HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp anlægget taber tryk.
The_smed
Hej

Nedenstående er et genopslag af et indlæg jeg tidligere har lagt ind. Problemet er desværre stadig gældende. Er der nogen i dette forum der har erfaring med Vaillant Geotherm Plus 62/2..

Jeg kan bl.a. se at en bruger ved navn Claus Ørtoft, har nævnt dette anlæg tidligere, nogen der kender ham ?? eller nogen der har en idé til hvorledes problemet løses?

På forhånd tak !

"
Hej

Jeg har et Vailliant Geotherm Plus 62/2 jordvarmeanlæg installeret. Jeg fik anlægget installeret i forbindelse med at vi byggede nyt hus. Anlægget har kørt siden september måned 2008.
Da anlægget blev installeret lå trykket omkring 2,0 bar. men over et par måneder faldt det langtsom til omkring 1,3 bar.
Man kunne næsten fristes til at tro at der kunne være en utæthed, men det afviser installatøren. Han begrunder det med, at det er normalt at trykket vil falde lidt, og at der er stor "vandring". Denne vandring skal vel bare ikke blot være nedadgående ?
Det skal siges at det primært er det udvendige tryk, som falder, altså trykke i jordvarmeslangerne.

Er der nogen der har erfaring omkring dette, og specielt Vaillant anlæg?
"

Admin
Hej The_smed

Trykket i jordslanger kan i nyanlgte jordslanger falde en smule.
Slanger udvider og trækker sig sammen, samt der kan være små luft bobler der ikke er slået helt i stykker.
Rigtig udluftningsteknik eleminere næsten altid dette problem.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

woebbe jordvarme siden 1985
Hej the smed

Jeg havde faktisk 2 gange inden for 15 år, et lignende fænomen med mit gl. jordvarme anlæg (vølund 707/4) det viste sig første gang at expantionsbeholderen på brine siden ikke var tilstrækkelig fyldt med luft, en forsigtig efterfyldning løste problemet.
anden gang viste det sig at expantionsbeholderen var defekt og dermed uden luft, en udskiftning løste problemet.
du kan selv checke im der er luft i expantionsbeholderen ved at banke forsigtigt på den med feks en svensknøgle eller lignende, hvis der er luft i den skal der komme en metalisk klang, hvis den lyder stump/dæmpet er den fuld af vand og virker ikke.

En virkningsløs expantionsbeholder vil bevirke at trykket vil falde når temperaturen i jorden falder, typisk vil man så efterfylde for så at opleve at trykket bliver for høje om sommeren når temperaturen i jorden stiger.

hvis trykket kun falder og falder ville jeg nu hælde til at der muligvis er en meget lille evt periodisk utæthed et eller andet sted.Wink

jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

The_smed
Hej Woebbe

Ja jeg har nemlig også på fornemmelsen at der er en meget lille utæthed et sted i systemet, hvilket jo kan være svær at finde. Når det engang bliver forår, vil jeg nu få anlægget gennemgået.

Om det ligefrem skulle være en utæthed i en jordvarmeslange, tror jeg dog næppe, da der er tale om helt nye slanger. Ligeledes må det formodes at et hul i en slange vil give et væsentligt større trykfald ?
Hvad mener du?

hamselv
De gang hvor vi har mødt faldende tryk, har det næsten altid været manglende omhu ved skylning/påfyldningen af anlægget. Dette kan genere utroligt længe. Selv anlæg fra først i firserne, kan vi skylle luft ud af. Dernæst er hovedsynderen at der ikke laves en ordentlig luftfælde. Og slutteligt har vi vel fundet en tre eller fire varmepumper, hvori der har været utætheder inde i anlægget.

Pludselig opstået skade på slanger har vores slangeleverandører og undertegnede ikke hørt om overhovedet..

Men spær din sikkerhedsventil af (normalt en 4 bars) og pump kredsen op til det slangen er godkendt til (normalt 8 bar). Så skal du se. Så er det enten en lodning eller en omløber der giver lidt.

2 bar er iøvrigt rigeligt højt. Kan du ikke køre 1,5 som os andre?

The_smed
Hej "Hamselv"

Jeg er desværre en af dem, der ikke har den store forstand på det tekniske ved anlægget. Vi købte anlægget i forbindelse med et nybyggeri.
Anlægget er et Vaillant Geotherm Plus 62/2 og kører faktisk utroligt godt, synes vi selv.. Det er i hvert fald billigt. (5.000 det første år / forventet 4.500 kr. det andet )

Pt. ligger trykket omkring 1,5 hvilket jo er fint.. men det vil nok falde igen, hvis det fortsætter som tidligere.
Det eneste der ligesom har bekymret mig er, at jeg at anlægget det første "leveår" blev efterfyldt ca. 4 gange. Specielt i starten gav anlægget mange "pruttelyde", da der blev lukket luft ud.. dette er dog siden mere eller mindre stoppet..

Udfra din besvarelse, og andre tidligere anlæg kan jeg ligesom fornemme at det med luft i anlægget kan være et tilbagevendende problem, hvis anlægget ikke er skyllet godt nok igennem ved opstart..

