HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
drift generelt
henrik jensen
jeg har næsten lige købt et hus hvori der er intalleret et nibe fighter 1240 jordvarme anlæg.
mit problem er at jeg overhovedet ikke har nogen forstand på det og ønsker at få lidt grundviden om styring (optimering) af driften.
anlægget starter ca. 1 gang i timen og kører i ca 20 min er det mere optimalt/ økomonisk med færre starter af en længere varighed og hvordan opnåes dette. Jeg har ikke helt forstået det der med gradminutter.
Egentlig har jeg nok brug for en minutiøs gennemgang af brugervejledningen, men det er måske også lidt i overkanten over mailen, så lad mig starte med lidt mindre.
jeg har indstillet fremløb min til 30 c og fremløb max til 55 c og en kurve på 10, men hvad skal tid mellem starter, kompres-starter-ved indstilles til for ikke at tale om grad minutterne.
Der er ind til flere begreber som jeg ikke forstår betydningen af og derfor heller ikke konsekvenserne af hvis jeg justere tallet op eller ned.

mit ønske er at opnå en inde temp på ca 21 c med lavest mulige forbrug, hvordan opnåes dette. stort set alle har ændret på forudindstillingerne så det skal jeg vel også for at optimere anlægget.

allankj1
Du bliver lige nødt til at skrive om der er tale om radiator eller gulvvarme i huset.

Det tyder på radiator. Hvad er den nuværende temp i huset pt og hvad forbruger du i døgnet pt, samt hvor stort er huset og hvor gammelt er det?

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

henrik jensen
der er tale om et hus på 200 kvm i to plan fra 1877 med en middel efterisolering vil jeg tro. der er 1 bryggers 8 kvm med gulvvarme ellers er der tale om radiatore. temperaturen svinger lidt mellem 18 og 20 grader. har brugt 35-40 kwatt i døgnet i snit.
er der en bedre økomoni i at lade anlægget køre i længere tid men knap så ofte

henrik jensen
noget andet jeg ikke forstår er at i menu 5.0 der står der brine temp ind 73.5 og ud -0,5 lyder det ikke lidt vildt jeg syntes ikke rigtigt det er de værdier i andre snakker om. som i nok kan fornemme så er jeg næsten på helt bar bund hvad jordvarmeanlæg angår.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.