HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
50 kwh pr. døgn ?
disable
Som overskriften antyder, synes jeg vi har et højt forbrug på vores jordvarmeanlæg.

Huset er opført i 1960'erne, men renoveret i 2008.
Jeg har ingen forbrugstal at forholde mig til, da det er et dødsbo, vi har købt.

Huset er 120 kvm i grundplan. Vi har lavet høj rejsning med 1.sal i den ene ende af huset, og loft til kip i stue/køkken, som ligger i den anden ende af huset. Der er godt 5 meter til kip.
Stue/køkken udgør ca. halvdelen af grundplanet.

Der er 300 mm. isolering i tagkonstruktionen, samt 250 mm. i etageadskillelsen. Ydervægge er vistnok isoleret med 150 mm. (Det er det eneste af huset, der har fået lov at blive stående.)

Der er gulvvarme i hele huset, og ingen opvarmning pt. af overetagen.

Anlægget er et Bosch EHP LW/M, hvor der til gulvvarmekredsen er en buffertank på (anslået) 150 l.
Der er trådløse termostater på shunten.
Efter at have trawlet dette forum, har jeg fundet ud af det med max flow på kredsene, hvilket så medførte, at de telestater, der hører til badeværelse, køkken og stue har jeg skruet op på max, og de, der hører til værelserne har jeg skruet helt ned.

Det, der har besværliggjort det hele lidt er, at VVS'eren ikke lavede en oversigt over, hvilke kredse, der hørte til hvilke rum. Så det har været lidt gæt-en-vind med at finde ud af, hvilke telestater, der hørte til hvilke rum. Det tror jeg nu nok, jeg har fået styr på.

Vi har ca. 20-21 grader i hele huset til trods for, at der er lukket for telestaterne i værelserne.

Hvem kan oplyse mig, hvilke tal jeg skal udlæse og smide i dette forum for at vi kan finde ud af, hvad der kan være årsag til, at vi bruger mellem 50 og 60 kwh i døgnet?

Det skal lige siges, at vi ikke har bimåler på, men heller ikke har noget, der bruger meget strøm.

Jeg håber på, at der er en eller anden venlig sjæl, der lige kan slynge noget ud :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

allankj1
For lige at forstå det rigtigt er værelserne på 1. salen og her har du skruet helt ned for flowet således at der slet ikke er noget varme her? Rigtigt?

Du har alene gulvvarme i huset? Hvad med flow i bryggers og gang? Det er vigtigt at du indstiller anlægget således at du har mindst flow i det mindste rum i stueplanen (når så du tager værelserne i brug skal flowet indstilles i hele huset igen), og mest i de største rum i huset. Dermed skulle du gerne kunne opnå at vandet cirkulerer rundt med samme hastighed i alle rum at varmeafgivelsen blive ens i alle gulve. Skal gerne lægge på 7-10 grader i forskel mellem fremløb og returløbet fra gulvene.

Hvordan er isoleringen i gulvene??

Hvad står varmekurven på? Hvad er forskellen mellem fremløb og retur (også kaldet delta (varmeafgivelsen) i dine gulve)? Er delta for lav skal du skrue ned cirkulationspumpen til gulvvarmen til korrekt delta er opnået.

Et normalt el-forbrug til husholdningen er vel 18-20 kwh pt. Hvor mange er I i huset (teenagere i huset??)). Dvs. mellem 31-33 kwh til varmepumpen pr. døgn. Jeg bruger 24 kwh i døgnet pt så dit forbrug er jo ikke helt vildt synes jeg. Mit hus er helt nyt jo med nye vinduer, 300 mm i gulve, 195 mm i vægge og 360 mm på loftet. Dit har lidt lavere isolering så........! Måske ikke helt ved siden af.

Er el-patronen koblet helt ud således at den alene bruger kompressoren til fremstillingen af varmen??

Allan
Redigeret af allankj1 d. 27-01-2010 09:59
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

disable
Værelserne er i underetagen. Huset er rektangulært, og hvis du forestiller dig, at man deler rektanglen midt på, er værelserne i højre side, og stue/køkken i venstre side.
Overetagen er pt uudnyttet.

Der er kun gulvvarme i huset.
Stuen er delt i to kredse, hvor den ene løber igennem gangen og opvarmer denne.

Jeg har skruet helt ned for telestaterne til børneværelse og soveværelset. Alligevel føles gulvet lunt. (Det er nogle dage siden, jeg skruede ned.)

Der er 350 mm leca + 200 mm. styrolit i gulvene. Så umiddelbart er de jo fint isoleret.
Vi har i forbindelse med renoveringen skiftet alle vinduer til lav-energi glas.

