Hej allan, jeg har faktisk lidt samme problem, og jeg ved det bliver et større og større problem jo længere vi kommer hen på foråret.
Jeg har siden huset blev bygget i 1985 haft jordvarmeanlæg og for at komme omtalte problem til livs, byggede jeg selv en styring til varmepumpen som ved en, af mig indstillet temperatur skiftede fra udeføler til en rumføler som jeg havde siddende i min stur. min stue har en ca 6meter lang glasfacade som giver meget sol indfald.
det fungerede perfekt med et meget lille energiforbrug til følge.
desværre er det ikke muligt på min nye varmepumpe som jeg fik installeret i september 2009, og jeg tør ikke selv gribe ind istyringen da den er meget mere kompliceret en den gamle.
jeg har både rumføler og ude føler og jeg kan manuelt skift mellem dem hvilket jeg vil gøre når vi når i midten af marts.
men det kunne væer spændende om der er nogen der har en god ide som kunne bruges
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|