HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Helioterm
Fonskov
Hej med Jer

Er ny på dette site, men halvgammel for så vidt angår varmepumper, da jeg har haft luft til vand i mere end 20 år. Jeg har fornylig købt et gammelt hus på 180 m2 der er opvarmet af et oliefyr fra 1966.

Beslutningen om at etablere jordvarme er principielt taget idet grunden er 4400 m2 stor, og ideel til formålet.

Jeg har forsøgt at få et overblik over de kommercielt tilgængelige pumper, og er faldet over Helioterm.

Der skulle efter sigende være 35 anlæg i drift i DK.


Er der nogle der kender til Helioterm, ris, ros og erfaringer modtages meget gerne.
 
enraj
Jeg har selv lige fået indstalleret et Heliotherm med direkte fordampning, og det ser ud til at kører fint. Jeg har ikke den store erfaring endnu, men helt klart et gennemført anlæg hvor der ikke er gået på kompromis med noget.
Heliotherm jordvarme direkte fordampning HP07E WEB,
 
clauskk
Ved godt jeg svarer på et ældre indlæg, men...

Har selv et heliotherm anlæg - Pumpen har jeg ikke noget at udsætte på, men kan ikke anbefale at købe den i DK. Den eneste officielle udbyder/partner/forhandler har ikke helt styr på hvorledes pumpen fungerer og jeg har været i dialog med fabrikanten i Østrig som giver mig ret i at pumpen er samlet forkert. Jeg har etableret link til fabrikken så pumpen kan overvåges.

Den danske forhandler som p.t. er eneforhandler, lover service og meget mere, men han må ikke opsætte varmepumper og må heller ikke servicerer dem - dette til trods for at kunden bliver lovet dette ved køb. Jeg har nok dummet mig og ikke undersøgt nok inden køb, men er blevet meget klogere på denne branche.
 
hamselv
Det er lidt trist hvis dette er faktuelt. Men du kan via KMO's hjemmeside anmelde dette, hvis nogen pynter sig med lånte fjer og ike overholder gældende lovgivning. Vi har kendskab til en aktør som også drøner rundt og sælger en iøvrigt anerkendt varmepumpe, endda fra den lidt finere importør (siger denne). Han kan heller ikke fremvise et KMO nummer.

Men kan du huske reklamen med de dyre og de billige pærer? Jeg skal på mandag forbi en varmepumpe og lave eftersyn + rapport. Jeg var for dyr ved tilbudsgivningen, og en lokal smed kunne lave det lidt billigere. Nu skal jeg så på importørens anbefaling og PÅ KUNDENS regning kigge det efter. Det er sgu da ikke iorden. Vi mangler en duelig og særdeles konsekvent autorisation til at måtte lave varmepumper. Man kan ikke bruge "oliefyrs-viden" og skal altså vide en anelse om hvad man laver.

Det er synd for varmepumpe-branchen, at den er oversvømmet af lykkeriddere. Kunderne har ikke en kinamands chanche for at se hvor han havner om han køber ved Per, Poul eller Andreas.

Hilsen "Ham der idag var i Svendborg og klappe en 8'er, jeg ikke kunne lave færdig fordi elektrikeren mente at alt var bare lige. Og skærmet PAR kabel, nok betød at PAR kabel sikkert var fint".

PS Synes iøvrigt Heliotermerne lyder spændende, men rygterne lyder desværre som det du siger.
 
clauskk
Det er skam helt faktuelt. Jeg fik installeret pumpen i 2010. Klagede allerede et par måneder senere over ydelsen og ukorrekt rørføring. Siden 2010 er pumpens rørføring blev skilt ad og forsøgt samlet igen 5 gange. Og det uden positivt resultat. Nuværende importør kender ikke pumpen. Har oplevet at han fortæller mig at lige den menu i pumpens display kender han ikke osv.. Han beklager sig over at manualer ikke er på Dansk osv. Jeg har haft advokat som forsøgte at få ham til at lave min pumpe, uden held, Jeg har kontaktet fabrikanten i Østrig som endelig har givet mig medhold i at han ikke duer som installatør. Fabrikanten vil sørge for at jeg får mit anlæg lavet for deres regning. MEN der er flere end jeg der har denne pumpe og den er opsat af samme person. Samme firma har sat et autoriseret kølefirmas navn på sine serviecerapporter uden at dette firma reelt servicerede kundens pumpe. Og sådan bliver det bare ved og ved. Det er en skam at han skal ødelægge denne pumpes rygte. Jeg var næsten sikker på at konkurrenter betalte ham for at lave "l....Beeep" for at pumpens navn skulle forbindes med noget dårligt.
Redigeret af Admin d. 26-02-2013 18:52
 