El-patronen er koblet fra.

Vi er to voksne samt to små børn (2 år og et spædbarn).
Redigeret af disable d. 27-01-2010 11:02
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

hamselv
Hvis 50 kWh pr døgn er incl husholdning, lyder det bestemt fint. Der kører vel en vaskemaskine + måske en tørretumbler temmelig tit, når man har små børn.

Hvis ikke gulvvarmen kan afspærre er noget ukorrekt eller defekt. Særdeles ofte er gulvvarme anlæg luftfyldte eller der er skidt i kredsen.

I menu 7 kan du se drifttimer på VP, og elpatron samt fordelingen af disse. Dette kunne være interessant.

Værdierne du har indstillet i menu 1, kan være ret interessante. Køres efter meget høj kurve, vil man få meget start/stop + overforbrug + pendlinger på varmesiden.

Bufferen - er den i serie på returen? Hvordan er omløb sikret? Er der monteret en 1/2 AVDO på dette. Hvis ikke har du en fejlmulighed hvor varmepumpen skal køre høj kurve for at der bliver varme.

Når VP er i drift, ville en udlæsning af værdierne i menu 3 være dejlig, da vi så har et gæt på justeringer.

disable
Hej hamselv. Det er inkl. husholdning. Så tit vasker vi nu heller ikke ;-)

menupunkt 1.1 står på 5,5.
1.2 står til 3,1°. Denne har stået endnu højere, men i forsøget på at minimere strømforbruget, har jeg lige så langsomt skruet den ned. Det koster så også på komforten!
Vores termometre står lige nu på 21/22°, men jeg synes her føles køligt. Der er selvfølgelig også snestorm udenfor, men alligevel.

Nå, tallene fra menupunkt 3 kommer her :
Raditator GT1 : Til 38,3° Nuv.: 42,8°
Ude GT2 : 0,3°
Varmt Vand GT3: setp. 52° nuv 53,9°
Kompressor GT6 : 98,0°
VP ud GT8 : 54,9°
VP ind GT9: 52,4°
Jord ind GT10 -0,1°
Jord ud GT11 -3,8°

Vedrørende de tekniske spørgsmål vedrørende buffertanken, må jeg melde pas... Hvad skal jeg se efter?

Der sidder en Grundfos cirkulationspumpe foran forgreningen til gulvvarmekredsene. Den er skruet lidt op over midten. Fremløbet på gulvvarmekredsen er ca 34° og returen er ca 31°,. (Der sidder termometre på forgreningen.)

Driftstid VP: 1536 t. El-patron: 174 timer (Stammer fra før vi fik lagt slanger i jorden.)

Fordeling Varmtvand og Radiator er 15/85% ...

allankj1
Hmmm i princippet er det samme pumpe jeg har bare en IVT men menuen er den samme.

Det er godt nok varmt det vand du sender ud i dine gulve. Mit vand er mellem 35 og 37 grader. Mens dit er 54,9 grader varmt hvilket dit eventuelle trægulv ikke har godt af.

Mine tal fra menupunkt 3 kommer her : (VP ikke i drift)
Raditator GT1 : Til 26,50° Nuv.: 27,6° (når vandet når ned på 26,50 varmere den indtil det igen er 29,9 grader varmt).
Ude GT2 : 1,4°
Varmt Vand GT3: setp. 49° nuv 53,3°
VP ud GT8 : 28,7°
VP ind GT9: 28,9°

Menu 1,1 : 3,4
Menu 1,2 : 0,3

Som du kan se er mit vand mellem 26,50 og 30 grader og dette er nok til at holde 23,50 grader i huset. Er du sikker på der ikke er luft i dine gulvvarme kredse og derfor kommer vandet måske slet ikke rundt i gulvene? Hvor lange plejer dine driftstider at være på? Det er ikke unormalt at min pumpe kører 6-8 timer i træk og derefter holder pause i 6-7 timer.

Mht delta mellem GT8 og GT9 er denne for lav og derfor skal du skrue ned for cirkpumpen til gulvvarmen således at vandet løber langsommere gennem gulvet og dermed bedre afgiver varmen. Hvornår er gulvet blevet støbt i huset. Tænker her på om det eventuelt indeholder meget fugt.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 27-01-2010 20:30
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

disable
Det vand, der kommer ind ved forgreningen er jo kun de der 34 grader.. Det står på termometeret på forgreningen. Så der må jo være et gevaldigt varmetab imellem varmepumpen og forgreningen. Har dette ikke med GT1 at gøre?

Hvorfor er GT8 og 9 så så høje? Og hvor bliver de målt?

