HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udeføler / indeføler
allankj1
Hejsa

Kom i dag hjem til et hus der var 25 grader varm, pga solen har været fremme i dag. Til gengæld så jeg at pumpen have brugt 10 kwh fra kl 8 til kl 16.30. Samtidigt kunne jeg se at næste alle gulvvarmekredse var lukket. Kun 3 små kredse var åbne. 2 gange mellem kl. 16.30 og 18.30 kørte pumpen 10-15 min for at lave varmt vand til de kredse der var åbne. Det vil sige små kørsler. Og sandsynligvis der for har den brugt lidt rigtigt el (10 kwh). Efterhånden som dagene bliver længere og solen forhåbeligt titter lidt mere frem vil jeg desværre nok få et hus jeg synes er for varmt at komme hjem selvom det er -2 grader udenfor. Hvordan styrer jeg varmepumpen bedst i forhold til solindfaldet??

Vores udeføler sidder på nordøst siden af huset under vores udhæng. Ville det betyde noget at flytte den over på syd / syd vest siden af huset? Stadig oppe under udhænget.

Alternativt kunne jeg jo montere en indeføler i stuen for jeg ved at når stuen er varm nok 23,50 grader er alle vores andre rum også varme nok. Vores stue er det eneste rum i huset som har 3 ydrevægge og 1 indervægge og derfor det rum der køles mest. Samtidig har stuen også 4 store og 4 meget små vinduer. Og kan denne indeføler ikke fåes så den er trådløs. Det er alle vores andre følere i huset og gider ikke en med ledning sidende i stuen!

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

woebbe jordvarme siden 1985
Hej allan, jeg har faktisk lidt samme problem, og jeg ved det bliver et større og større problem jo længere vi kommer hen på foråret.
Jeg har siden huset blev bygget i 1985 haft jordvarmeanlæg og for at komme omtalte problem til livs, byggede jeg selv en styring til varmepumpen som ved en, af mig indstillet temperatur skiftede fra udeføler til en rumføler som jeg havde siddende i min stur. min stue har en ca 6meter lang glasfacade som giver meget sol indfald.

det fungerede perfekt med et meget lille energiforbrug til følge.

desværre er det ikke muligt på min nye varmepumpe som jeg fik installeret i september 2009, og jeg tør ikke selv gribe ind istyringen da den er meget mere kompliceret en den gamle.

jeg har både rumføler og ude føler og jeg kan manuelt skift mellem dem hvilket jeg vil gøre når vi når i midten af marts.

men det kunne væer spændende om der er nogen der har en god ide som kunne bruges
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.