hamselv
Så står jeg tilbage og tænker, hvorfor sælger der så anlæg til ham??? Hvorfor afsøger man ikke det danske marked, og finder et firma der kan håndtere den slags????? Sover de hos Helioterm?
 
clauskk
Nej de sov ikke helt - men glemte at undersøge om licenserne var iorden hos firmaet Shock. Det gør de nok fremover. Det har kostet dem en del at have mig til at lave postyr. jeg tror, at Heliotherm var af den opfattelse at de kunne gemme sig bag deres partnere. MEN de lover på deres hjemmeside at alle installatøre og partnere er kvalificerede og kan deres kram. Og det er det jeg har brokket mig over - blandt andet hos EU's forbrugerklagenævn.

PS: så vidt jeg ved har den danske partner fået en hilsen fra Miljøstyrelsen for lettere omgang med kølemidler.
 
hamselv
Godt gået Claus. Det er rart når der ryddes op. Men har kendskab til at KMO er blevet forespurgt med en anden bandit, UDEN at de foretager sig noget som helst. Merbemeldte importør som også roser sig med øvede installatører gør heller ikke en skid, selv ikke ved gentagne henvendelser.

Så vil man gerne have at autoriserede til at rende rundt at lege politifolk og knalde andre, men i det hellige mersalgs navn accepterer man alt. Det er jo helt hen i skoven. Hvor populær bliver man så???

Og det er jo nemt for KMO. Skim reklamerne og check eget register. Tag telefonen. En HK'er med lidt flair for nettet, kan uproblematisk tjene ti gange sin egen løn i bøder.
Redigeret af hamselv d. 22-02-2013 21:29
 
clauskk
måske det var mig du har hørt om i forbindelse med kmo. Jeg blev afvist hos dem og man ville ikke engang henvise mig til et andet sted at klage min nød. Det endte med at jeg måtte skrive til miljøstyrelsen som satte skub i nogle ting. Men jeg var meget skuffet over KMO som blot meddelte at de ikke kunne gøre noget. Har også talt med sikkerhedsstyrelsen - deres eneste komentar var "Ja der er nogle brodne kar". Også gjorde de ikke mere ved det. Så jo det er Fanme svært at være normal forbruger og slet ikke let at finde ud af hvor man skal gå hen.
 
hamselv
Det er det ikke Claus... Faktisk var det en mand med et KMO nummer, der fandt det mærkeligt at en fyr ikke så langt fra ham markedesførte det samme produkt, uanet at denne ikke havde et KMO nummer. Som du skriver gjorde man nada. Dem der sælger dem sager er også kolde bagi! Jow jow vi trænger til et varmepumpe-politi, med en bødeblok der er til at forstå. De eksisterende organer sover åbenlyst, TI er 20 år bagud og importørerne sælger til alle dem der kan betale. Ofrene er kunderne (der så selv har lidt skyld fordi de lader sig lede af et akut Bilka-gen)!
 
lars-jacobsen
[quote][url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1122&pid=14096#post_14096]hamselv skrev:[/url]
Hilsen "Ham der idag var i Svendborg og klappe en 8'er, jeg ikke kunne lave færdig fordi elektrikeren mente at alt var bare lige. Og skærmet PAR kabel, nok betød at PAR kabel sikkert var fint".
quote]

Havde jeg vist det, var jeg klar med en kop kaffe her på Tåsinge. Så kunne vi da lige have hilst og fået en snak Smile
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,567 Unikke besøg
XHTML CSS