HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Et par IVT spørgsmål
Jarden
Hej,
Vi fik en IVT varmepumpe for et par måneder siden, og de seneste par uger har jeg brugt en del tid på at læse diverse indlæg i det glimrende forum & justere lidt på pumpen. Savner en bimåler så jeg kan følge forbruget helt præcist. Kan dog se at vores samlede elforbrug har været højt den seneste måneds tid, men vi har heller ikke sparet på varmen med 2 småbørn i huset. Smile

Spørgsmål:
1) GT8 & GT9 er pt. på hhv 43,9 & 38 (delta 5,9), pumpen på varmesiden er justeret ned på trin 1 og delta ligger normalt på 5.5 - 6. Vi har desuden en Alpha2 pumpe der står på AutoAdapt, kan og bør jeg justere på denne for at få delta et nøk højere op? Er der andre alternativer?

2) Der bliver ofte i forum nævnt antallet at kørsler i løbet af dagen, kan det aflæses nogle steder?

Varmepumpe; IVT HT+ E7, IVT DVB FR LYX 200/90, 350 m slange, gammelt hus på 140m2 i 2 etager med radiatorer (gamle store + nyere).

Jacob

hamselv
Delta T GT8/GT9 er fint. Ligger optimalt mellem 5 og 10. Så det er OK. Den stiger lidt, når jorden igen bliver varmere.

IVT Greenline logger ikke antal starter noget sted.

...og ja, varmepumperne bruger noget strøm i denne her periode, hvor det er meget koldt, der skal varmes relativt højt op og jorden er relativ kold. Altsammen ting der er ødelæggende for virkningsgraden. Til gengæld kan vi så klappe i hænderne når det bliver lidt varmere og virkningsgraderne stiger. Lige nu har du en COP på sansynligvis ca 3,5 eller måske lidt over. I sensommeren og efteråret ligger den ret ofte på måske 5 eller 6. Så gennemsnittet bliver normalt ret sjovt.

Og tillykke med anlægget!

Jarden
Tak for svaret. Jeg er nu heller ikke specielt bekymret for det nuværende forbrug, det er trods alt en exceptionel kold vinter vi er vidner til i år.

Jeg har et supplerende spørgmål vedr tidsjusteringer.
Hvor meget er der at spare ved tidsstyring af hhv VP & VV i løbet af natten. Da min kone går hjemme på barsel pt vil det primært være nat-dæmpning der kunne være aktuelt. Er der noget jeg skal være opmærksom på?

hamselv
Natsænkning er efter min mening noget uvæsen og giver dårlig komfort. Muligt at der kan spares en anelse, men komforten bliver efter min mening ringe.

En lille anelse kan man dog hente på at natsænke brugsvandet. Man slipper for et par pjatstarter, men tæsker så varmepumpen til at knokle når den skal tilbage på "normalen". Jagter man decimaler, ville jeg hellere øge hysteresen en anelse på varmtvandstemperaturen.

En rigtig god gevinst kan hentes, hvis du kan lokalisere en eller to radiatorer der er årsag til at du skal køre så højt i temperatur. Udskift disse til nogle større og du kan køre med lavere kurve. Det giver noget i forbedret virkningsgrad.

Eksempelvis anvender min lige omkring 2,5 - 2,6 kW for at producere ca 9 kW. Tæsker jeg varmepumpen og udfører en manuel varmtvandsspids (der ender den med 65 graders afgang) stiger forbruget til vistnok 3, 5 eller 3,6 kW og samtidig lidt lavere ydelse.

Så det der er essensen er: Søg så lave kurver som muligt. Men kør med tilstrækkelige temperaturforskelle til at du undgår pjatkørsel. Rent praktisk har jeg erfaret at 48 graders brugsvand er tilstrækkeligt. Og jeg har overvejet at øge hysteresen en lille bitte anelse. Tror dog ikke jeg får det store der, idet jeg i forvejen opererer med en temmelig stor brugsvandstank.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.