HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank
Faurskov
Hej
Jeg er ny herinde, men er ved at anskaffe mig et jordvarmeanlæg istedet for mit gamle oliefyr.
Mit hus er godt efterisoleret fra 1936, 130 m2 i grundplan med fuld kælder og 100 m2 boligareal på førstesalen.
Jeg har kun radiatorer, men de fleste er af nyere dato.
Jeg har indhentet 3 priser med 3 forskellige pumper, fra Danfoss, IVT, DVI.
Det system som tilfalder mig mest, og som umiddelbart er det billigste er IVT, problemet er bare at jeg har hørt fra flere, at når man har radiatorer skal man helst have buffertank med, men IVT har ikke regnet med buffertank, hvorimod de andre har.
VVS installatøren siger at det ikke skulle være nødvendigt med buffertank til IVT systemet, kan det passe, eller skal jeg investere det mere for at få buffertanken med, som jo skulle spare nogle start-stop på pumpen.
Anlægget er IVT Greenline HT+C9 med 530 m jordslanger.

hamselv
En 9 kW kan sagtens køre på et radiatorsystem uden buffer. Dog foretrækker jeg personligt at anvende en sådan. Og i IVT regi vælger man 300 liter tanken, da den koster nogenlunde det samme som 100 liter beholderen. Jeg foretrækker parallelmontering og en separat varmebærerpumpe (gerne WILO Eco eller Grundfoss Appha II). Så er anlægget fuldkommen idiotsikret og forberedt for noget nær alt. For at udnytte bufferen optimalt, monteres justerbar kontraventil mellem buffer og varmepumpe, til at "stoppe" vandet ved stilstand kompressor. Den indbyggede varmebærerpumpe programmeres til drift med kompressor.

Sådan har jeg gjort hos mig selv (og hos en masse kunder). Det duer.

Er der tale om man "kun" vil have volumenøgning, kan en seriekobling af en 100 liter tank bruges. Man bør så anvende et omløb, styret af en AVDO ventil, hvis radiatorventilerne tillades at være aktive. Ellers kan man få bøvl ved solindfald en vinterdag.

Slangelængden lyder som en god og rigelig dimensionering (dog ikke i sand - der er den for kort).

Huset er på 330 kvm opvarmet!???!

Hvad fyrede i med før? Og hvor meget?

Faurskov
Vi har 230 m2 opvarmet boligareal, sidste år brugte vi kun 2200 l olie til oliefyret, men vi supplerer med en brændeovn, som tændes hverdag når vi kommer hjem fra arbejde, hvor meget brænde som bruges har vi ikke lige tal på.
Vi har fortrinsvis lerjord her på højfyn hvor vi bor.
Redigeret af Faurskov d. 08-02-2010 20:00

hamselv
Hvis brændeovnen bibeholdes, ville jeg bruge lidt ekstra kr og få buffertanken med. Det er lidt nemmere at styre, når du har den med.

IDE! Hvis du skifter til en brændeovn med gris, kunne du anvende en slingtank til buffer og overføre varme dertil.

Men oftest oplever vi at brændeovnsfyring bliver uinteressant.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.