HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Væske/slange udvidelse?
jfjeldsted
Hej

Har lige et spørgsmål. Ved koldere brine/slanger vil man da se en stigning eller reducering af væskestanden ekspansionsbeholderen?
Jeg forestiller mig at væsken vil fylde mindre, mens slangen vil krympe.

Mvh/
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.

hamselv
Normalt ser vi fald i væskestanden, pga brinens afkøling! Min er faldet ca et par cm i vandstand. Jeg har 600 meter tyndvægget slange.

Husk at proppen på toppen af nilhanen på ekspansionsbeholderen skal pakkes. Ellers har vi set lufttab gennem nilhanen, med efterfølgende ingen tryk på systemet.

jfjeldsted
Nilhane? På min beholder sidder en ganske alm. kugleventil ( ballofix ). Du snakker om manglende tryk ved manglende pakning. Men trykket er vel lig med det statiske tryk der kommer af væskespejlets højde. Eller??
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.

hamselv
Ballofix, nilhane. Kært barn har mange navne.

Anlægget trykprøves normalt til 4-4,5 bar. Efterfølgende plejer vi at lette trykket til 1 bar (10 m vandsøjle). Dvs luftblæren i beholderen er trykket sammen og fjedrer, alt efter trykvariationerne hen over året. Men vi har oplevet at nilhanen (ballofix'en) ikke er lufttæt og så ryger luften ud og derved trykket. Lækken stopper oftest når spritvandet kommer op til hanen. Vi har så oplevet lidt mærkelig drift hvis de kører trykløst. Men de kan godt gøre det.

Derfor plejer vi at give den medleverede messingprop et par omgange teflontape.

allankj1
Hmmm min ballofix sidder der ingen messingprop. Tror da jeg skal have en på.

Teflontabe aner jeg ikke lige hvad er? Et link ville være rart.

Har med jævne mellemrum lidt tryk tab på brinkredsen. Måske fejlen er at jeg ikke har denne prop på.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det er det der hvide plastik-noget. Det kan du få i Silvan eller Harald Nyborg. Du kan også bruge garn og salve. Men det andet er nemmere.

Hvis du taber trykket - ja.

Du skal så lette trykket til 0. Og hele beholderen skal være luftfyldt. Så lukker du hanen og monterer proppen. Så pumper du op til 1 bar med et trykprøveapparat. Så komprimeres luftblæren i beholderen, så vandstanden er ca midt på.

Pas meget på ikke at få luft ned i selve brinerøret.

Hvis det er der du taber tryk, vil luftblæren forsvinde og hele ekspansionsbeholderen være vandfyldt.

http://www.b2b-shop.dk/shop/teflon-tape-snor-142c1.html

Sydkoel
Vær meget opmærksom ved brug af Teflontape. Når man skruer sine fittings på der er pakket med teflon må man kun skrue en vej, hvis man f.eks. får drejet en 1/4 omgang for meget kan man ikke dreje tilbage, det vil med stor sandsynlighed resultere i en lækage.
Loctite har lavet noget teflon pakgarn der virker på samme måde som alm. pakgarn og her kommer ingen utætheder selvom man kører en smule baglæns.. Jeg bruger efterhånden ikke andet (udover mit elskede pressværktøj).
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

hamselv
Rigtigt sydkøl. Men det er bare en prop. Så det almindelige er fint. Man skal helst ikke have proppen af igen.

Skal man have efterfyldt, bør man bruge fyldemanifolden (når det er IVT/ Bosch). Også selvom den viser noget med at bruge en vandkande i manualen.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.