HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mest mulig energi til jorden.
allankj1
Har det her VBX udsugningen til vores jordvarme anlæg. Har leget lidt med pumpehastigheden på cirk. pumpen og har konstateret at stiller jeg pumpe hastigheden ned på trin 1 kan jeg varme jeg den mængde brinvæske der løber gennem VBX'en op med cikra 3,3 grader. På trin 1 giver dette 540 liter væske i timen som løber gennem VBX'en. Har 106 liter væske på anlægget. Dvs. på 1 time er alt væsken gennem VBX'en lidt over 5 gange.

Tidligere har jeg pumpen stået på trin 3 og jeg har kun varmet væsken omkring 0,9 grader op men tilgengæld løb der 1.260 liter gennem i timen.
Dvs. på 1 time er alt væsken gennem VBX'en lidt under 12 gange.

Udover at jeg spare 40 watt i timen ved at skrue ned for pumpen (100 kwh pr. år) tænker jeg på om det i den sidste ende giver det samme resultat ude i jorden henover en vinter. Umiddelbart siger min logik mig at det må bedre med en varmere men mindre mængde væske. Vil prøve det af den næste uges tid og se resultatet. Men måske der er en der kan give en ide om resultatet på forhold.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

XJLN
Spændende at høre hvad du når frem til.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.

allankj1
Ja nu har jeg da fået kontraventil på anlægget og kan konstatere at min brin ud til jorden er mindre kold nu end tidligere. Skyldes naturligvis bedre flow på brinvæsken.

Når VBX'en kører pt og varmepumpen ikke kører er væsken omkring 3 grader men så snart pumpen kører falder den hurtigt til 0,5 grader som indgående væske og når pumpen har kørt i 6-7 timer er den indgående væske helt nede på -0,8 grader.

Tror dog ikke at jeg ser nogen forskel i temperaturen i resten af denne vinter men er spændt på at se hvordan tallene ser ud til næste vinter når jeg har kørt med den nye installation i et år.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Hej Allan
Energien er den samme, uanset om det er 1 liter væske opvarmet 3 grader eller 3 liter væske opvarmet 1 grad.
VBXen afgiver lidt mere energi ved koldere væske, men det er så lidt, og det koster jo el til pumpen, så spar du bare de 40W - det giver helt sikkert mest.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.