Jeg er ikke sikker på, hvorvidt der er luft i eller ej. Jeg har efterfyldt for nylig, fordi trykket var nede under 1 bar. Jeg fyldte op til lidt over 2, og den er så faldet lidt efterfølgende.

Jeg har lige forsøgt at skrue cirkpumpen ned. Må så tjekke værdien igen i morgen.

Gulvet er støbt for ca 1 år siden, og har fået lov at tørre i ca 6 måneder, inden der blev lagt gulv ovenpå. Der er støbt ca 7-8 cm.

Jeg har ikke rigtigt overblik over driftstiderne, idet jeg ikke har mulighed for at tage tid.. Men det virker på mig, som om den kører ret længe, når den kører.

allankj1
Hmmmm kan din aflæsning været taget under varmt vandsproduktion??? Derfor så høj GT8 og GT9. Eller giver det ikke nogen menning.

Allan

disable

allankj1 skrev:
Hmmmm kan din aflæsning været taget under varmt vandsproduktion??? Derfor så høj GT8 og GT9. Eller giver det ikke nogen menning.

Allan

Ja, det er den jo, i og med hamselv gerne ville have tal fra når VP var i drift.

/Niels

allankj1
JA ja det er jeg med på men jeg mener om ikke din måling er mens pumpen har lavet produktion af varmt brugsvand til jeres husholdning (varmevandsbeholderen).

Allan

disable
Jo, det kan du have ret i.

Nu hedder GT8 46,3 og GT9 43,8.

allankj1
Okay. Men stadig virker det som om både delta på GT8 og GT9 er for lille samt vandet du kører i gulvet er meget varmt. Mærkeligt at du ikke har det varmere med så varmt vand i gulvet.

disable
Helt enig.. Det er også det, der undrer mig.

hamselv
Vender lige tilbage med en analyse

hamselv
Kurvens stejlhed menupunkt 1.1 forekommer temmelig stejl. Er det virkelig nødvendigt at køre så stejlt? Hvis nødvendigt tyder det på gal justering af anlægget.

Finjustering 1.2 lyder også ret høj.

Brinesiden GT10/GT11 lyder lidt til den høje side. Kan brinepumpen køre et trin hurtigere? Alternativt, prøv at rense sien på brinesiden.

GT8/GT9 lyder til der er lavet fuld omløb. Dette er ikke hensigtsmæssig. Man kunne anbefale indbygning af AVDO ventil. Efterfølgende trimmes den indbyggede pumpe til en delta T på omkring de 7° ved VV produktion, og efterfølgende trimmes AVDO'en ind til at ligeledes at åbne så delta T 8-9° opnås, når der aftages minimalt med varme.

disable
Tusind tak for analysen, hamselv.

Jeg kigger lige på de ting, du har skitseret - sammenholdt med det, allankj1 har oplyst.. Så må vi se, om vi ikke kan få optimeret mit anlæg :-)

Jeg vender tilbage med nyt, når jeg har det.

disable
Her til morgen har jeg drejet pumpen nederst i anlægget på den røde 'knap' 1 klik mod højre. Jeg går ud fra, det er hastigheden på brinepumpen ?
Værdierne var, inden operationen:
GT10 : -0,2
GT11 : -3,2

GT8 : 54,6
GT9 : 50,4

Jeg har sat menupunkt 1.1 til 4,5 og 1.2 til 1,9.

Så må vi se, om der kommer en ændring.

Termometrene på gulvvarmekredsen (analoge) siger 35° ind og 31° retur.

allankj1
Er de værdier du skriver mens pumpe er i drift?? I så fald var de lige i øjet med den delta på 3 grader på brinen.

Til gengæld er dín delta på gulvvarmen for lav og i så fald er det cirk.pumpen på gulvvarmevandet du skal stille ned i hastighed.

Allan

disable
Jo, det var i drift. Jeg havde også taget fejl af de to pumper.. Så det var cirkulationspumpen til gulvvarmevandet, jeg havde skruet op.. Den skruede jeg helt ned igen.

Desuden har jeg forsøgt at sætte det hele tilbage til fabriksværdier.. Det ser ud til, at termometrene (de analoge) på gulvvarme fordelingen holder sig til 35° ind og 30° retur.

jeg lader det lige køre et par timer, så tjekker jeg værdierne.

allankj1
Hmmm har du shunt på gulvvarmesystemmet siden der er termometer på fordelingen??? Min kører varmen fra pumpen direkte i gulvet.

Kører din eksterne cirk. pumpe hele tiden eller slukker den sammen med varmepumpen ??? Den skal nelig køre hele tiden.

Mvh

Allan

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.