Stort elforbrug
|
Phm |
Lagt på d. 05-01-2010 21:25
|
Begynder
Antal indlæg: 10
|
Hej jeg håber nogle kan hjælpe mig med et problem vedr. højt strømforbrug.
Jeg har bygget hus i 2008 og fik en DVI Queen 6 installeret.
Fakta om huset: 176 kvm beboelse og 50 kvm garage, alt med gulvvarme og flisebelægning. Lavenergiklasse 2. Huset er i 4 forskudte plan og der er installeret 2 stk. fordeler arrangmenter uden cirkulationspumper. Den cirkulationspumpe, der er i anlægget bruges til alle gulvvarmekredsene. Det ene fordelerarrangement er placeret ved siden af varmepumpen, og det andet er placeret i den anden ende af huset. Der er rumfølere i hvert rum der styre temperaturen.
Der er brugt de rigtige dimensioner til fødeslangerne på fordelerarrangementet, iht. leverandøren.
I vinteren 2008 blev kompressoren udskiftet til en Queen 10 pga. forkert dimensionering. Vi kunne overhovedet ikke holde varmen i huset. Den nye pumpe hjalp rigtigt meget og kører uden problemer, men jeg syntes den bruger meget strøm. Der er seperat måler på VP og jeg aflæser strømforbrug hver uge.
Forbrug:
Juni: 587 kwh.
Juli: 551 kwh. Her var det kun opvarmning af vand. Er det ikke for meget?
Aug: 558 kwh. Her var det kun opvarmning af vand. Er det ikke for meget?
Sept: 621 kwh.
Okt: 879 kwh.
Nov: 986 kwh.
Dec: 1396 kwh.
Der er pt. koldt udenfor, og forbruget fra den 4 jan. til den 5 jan er på 54 kWh. Jeg syntes det er i den høje ende. Det er ikke nødvendigt at slå varmepatronen til og jeg tror måske det kan være noget med indstillingen af gulvarmeshunterne at gøre, men ved ikke. Vi har ca. 22-23 grader i huset.
Er det for lidt med en cirkulationspumpe? Er der nogle der kan fortælle hvordan fordeler arrangementerne skal indstilles? Jeg har fundet lidt omkring dette på siden, men jeg er armatør inden for dette. Jeg har forsøgt at spørge forskellige smede, men de ved ikke nok om emnet.
Håber på hjælp.
Hilsen Per Mortensen
Redigeret af Phm d. 05-01-2010 21:27
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 05-01-2010 23:00
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Jo det lyder af meget strøm. Mit eget hus på 167 m2 fra 2008 bruger følgende:
April Maj Juni
342 188 133
Juli August September
82 84 103
Oktober November December
347 423 634
Der er noget helt galt. Alene det at du bruger 550 kwh til varmt vand alene er helt galt. Det skal du få undersøgt nærmere. Hvem har været din leverandør?? Kontankt ham og få dem til at gennemgå systemmet. Eventuelt må han ofre en energimåler på systemmet så I i fællesskab kan få bereget COP på anlægget.
PS er du sikker på at gulvvarmekredse er rigtigt indstillet med flow osv. Derudover bør du styre varmen i huset ved at alle rumføler i huset altid står åbne således at når pumpen kører skal den lave varme til hele huset på en gang i stedet for et rum ad gangen, da dette giver for mange småkørsler på anlægget.
Hvor I landet bor du?
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 05-01-2010 23:16
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
April Maj Juni
342 188 133
Juli August September
82 84 103
347 423 634
Der er noget helt galt. Alene det at du bruger 550 kwh til varmt vand alene er helt galt. Det skal du få undersøgt nærmere. Hvem har været din leverandør?? Kontankt ham og få dem til at gennemgå systemmet. Eventuelt må han ofre en energimåler på systemmet så I i fællesskab kan få bereget COP på anlægget.
PS er du sikker på at gulvvarmekredse er rigtigt indstillet med flow osv. Derudover bør du styre varmen i huset ved at alle rumføler i huset altid står åbne således at når pumpen kører skal den lave varme til hele huset på en gang i stedet for et rum ad gangen, da dette giver for mange småkørsler på anlægget.
Hvor I landet bor du?
Mvh
Allan
Redigeret af Phm d. 05-01-2010 23:28
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 05-01-2010 23:28
|
Begynder
|
[quote]Phm skrev:
[quote]allankj1 skrev:
April Maj Juni
342 188 133
Juli August September
82 84 103
347 423 634
Hvor I landet bor du?
