Vi er ejere af et ældre Vølund jordvarmeanlæg, som de sidste par år, har drillet seriøst, og på de mest uheldige tidspunkter..
Sidste jul/nytår, var vi så heldige at holde ferie sydpå, i dejlig varme, men det sluttede, da vi kom hjem kl. 02:00 d. 4 januar til et hus hvor temp. indendørs var +6grader KOLDT.
Fyret skrev HP/MS-alarm, og jeg kunne ikke starte fyret.
Smeden blev tilkaldt, og kiggede på det - skiftede en cirkulationspumpe til jordslangesystemet, som var stået af, og hvad han ellers lavede er jeg ikke helt sikker på - men faktum var, at fyret kørte perfekt derefter..
Nu blev det så jul igen, og også nytår - og hvad vågner vi så op til... IGEN.. HP/MS-alarm.
Dog er huset ikke blevet koldt denne gang.
Men jeg kan ikke få fyret til at køre - jeg kan starte det, og det køre nogle få minutter, hvorefter det slår fra med samme alarm ??
Nogle der har et godt råd, hvad kan jeg selv gøre - kan jeg overhovedet gøre noget ??
Nyt anlæg ??
Nyt modul/ kompressor ??
Det er et anlæg fra 1984, kompressor-modulet er fra 1994, og vi fik ny styrring sat i anlægget i 2005.
Det taber en lille smule vand på varmefordelingssystemet, påfylder ca 2-3 gange om året, men har fået fortalt at det er indenfor det acceptale..
Hej bsj
Jeg kender ikke helt præcist dit anlæg, jeg har dog haft et vølund 707 /4 fra 1985, et godt anlæg som vi var meget glad for, jeg udskiftede dog anlægget i september 2009 til et vølund f 1245 8 kwh. udskiftningen var bla grundet konstante driftproblemer de senere år samt for store løbende omkostninger feks defekt styring, tæring af div rør ,udskiftning af div cirkulationspumper m.m. jeg oplevede også at modulet med alderen (fra 1993) begyndte at lægge freon hvilket gav mig problemer som du beskriver her, jeg fik påfyldt freon ca 1 gang om året. hvis der er et lille rundt glas på størrelse med en 1 krone, formegentlig på siden af modulet, kan du evt med hjælp af et spegl checke om der er freon nok på modulet, når varmepumpen har kørt i 1 minut eller mere, se så efter om der er luftbobler inde bag glasset hvis der er det mangler modulet freon og vil slå fra på lavtryks pressostaten særligt ved lave brine temperaturer som på nuværende tidspunkt.. jeg mener også at kunne huske at der er en farve indikator inde i glasset som skal være grøn hvis alt er ok.
Mit nye anlæg som jo dog kun har kørt siden sep 2009 ser ud til at bruge ca 30 % mindre strøm en mit gl 707 anlæg, så pas på med ikke at ofre for meget på evt reperation.