HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
manglende varme
jfjeldsted
Hej

Er lige kommet hjem og konstateret at der er halv koldt i huset ( 18 grader ). Har checket at pumpen kører konstant men kun trækker 1700W ( normalt 3000W )
Konstaterede i går at niveauet i brine-beholder var lang under niveau og har efterfølgende efterfyldt. Der var en mindre utæthed i ventilen i bunden af brinepumpe ( er udbedret ). Er ikke klar over om det kan have med ovenstående at gøre.
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.

hamselv
Lad os lige høre GT3 GT6 GT8 GT9 GT10 GT11

hamselv
Hvis der er meget koldt på radiatorkredsen, trækker den ikke meget strøm. Så har den været gået i stå??

hamselv
Kig lige om den skummer i skueglas.
Check lig fejlhistorik.

jfjeldsted
GT3 = 50,5
GT6 = 70
GT8= 47,8
GT9= 41,3
GT10=-1,7
GT11=-4,8

Umiddelbart ser det jo OK ud ( vil jeg mene ).

Vp har svært ved at nå setpunkt på radiatorkredsen og kalder på tilskudsvarme fra elpatronen. Det har den ellers aldrig gjort? Og specielt koldt er der ikke. Kan nogen fortælle mig hvorfor VP ikke Forbruger de små 3000W den ellers har brugt.

Der er intet skum i skueglasset. Ifølge loggen skulle pumpen ikke havde været stoppet.

Hvorfor skulle den ikke trække meget strøm hvis den havde været stoppet?

Mvh/Jan
Redigeret af jfjeldsted d. 10-02-2010 09:34

hamselv
Uha, din jord er noget kold.

Men det skal kun influere på ydelsen, der nu er lidt lavere. De andre værdier lyder rimelige, omend hetgassen måske er lidt lav. Muligvis har du haft en forbigående fejl på termoventilen, altså at den har hængt. Men jeg synes slet ikke det hænger sammen.

Altså hvis varmepumpen kan præstere en afkøling på omkring 3° på brinen og en delta T på varmesiden på 6,5°. Hvis samtidig forbruget kun er 1700 W peger det jo på en COP på 5 eller sådan noget. Enten er måleren defekt, eller du har følere der viser noget forkert. En 9'er kan sgu kun bruge så lidt når den startes kold op. Min ligger med 2,5 - 2,6 under opvarmning og lidt højere når der køres brugsvand.

Har du haft kontakt til forhandleren. Der kunne være rart lige at få checket fyldning, overhedning osv. Det kunne jo være termoventilen var syg. Hvis dette er tilfældet skal du så efterfølgende have trimmet pumper, for så kommer der større ydelse!

jfjeldsted
Med hensyn til jorden temp. så har du ret i. Samtidig ser jeg lidt vores strenge vinter som en crash-test af diverse anlæg. Hvis de kan levere noget i disse tider så... . Går ikke ud fra at det er en standard vinter vi har i år

Hetgassen var stigende da jeg tog målingen, så den tror jeg ikke er helt gal.

Det skulle undre mig om måleren skulle være defekt, men det kan man jo ikke udelukke. De værdier som du nævner er kendte værdier som jeg kunne læse tidligere med min pumpe.

Jeg har ikke haft kontakt til forhandleren. Når du nævner fyldning mener du vel på kompressoren? Hvis der mangler kølemiddel vil kompressoren så ikke udkoble for "lavt tryk". Vil anlægget ikke tømmes totalt ved en mulig utæthed? Hvad mener du med trimmet pumper. Er det hastigheden du mener? Der hvor filmen knækker for for mig er det lave forbrug.
Redigeret af jfjeldsted d. 10-02-2010 13:36

hamselv
Netop det lave forbrug kan normalt kun fremkomme hvis varmepumpen intet laver, eller ikke skal højt op i temperatur.

Derfor kunne jeg være ræd for at der måske var kølemiddelmangel, eller termoventilen hang. Men temperaturmålingerne siger noget andet.

Er det sådan at det er manglende ydelse pga termoventil eller kølemiddelmangel, vil en udbedring resultere i væsentlig anderledes temperaturforskelle på vekslerne - altså at pumperne skal justeres op til højere trin.

Men ring da til installatøren. Hvis ikke den er for gammel er der 5 års garanti.

hamselv
Udfald LT behøver ikke komme, fordi der mangler lidt kølemiddel. Utætheder kan være ekstremt små, sådan at det tager måske 6 mdr. inden varmepumpen er generet af det.

jfjeldsted
Det der undrer mig er at jeg kan afkøle brinen 3 grader og samtidigt have et så lavt forbrug. r det ikke kort fortalt det der der foruroligende. Det burde vel ikke hænge sammen med manglende fyldning af kølemiddel. Pumpen er over 2 år gammel og har kørt uden problemer iøvrigt, så garantien er udløbet.

hamselv
Prøv at komme med dit serienummer.