Mvh
Allan
Hej Allan
Det er DVI der har været leverandør. Har haft fat i dem før, og de er meget hjælpsomme. Ringer til dem i morgen. Jeg vil mene, at flowet er rigtigt, det har smeden ordnet. Har du erfaring med indstillingen? Så kan jeg evt. kontrollere selv.
Min rumføler står højt på badeværelset og er så nedjusteret en smule i værelserne. I garagen er føleren sat til 15 grader, da det ikke er nødvendigt med mere varme dernede.
Jeg bor i Frederikshavn.
Per
Redigeret af Phm d. 05-01-2010 23:29
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 00:54
|
Ved meget
|
Indstillingerne er nok ikke så forskellige når alt kommer til alt. Den tager jeg lige i morgen.
Men prøv denne side:
http://www.energinord.dk/asp/dvi/beregnstart.aspx
Det er dvi's egen. Har prøvet at taste dine data ind. Da garagen ikke er opvarmet andet til 15 grader har jeg sagt at dit hus er på 200 m2 og antal personer er 3?? Samt det er bygget efter bygreg. 2006 (er sandsynligvis kommet i lavklasse 2 pga der er anvendt jordvarme).
Indtaster jeg de data kommer den frem med et forbrug på cirka 5.200 kwh om året.
Så kunne man jo i første omgang spørge om dit hus er isoleret ordenligt eller det er her fejlen er. Men den tror jeg kan afvises idet du jo netop bruger ekstremt meget varme alene til produktion af varmt vand (DVI egen beregning siger i juni, juli og august et forbrug på 80 kwh om måneden og du bruger jo 550 kwh om måneden i disse måneder.
Noget andet jeg hæfter mig ved er at siger vi at du skulle bruge 80 kwh i august måned og du pt bruger 560 kwh er dette 480 kwh mere til produktion af varmt vand end dvi´s egne beregninger.
Antager vi at dette også gør sig gældende i de andre måneder burde dit forbrug i november være 986 - 480 = 506 kwh. Her siger dvi´s egne beregninger siger at du i november skulle bruge cirka 568 kwh (men i 2009 var november faktisk 11,10 % varmere end november i et normal år og DVI´s beregninger er sandsynligvis beregnet ud fra et normalår).
Tænker så om det er fordi din varmepumpe har en fejl når den producere varmt vand. Hvad er din temp på det varme vand sat til?? Tror vores står til 50 grader med en koblingsdiff på 5 grader. 1 gang om måneden varmer den så op til 65 grader for at undgå bakterier i varmtvandsbeholderen. Er elpatronen koblet helt fra ???
Skriv gerne hvad du finder ud af.
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 06-01-2010 07:48
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej Phm
Prøv lige og ringe til Holger Rasmussen på 98 35 52 44
Der skal nok lige checkes at din motorventil ikke sidder et hak forkert.
Er det en combi eller en single ?
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 10:49
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Indstillingerne er nok ikke så forskellige når alt kommer til alt. Den tager jeg lige i morgen.
Men prøv denne side:
http://www.energinord.dk/asp/dvi/beregnstart.aspx
Det er dvi's egen. Har prøvet at taste dine data ind. Da garagen ikke er opvarmet andet til 15 grader har jeg sagt at dit hus er på 200 m2 og antal personer er 3?? Samt det er bygget efter bygreg. 2006 (er sandsynligvis kommet i lavklasse 2 pga der er anvendt jordvarme).
Indtaster jeg de data kommer den frem med et forbrug på cirka 5.200 kwh om året.
Så kunne man jo i første omgang spørge om dit hus er isoleret ordenligt eller det er her fejlen er. Men den tror jeg kan afvises idet du jo netop bruger ekstremt meget varme alene til produktion af varmt vand (DVI egen beregning siger i juni, juli og august et forbrug på 80 kwh om måneden og du bruger jo 550 kwh om måneden i disse måneder.
Noget andet jeg hæfter mig ved er at siger vi at du skulle bruge 80 kwh i august måned og du pt bruger 560 kwh er dette 480 kwh mere til produktion af varmt vand end dvi´s egne beregninger.
Antager vi at dette også gør sig gældende i de andre måneder burde dit forbrug i november være 986 - 480 = 506 kwh. Her siger dvi´s egne beregninger siger at du i november skulle bruge cirka 568 kwh (men i 2009 var november faktisk 11,10 % varmere end november i et normal år og DVI´s beregninger er sandsynligvis beregnet ud fra et normalår).