Da det er et meget nyt anlæg, skulle man så henvende sig til Vaillant (som selv påfyldte væske og opstartede anlægget) og konfrontere dem med dette problem ? kan problemet løses med en "gennemluftning" af anlægget ?

hamselv
Med fare for at inkassere en omgang øretæver. JA. Desværre er der alt for mange der installerer varmepumper, uden at sætte sig ind i tingene. Og for nu rigtigt at skyde, er der brodne kar, også blandt forhandlere og certificerede opstartsteknikere. Dette er rigtig ærgeligt.

Jeg synes du skal konfrontere Vaillant med problematikken, og sige at enten er noget utæt, eller også er der luft i installationen.

Jeg kan oplyse at vi ville gribe det sådan an, at vi som start ville skylle og filtrere brinesiden. Til dette formål har vi faktisk 3 størrelse pumper. En bette Grundfoss, med flad kurve. Giver rigtig meget vand. Tilkobling til påfyldningsmanifolden med 11/2" slange. Bruges mindre har vi problemer med at få så stort flow at vi kan få alt ud. Det har været prøvet. Til større anlæg, en halvkraftig CPI pumpe og stort kar med 3" fødeledning. Bruger vi normalt op til selv halvstore anlæg. Til de helt store, eller hvis slangerne ligge helt åndsvagt (op af bakke og den slags grimme ting), en meget stor mejeripumpe. Dvs vi afpasser efter hvad vi laver og forventer at opleve.

Efter skylning, ville vi proppe sikkerhedsarmaturet og pumpe den til max tryk. Dvs har du PN 8 slange, pumpes til 8 bar. Så er resten efter bogen. Er den utæt, finder du det. Er det i maskinen, skal den laves. Kan man ikke finde og lokalisere, hedder det adskillelse og trykprøvning, en anlægsdel af gangen. Har du brønd eller manifold kan du trykprøve en kreds af gangen.

Utætheder på brineside er uacceptable. Hvis anlægget har glykol-brine, skal du have det fundet pronto. Opdager kommunen et glykoludslip, har vi oplevet at de ryger helt om på taget, og forlanger opgravning + bortkørsel + prøver og hvad ved jeg. Og jeg kan hilse og sige regningen ryger hurtigt noget højt op. Har du spritbrine er det slet slet ikke så galt. Det kan naturen selv ordne.

Men få lige installatør og Vaillant til at tage det alvorligt.

woebbe jordvarme siden 1985
Hej the smed

Jeg tror heller ikke du har en utæthed i selve jordslangerne, hvis der er en utæthed tror jeg også, ligesom hamselv, at det er i samlinger,sikkerhedsventilbrinepumpe eller agregatet.

Min viden om jordvarme stammer bla fra erfaringerne med mit gl vølund anlæg fra 1985, her oplevede jeg flere gange på de 24 år utætheder på grund af tæring som fælge af at man den gang brugte saltvand som brine. Den fremgangsmåde som hamselv har beskrevet hvor man sætter "overtryk" på systemet har jeg selv benyttet med succes til lokalisering af utætheder.

Hvis dit anlæg er under 2 år gl er der jo ihenhold til købeloven reklamationsret og jeg ville derfor også anbefale dig at overlade det til installatøren at sikre at du kan have et konstant tryk på 1,5 bar.
er der foresten ikke noget med at vaillant har 10 års garanti på deres anlæg eller er det kun kompressoren ??
Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

The_smed
Hej Woebbe

Vaillant har kun 10 års garanti på selve kompressoren. Det er selvfølgelig også værd at tage med, da en ny kompressor også hurtigt kan rende op..

Jeg tror efter dit og "hamselv"s gode indlæg at jeg igen (til foråret) vil tage fat i installatøren så må de jo finde utætheden (eller luften), som måske er tilstede..

woebbe skrev:
Hej the smed

Jeg tror heller ikke du har en utæthed i selve jordslangerne, hvis der er en utæthed tror jeg også, ligesom hamselv, at det er i samlinger,sikkerhedsventilbrinepumpe eller agregatet.

Min viden om jordvarme stammer bla fra erfaringerne med mit gl vølund anlæg fra 1985, her oplevede jeg flere gange på de 24 år utætheder på grund af tæring som fælge af at man den gang brugte saltvand som brine. Den fremgangsmåde som hamselv har beskrevet hvor man sætter "overtryk" på systemet har jeg selv benyttet med succes til lokalisering af utætheder.

Hvis dit anlæg er under 2 år gl er der jo ihenhold til købeloven reklamationsret og jeg ville derfor også anbefale dig at overlade det til installatøren at sikre at du kan have et konstant tryk på 1,5 bar.
er der foresten ikke noget med at vaillant har 10 års garanti på deres anlæg eller er det kun kompressoren ??

Wink

hamselv
Hvorfor vente?

Lav skylningen og trykprøv. Det er gjort på en formiddag.

PS Nu er det vel ikke sådan at påfyldning er sket gennem en lille forkølet halvtommer nilhane? Så er svaret der.

Det kan varmt anbefales at fyldning sker gennem manifold bestående af tre stk kuglehaner. Gerne 1" eller bedre 1 1/4".

Een hane i midten for at spærre for gennemgang og en til at fylde ind i og en retur til karret. Og så skal der bare bruges en pumpe med noget goddav i + et par halvstore slanger. 1 1/2" plejer at række.

Så skyller man ellers løs. Filtrer gerne returbrinen. Kør indtil der er 0 bobler i returslangen + 20-30 minutter ekstra. Så er luft med garanti fortid.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.