 28-12-2009 00:42
|
Begynder
|
Hej
1000 tak for svaret...og ja nu har jeg sku fået gang i den igen takke være dig tak tak !!!!
Håber du vil hjælpe lidt mere
Problemet er/var en af den små relæ der sidder på print kortet den giver ikke altid kontakt nok fordi den har kørt i 30 år, Jeg kan også se når den slå til og fra kommer der lidt gnister fra den store relæ som trækker selve modulet,
Min plan er at bytte den store relæ ud med en af de 2 andre som jeg ikke bruger ( bruger jo kun 1 modul) og få en til at lodde en af den 2 andre små relæ over på nr 1 sin plads....er det ikke sådan det gøres ???
Der er 3 lys i min kontrolpanal en til modul 1-2-3...nr 1 har aldrig lyst..det kan jeg få den til nu og jeg kan lige pludeslig høre den store grundfos punpe køre ( den der pumpe vand ud i jorden ) kan det passe den aldrig har kørt i de 5 år jeg har haft huset ??? HAr den så været kompresserne der han taget læsset ???
Jeg går ud fra det vil være mest naturlig at alle 3 lanper kører og at punpen køre hele tiden ??? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-12-2009 00:59
|
Ved meget
|
Uha.... Det er svært når man ikke står med hoveder inde i den. Har desværre kun nogle trælse oplevelser med de gamle Vølund'er. Mest fordi det har været nogle gamle fætre vi har lavet service på. Når først de begynder at drille i styringen har vi oplevet at det var en "never-ending-story" at reparere på. Retfærdigvis skal dog siges at opbygningen med moduler var utrolig servicevenlig.
Jeg har som sagt intet diagram og det er over et år siden jeg har stået på hovedet i een, så lad os lige afvente om der ikke er een der kan give dig noget bedre og mere seriøs rådgivning. De sidste par stykker vi har haft mellem fingrene blev simpelthen udskiftet til noget helt nyt.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-12-2009 11:42
|
Ved meget
|
Husker faktisk ringe, og lettere "uretfærdigt". Den sidste Q700 fejlede aldrig en bønne. Havde kørt siden 83. Havde godt nok fået et nyt modul eller to. Ellers kørte den som den skulle. Så undskyld Vølund.
|
|
|
|
Urup |
Lagt på d. 28-12-2009 17:29
|
Begynder
|
Tak..
men jeg er nød til at køre med det gamle anlæg endnu....kan jeg på nogle måde bytte rundt på kreds 1 og 2 så jeg ikke skal lodde ???
Hvad siger du til det med modul 1 ikke lyser og jeg måske tror pumpem står stille ?? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-12-2009 18:04
|
Ved meget
|
Jeg skal have et diagram for at jeg kan gennemskue noget. Og det ligger ikke til fri download. Endvidere er den gamle styring analog og man skal kende logikken i den, eller kunne måle ud hvad der sker on-site. At lampen ikke lyser kan skyldes brændt pære. Synes jeg erindrer at det er en glødepære og ikke en lysdiode. Igen kan et multiinstrument og et diagram gøre underværker.
Du er nødt til at få en varmepumpemand/køletekniker med varmepumpeforstand til at kigge på det, hvis ikke du selv er godt kørende i el. Og mon ikke Vølund kan hjælpe dig med et diagram.
|
|
|
|
Urup |
Lagt på d. 28-12-2009 19:35
|
Begynder
|
Det er gløderør pære..og de er ikke sprunget, jeg kan få liv i den ved at banke på det lille relæ.
Kan man være heldig der er en her der har diagram på en Vølund Q700 ??
Jeg skrev til Vølund i går om det og spurt og de har de små relæ på lager...dem har jeg ikke hørt fra |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 28-12-2009 19:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hejsa
Skindbjerg varmeteknik, han kender den model ud og ind
telefon 21 74 92 52.
Går det helt tosset kan han købe et erstatnings modul af mig.
PS: jeg har intet med vølund og gøre.
Redigeret af Admin d. 28-12-2009 19:57
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Urup |
Lagt på d. 28-12-2009 21:07
|
Begynder
|
Jeg har lige mailet til ham...går ud fra det er ham der hedder Flemming.
Måske han her en diagram ??
Er der nogle der ved hvor meget den store cirkulations pumpe skal køre ??
Skal den køre hele tiden eller kun når modul 1 kører ? |
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 28-12-2009 22:30
|
Ved meget
|
Hej Urup
Jeg vil tro flemming kan gætte hvad der er galt med din vp.
Jeg har selv før jeg blev bænket i chefstolen set mange af dem.
Mange af dem har kørt i rigtig mange år, og mange uden de store problemer.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 28-12-2009 22:37
|
Ved meget
|
Citer Urup skrev:
Tak..
men jeg er nød til at køre med det gamle anlæg endnu....kan jeg på nogle måde bytte rundt på kreds 1 og 2 så jeg ikke skal lodde ???
Hvad siger du til det med modul 1 ikke lyser og jeg måske tror pumpem står stille ??
Såvidt jeg husker kan moduler være af vidt forskellig størrelser, uden diagram tør jeg heller ikke nsige noget, lad os vente på kvalificeret svar.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 29-12-2009 11:13
|
Ved meget
|
Der kan jeg så supplere (tror jeg). Det bliver lidt frit efter hukommelsen. Mener at være faldet over et modul i 5-6 kW størrelsen. Har pillet en ned med 3 moduler, der var oplyst til 16 kW. Og lige før jul jordede vi en med 1 modul, der var opgivet til 8,2 kW. Tror faktisk vi har en eller to stående (af modulerne altså).
|
|
|
|
Urup |
Lagt på d. 30-12-2009 18:44
|
Begynder
|
HEj
Så har jeg fået svar fra Flemming...han har styr på det som i skrev...1000 tak for det.
Håber stadig der er en der kan hjælpe med en EL diagram ellers der ved hvad det er for nogle små relæ jeg skal have fat i ???? |
|
|