Tænker så om det er fordi din varmepumpe har en fejl når den producere varmt vand. Hvad er din temp på det varme vand sat til?? Tror vores står til 50 grader med en koblingsdiff på 5 grader. 1 gang om måneden varmer den så op til 65 grader for at undgå bakterier i varmtvandsbeholderen. Er elpatronen koblet helt fra ???
Skriv gerne hvad du finder ud af.
Mvh
Allan
Hej Allan
Mit hus er isoleret mere end bygningsreglementet foreskriver. Dette gælder både gulve, vægge og tagkonstruktionen, så jeg tror ikke problemet er her. Der er godt 2 store vinduespartier, men vinderne er udført med lavenergiglas med varm kant.
Temp. på vandet er sat til 53 grader og DVI's pumper varmer vandet op til 65 grader 1 gang pr. uge. Elpatronen sætter kun ind ved bakterie opvarmningen.
Jeg prøver at få fat i Holger fra Dvi idag, hvis han er der. Det er nok ikke mange der er på arbejde idag med alt den sne. Jeg giver besked når jeg har fundet ud af noget.
Per |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 11:36
|
Ved meget
|
Du må i øvrigt have en varmetabsberegning som er brugt i forbindelse med husets byggetilladelse. I denne må der står husets varmetab pr. m2. For at opfylde kravene til byg.reg. 2006 må dit hus energi behov ikke overstige (2200 / 226 m2) + 70 = 79,73 kwh pr m2. Det vil sige dit energi behov må for hele huset ikke oversige 79,73 * 226 m2 = 17.542 kwh.
For at komme ned i lavenergiklasse 2 hus må det kun bruge (1600 / 226 m2) + 50 = 57.08 kwh pr m2. Det vil sige dit energi behov må for hele huset ikke oversige 57,08 * 226 m2 = 12.901 kwh.
Opsumering:
Byg.reg. 2006 17.542
Lavenergikl. 2 12.901
"Straffen" for at opvarme med el er at man tager udgangspunkt i tallene for huset bygget under byg.reg. 2006 og ganger dette tal med 2,5 (straffen for at brug el til opvarmning).
17.542 *2,5 = 43.855 kwh
Dit hus er så et lavenergikl. 2 hus. Hvad skal den COP der er anvendt i varmetabsberegningen så være for at du kommer ned på 12.901 kwh ???
43.855 / 12.901 = 3,40 i COP.
Så tager vi igen de 17.542 kwh og deler med den anvendte COP = 5.159 kwh til opvarmning af dit hus.
DVI's beregning siger 5.734 kwh til opvarmning. Passe meget godt.
Men dit hus kommer til at bruge bruge cirka 10.000 kwh på et år vil jeg tro. Altså med andre ord en COP på cirka 1,75 og måske endnu mindre idet du siger at dit hus er bedre isoleret end efter byg. reg. 2006.
Så der er altså noget galt.
Undskyld de lange beregninger med er revisor og er noget arbejdsskadet af dette og elsker at regne løs på alt.
Mvh
Allan
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 11:43
|
Begynder
|
Citer Admin skrev:
Hej Phm
Prøv lige og ringe til Holger Rasmussen på 98 35 52 44
Der skal nok lige checkes at din motorventil ikke sidder et hak forkert.
Er det en combi eller en single ?
Hej
Det er en singel, der er behovsstyret. Har snakket med Holger. Jeg har cirkulation på det varme brugsvand og han mener deter der fejlen er. Der er godt nok urstyring på, men han foreslog, at der skal indsætes en termostat eller en drosselhane på retursiden, således pumpen stopper når vandet er 35 grader. Dette kan fungere i kombination med urstyringen. Jeg har kontaktet smeden, der ser på sagen. Jeg vender tilbage med resultat. Vil lige prøve at se hvor hurtig det varme vand køler med og uden pumpen.
Per
Redigeret af Phm d. 06-01-2010 11:48
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 11:47
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Du må i øvrigt have en varmetabsberegning som er brugt i forbindelse med husets byggetilladelse. I denne må der står husets varmetab pr. m2. For at opfylde kravene til byg.reg. 2006 må dit hus energi behov ikke overstige (2200 / 226 m2) + 70 = 79,73 kwh pr m2. Det vil sige dit energi behov må for hele huset ikke oversige 79,73 * 226 m2 = 17.542 kwh.