..og jo det hænger ikke sammen. Enten har du en kombinationsfejl bestående af flere ting, eller også duer din elmåler ikke.

jfjeldsted
Skriver senere når jeg kommer hjem.

jfjeldsted
Serienummeret er 0802783

hamselv
Jeg kan se den er registreret. Er du sikker på du ikke har et garantibevis der siger 5 års tryghedsgaranti?

jfjeldsted
Det er en pumpe jeg har fået af min svigerfar. Han er svensk og han har købt den i Malmø og transporteret den til 2630 DK.
Så garantien er nok ikke eksisterende når man har valgt denne løsning. Det er vel bare at tilkalde en kølemontør hvis alle andre muligheder er udelukket?

Når pumpen står stille pibler der iøvrigt kølemiddel i skueglasset. Det er vel OK?

jfjeldsted
Har checket min el-måler og har konstateret at ved pumpe-stilstand, dvs. eneste forbruger er varmebærpumpen, viser min kamstrup-måler =0W. Den burde vel som et minimum vise en 40W. Har checket med tang-amperemeter og registreret forbrug. Konklusionen må så være at måleren ikke måler på èn fase. Det passer sikkert også godt med at den måler 1600W ved radiator-kørsel ( rod 3 x 1600 = 2750W), som der så må være det virkelige forbrug.

At den er lidt træg med at ramme setpunkt kan vel hænge sammen med at min jord altså bliver koldere og koldere og pumpens cop bliver dårligere.

Du nævnte at min jord var kold?? Er det unormalt?? Hvad er den kritiske temperatur hvornår skal man overveje at stoppe pumpen.
Afventer lidt og ser hvad der sker.

Mange tak for hjælpen endnu engang.
Redigeret af jfjeldsted d. 11-02-2010 07:59

hamselv
Nå så var der en forklaring. Rigtig godt
At den er træg til at ramme sætpunktet, skyldes antagelig at du forbruger nogenlunde svarende til hvad den kan yde.
COP'en og topydelsen bliver begge ringere ved kold jord.

400 meter slange er i min verden til den korte side, til en 9'er. Jeg foretrækker ikke at anvende kortere end 450 meter og helst 2 x 250 m i normal jord. Har selv 2 x 300 meter.

Smertepunktet er -10° på afgangen fra VP'en. Så stopper den af sig selv (for ikke at spritvandet fryser). COP er stadig tålelig, men spritvandet begynder at nærme sig dets frostpunkt.

jfjeldsted
Det er altid rart at få en forklaring på ting. Ihvertfald endnu engang tak for bistand.

Angående længde på slange så er det jo ikke noget jeg selv har fundet på. Anlægget er dimensioneret af en kendt herboende varmepumpe-leverandør. Men det skal siges at jeg er ganske godt tilfreds med den rådgivning jeg har fået og anlægget orker det den er sat i verden til.

Jeg har iøvrigt frakoblet min tilskudsvarme som aldrig er blevet anvendt

Angående COP ved dalende sprittemperatur så har jeg fået tilsendt beregningsprogram for COP nævnte andetsteds på Heatpump.dk. Og det er forbavnsende lidt COP forringelse man kan regne sig frem til ved koldere sprittemperatur.

MVh/Jan
Redigeret af jfjeldsted d. 12-02-2010 08:04

hamselv
Nu har jeg selv leveret diagrammerne Allan har brugt, såøhhh.

For nu lige at bruge de store sammenligninger yder en HT+C9 ca 9 kW hvais den kører med 0° brine og 35° fremløb. COP er ca 4,5, altså et forbrug på ca 2 kW.

Sænkes brinen til -5° yder varmepumpen "kun" ca 7,8 og COP falder til ca 3,9. Så helt uvæsentlig er det ikke!

Iøvrigt skriver jeg:

400 meter slange er i min verden til den korte side, til en 9'er. Jeg foretrækker ikke at anvende kortere end 450 meter og helst 2 x 250 m i normal jord. Har selv 2 x 300 meter.

Så det skrevne er et udtryk for min mening!

allankj1
Hmmm et diagram på en 9 kwh kunne være nice. Fik kun på en 6 kwh. Tror desværre der er fejl i formlen på 9 kwh'en

Yderligere bemærkning. Der er sku fejl i den hældning der beregnes med og derfor passer mit regneark desværre ikke. Jeg beklager Angry

Allan
Redigeret af allankj1 d. 12-02-2010 14:41
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.