HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
samling af jordslanger over jorden
PeterKunz
Jeg har tænkt mig at samle mine jordslanger over jorden på ydervæggen lige overfor pumpen på den anden side af væggen. Selvfølgelig isoleret på behørig vis.

Samlingen kommer til at sidde under et halvtag, der indtil nu har fungeret som brændeskur.

Er der nogen der har argumenter imod at føre slangerne op af jorden istedet for en brønd?

Jeg gør det, fordi det kan lade sig gøre hvor jeg bor, og for at spare udgifter til brønd og udgravning til den.
 
OWL

Citer

Jeg har tænkt mig at samle mine jordslanger over jorden på ydervæggen lige overfor pumpen på den anden side af væggen. Selvfølgelig isoleret på behørig vis.

Samlingen kommer til at sidde under et halvtag, der indtil nu har fungeret som brændeskur.

Er der nogen der har argumenter imod at føre slangerne op af jorden istedet for en brønd?

Jeg gør det, fordi det kan lade sig gøre hvor jeg bor, og for at spare udgifter til brønd og udgravning til den.


Jeg har altid syntes at samlebrønde ude midt i jorden var en "mindre heldig løsning"

Forestil dig at du en vinter i minus 15 grader skal have justeret flowet imellem de forskellige kredse i jorden for at sikre "jævn belastning" i de enkelte kredse.

Så er en lille trang tilfrosset samlebrønd ikke lige det mest behagelige sted at sidde og justere ventiler og inspicere for eventuelle utætheder - for slet ikke at tale om at en montør skal reparere en eventuel utæthed.

Hvis der er mulighed for det, ville jeg føre alle kredse ind til varmepumpen, hvor manifold med ventiler var let tilgængelig for justering og inspektion for lækager, men hvis der er mange kredse eller mangel på plads i rummet, så er denne mulighed måske ikke aktuel.

Næstbedste løsning er dit forslag, hvor manifold sættes på ydervæggen godt isoleret af en kasse, der let kan åbnes for inspektion og justering af flow i de enkelte kredse.
Redigeret af OWL d. 03-01-2007 02:44
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,291,003 Unikke besøg
XHTML CSS