For at komme ned i lavenergiklasse 2 hus må det kun bruge (1600 / 226 m2) + 50 = 57.08 kwh pr m2. Det vil sige dit energi behov må for hele huset ikke oversige 57,08 * 226 m2 = 12.901 kwh.
Opsumering:
Byg.reg. 2006 17.542
Lavenergikl. 2 12.901
"Straffen" for at opvarme med el er at man tager udgangspunkt i tallene for huset bygget under byg.reg. 2006 og ganger dette tal med 2,5 (straffen for at brug el til opvarmning).
17.542 *2,5 = 43.855 kwh
Dit hus er så et lavenergikl. 2 hus. Hvad skal den COP der er anvendt i varmetabsberegningen så være for at du kommer ned på 12.901 kwh ???
43.855 / 12.901 = 3,40 i COP.
Så tager vi igen de 17.542 kwh og deler med den anvendte COP = 5.159 kwh til opvarmning af dit hus.
DVI's beregning siger 5.734 kwh til opvarmning. Passe meget godt.
Men dit hus kommer til at bruge bruge cirka 10.000 kwh på et år vil jeg tro. Altså med andre ord en COP på cirka 1,75 og måske endnu mindre idet du siger at dit hus er bedre isoleret end efter byg. reg. 2006.
Så der er altså noget galt.
Undskyld de lange beregninger med er revisor og er noget arbejdsskadet af dette og elsker at regne løs på alt.
Mvh
Allan
Hej Allan
Tak for beregningen det er sku iorden! Jo jeg har en energirammeberegning, der passer nogenlunde med det du regner ud. Jeg har snakket med Holger fra DVI. Se ovenfor. Har du cirkulation på det varme vand?
Per
Redigeret af Phm d. 06-01-2010 11:50
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 11:59
|
Ved meget
|
Ja fint nok men du skal bare huske at når dit varme vand cirkulere rundt i huset og taber varme må dette varme tab jo blive afsat til husets gulve og dermed til varme i huset hvilket jo burde betyde at pumpen skal lave mindre varmt vand til huset. Så stopper du nu for cirkulationen laver den nok mere varmt vand til gulvvarmen (dog med bedre COP end ved produktion af varmt vand.)
Nej har ikke selv cirk. på det varme vand.
Prøv dog at slukke for cirkulationen i en periode og aflæs så forbruget dag for dag og se om dette betyder noget. Tivler på det betyder at du spare 450 - 500 kwh om måneden pt. Men det må da prøves af.
Kan du mærke at gulvet er meget varmt der hvor dine slanger til det varme brugsvand lægger??? Hvis ikke du kan mærke dette om sommeren må det vel betyde at du ikke har noget voldsomt varmetab ved at have cirk. på vandet.
Vores tidligere nabo havde ikke fået isoleret de varme brugsrør ordenligt og han kunne om sommeren mærke at gulvet var varmt visse steder plus varmen til tider var uholdelig i huset.
Allan
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 12:04
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Ja fint nok men du skal bare huske at når dit varme vand cirkulere rundt i huset og taber varme må dette varme tab jo blive afsat til husets gulve og dermed til varme i huset hvilket jo burde betyde at pumpen skal lave mindre varmt vand til huset. Så stopper du nu for cirkulationen laver den nok mere varmt vand til gulvvarmen (dog med bedre COP end ved produktion af varmt vand.)
Nej har ikke selv cirk. på det varme vand.
Prøv dog at slukke for cirkulationen i en periode og aflæs så forbruget dag for dag og se om dette betyder noget. Tivler på det betyder at du spare 450 - 500 kwh om måneden pt. Men det må da prøves af.
Kan du mærke at gulvet er meget varmt der hvor dine slanger til det varme brugsvand lægger??? Hvis ikke du kan mærke dette om sommeren må det vel betyde at du ikke har noget voldsomt varmetab ved at have cirk. på vandet.
Vores tidligere nabo havde ikke fået isoleret de varme brugsrør ordenligt og han kunne om sommeren mærke at gulvet var varmt visse steder plus varmen til tider var uholdelig i huset.
Allan
Jeg prøver at slukke i aften og tager det over en periode. Slangerne er isoleret efter alle kunstens regler og jeg mærker ikke noget varme om sommeren når gulvvarmen er slukket, så du har nok ret i, at der ikke er meget tab der. Jeg prøver nu alligevel, alle muligheder skal afprøves.
Per |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 12:16
|
Ved meget
|
Ja selvfølgelig men jeg synes du eventuelt skal tage og sende beregningerne til DVI. Vil gerne bestå med mere præcise beregninger hvis du vil oplyse mig de faktisk tal fra din varmetabsberegning. Venligst ingen mail i forum, send den evt over PM
Du skal jo tænke på at jo længere du køre med en eventuelt fejl på pumpen jo dyrer bliver det for dig. Tvivler på at DVI i den sidste ende betaler dig det som du har brugt i ekstra energi.
Det er ikke sikkert at der er en fejl på pumpen men i hvert fald må de udfra beregningerne tage stilling til hvorfor dit forbrug er cirka dobbelt så stort som beregnet. De må være eksperterne på anlægget og kunne stå inde for det produkt de har solgt til dig. De må også kende noget til rørinstallationer osv og bør kunne sige dig om der er noget galt her. Siger de at rørinstallationerne og fordelerrør er korrekt udført ja så må du kunne forklare pumpens forbrug og være villige til at ofre det nødvendige målerudstyr der skal til for at be- / afkræfte en eventuel fejl på pumpen.
PS. bare lige en sidste ting. Du er sikker på at bi-måleren ikke måler hele huset forbrug??? Et forbrug på cirka 10.000 kwh på den størrelse hus er nok meget passende.
Allan
Redigeret af Admin d. 06-01-2010 14:07
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 13:34
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Ja selvfølgelig men jeg synes du eventuelt skal tage og sende beregningerne til DVI. Vil gerne bestå med mere præcise beregninger hvis du vil oplyse mig de faktisk tal fra din varmetabsberegning. Venligst ingen mail i forum, send gerne på PM
Du skal jo tænke på at jo længere du køre med en eventuelt fejl på pumpen jo dyrer bliver det for dig. Tvivler på at DVI i den sidste ende betaler dig det som du har brugt i ekstra energi.
Det er ikke sikkert at der er en fejl på pumpen men i hvert fald må de udfra beregningerne tage stilling til hvorfor dit forbrug er cirka dobbelt så stort som beregnet. De må være eksperterne på anlægget og kunne stå inde for det produkt de har solgt til dig. De må også kende noget til rørinstallationer osv og bør kunne sige dig om der er noget galt her. Siger de at rørinstallationerne og fordelerrør er korrekt udført ja så må du kunne forklare pumpens forbrug og være villige til at ofre det nødvendige målerudstyr der skal til for at be- / afkræfte en eventuel fejl på pumpen.
PS. bare lige en sidste ting. Du er sikker på at bi-måleren ikke måler hele huset forbrug??? Et forbrug på cirka 10.000 kwh på den størrelse hus er nok meget passende.
Allan
Jeg kan sende dig energirammen i morgen. Hvilket udstyr skal der til for at finde en evt. fejl? Bi måleren måler kun pumpens forbrug.
Per
Redigeret af Admin d. 06-01-2010 14:09
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 14:40
|
Ved meget
|
Okay det er bare en aftale.
Jamen en energimåler monteret på systemmet som måler hvor mange kwh pumpen producerer i et givet tidsrum sammenholdt med pumpens elforbrug i det samme tidsrum.
Måler energimåleren at den producere f.eks. 9,1 kwh og forbruget på din bi-måler er 2,1 kwh jamen så er COP 4,3 og alt er jo fint.
Men synes du skal snakke med DVI og forklare dem problemet og så må de kunne hjælpe med dette. Og viser det sig der ikke er fejl på pumpen ja så må du måske selv betale for denne assistance og rådgivning men viser det sig at der er en fejl på pumpen må de jo udføre arbejdet uden beregning.
Min umiddelbar opfattelse af DVI-NIBE er at de virker meget professionelle og derfor må de da også være interesseret i at få foretaget nogle målinger på pumpen.
Var dit hus opvarmet med gas tror jeg din varmeregning ville lyde på 11.500 + 12.000 kr om året. Som det er pt. har du jo en varmeregning på 17.500 - 18.000 kr om året.
Man kan vel næsten udtrykke det således: Hvad forurener mere end opvarmning med gas og olie? En ineffektiv varmepumpe
Allan
Redigeret af allankj1 d. 06-01-2010 14:42
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 21:59
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Okay det er bare en aftale.
Jamen en energimåler monteret på systemmet som måler hvor mange kwh pumpen producerer i et givet tidsrum sammenholdt med pumpens elforbrug i det samme tidsrum.
Måler energimåleren at den producere f.eks. 9,1 kwh og forbruget på din bi-måler er 2,1 kwh jamen så er COP 4,3 og alt er jo fint.
Men synes du skal snakke med DVI og forklare dem problemet og så må de kunne hjælpe med dette. Og viser det sig der ikke er fejl på pumpen ja så må du måske selv betale for denne assistance og rådgivning men viser det sig at der er en fejl på pumpen må de jo udføre arbejdet uden beregning.
Min umiddelbar opfattelse af DVI-NIBE er at de virker meget professionelle og derfor må de da også være interesseret i at få foretaget nogle målinger på pumpen.
Var dit hus opvarmet med gas tror jeg din varmeregning ville lyde på 11.500 + 12.000 kr om året. Som det er pt. har du jo en varmeregning på 17.500 - 18.000 kr om året.
Man kan vel næsten udtrykke det således: Hvad forurener mere end opvarmning med gas og olie? En ineffektiv varmepumpe
Allan
Hej
Kan kun give dig ret.
Jeg kom til at tænke på om flowet i gulvvarmekredsene er indstillet korrekt. Det er smeden der har gjort dette, men jeg vil gerne kontrollere det. Jeg har flowmetre på hver kreds. Har du nogle erfaringer med denne indstilling?
Per |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-01-2010 23:18
|
Ved meget
|
Nej her må jeg så over. Jeg har ikke flowmeter på. Men min umiddelbar vurdering ville være at flowet i din længeste gulvvarmekreds skal være helt åbent, dvs. åbne helt for skruen på fordelerrøret til denne kreds. Så vil jeg mene at de andre kredse skal indreguleres (justeres på skruerne) indtil alle flowmeter viser det samme.
Men prøv at åbne for alle termostater i huset incl. garagen. Hvis flowet er indstillet ordenligt bør alle flowmeter udvise det samme vil jeg mene.
Hvis flowmeterne viser noget forskelligt må smeden ud og foretage korrekt indstilling (uden beregning vil jeg mene).
Ret mig gerne hvis der er andre der mener jeg tager fejl i ovenstående.
PS. nu er din pumpe vel indstiilet således at den indbygget cirk. pumpe kører konstant pt. og ikke kun køre i forbindelse med at kompressoren kører??
Hvormeget strøm bruger du i døgnet pt??? Den må vel nærmest køre 24/7 pt hvis den skal bruge så meget strøm i januar måned.
Mvh
Allan
|
|
|
|
Phm |
Lagt på d. 06-01-2010 23:43
|
Begynder
|
Citer allankj1 skrev:
Nej her må jeg så over. Jeg har ikke flowmeter på. Men min umiddelbar vurdering ville være at flowet i din længeste gulvvarmekreds skal være helt åbent, dvs. åbne helt for skruen på fordelerrøret til denne kreds. Så vil jeg mene at de andre kredse skal indreguleres (justeres på skruerne) indtil alle flowmeter viser det samme.
Men prøv at åbne for alle termostater i huset incl. garagen. Hvis flowet er indstillet ordenligt bør alle flowmeter udvise det samme vil jeg mene.
Hvis flowmeterne viser noget forskelligt må smeden ud og foretage korrekt indstilling (uden beregning vil jeg mene).
Ret mig gerne hvis der er andre der mener jeg tager fejl i ovenstående.
PS. nu er din pumpe vel indstiilet således at den indbygget cirk. pumpe kører konstant pt. og ikke kun køre i forbindelse med at kompressoren kører??
Hvormeget strøm bruger du i døgnet pt??? Den må vel nærmest køre 24/7 pt hvis den skal bruge så meget strøm i januar måned.
Mvh
Allan
Den indbygget cirk. pumpe køre konstant og det skal den efter DVI's anvisning. Fra den 5 til den 6 jan har jeg brugt 60 Kwh. Der er 10 graders forskel på fremløb og returen.
Per |
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 07-01-2010 00:07
|
Ved meget
|
Ja det skal den nemlig.
10 grader på fremløb og retur ser fint ud. Tyder på flow er korrekt indstillet.
Min har på 24 timer brugt 22,4 kwh. Jvf. dvi´s beregning skulle jeg bruge 20,7 kwh pr. dag i januar. Må siges at være perfekt i forhold til beregningerne. Jvf. beregninger fra DVI´s hjemmeside skulle jeg fra perioden 1. april til dags dato have bruge 2.441 kwh og jeg har brug 2.479 kwh. Synes det er meget sjovt at faktisk forbrug og beregningen kun afviger med 38 kwh.
Mvh
Allan
Redigeret af allankj1 d. 07-01-2010 00:15
|
|
|