HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
legionella-bakterier
cc
Hej

På min varmepumpe har legionellaén været slået fra i de 4 md den har kørt.

Hvor vigtigt er det at køre legionella bekæmpelse?

Hvor ofte skal det evt. gøres?

Carsten.

woebbe jordvarme siden 1985
hej carsten,
jeg har fra 1985 - 2009 haft et jordvarmeanlæg hvor varmtvandstenperaturen aldrig oversteg 45 grader der var på dette anlæg intet legionellaprogram. vi er 5 pers i husstanden og har aldrig haft problemer. varmtvandsbeholderen var på 200 liter.
på mit nye jordvarmeanlæg installeret i september 2009 har jeg slået legionellaprogrammet fra, jeg tror ikke at det er nødvendigt med legionellaprogram såfremt der er et "stort" jævnligt/ dagligt forbrug af varmt vand. men det kunne jo SmileWinkvære interesant at høre fra andre om de er af samme opfattelse.

woebbe
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

hamselv
Enkelte legionella stammer er dødelige!

Sidste år var det fremme i pressen at en ældre herre døde, fordi man ikke havde sørget for tilstrækkelig opvarmning i den boligforening han boede i.

Men eller hører man mest om det på sygehuse og andre steder hvor der haves meget store vandbeholdere og stor spareiver.

Modsat har mange mennesker anvendt varmepumper fra slut halvfjerdserne og frem til nu, hvor brugsvand over 48° ikke har kunnet lade sig gøre. Og mener ikke at have hørt om dødsfald der.

Til gengæld har jeg besøgt en VP-ejer, hvor installatøren havde slået legionella-funktionen. Og så vidt huskes havde datteren haft lungebetændelse 4 gange det sidste år (det kan legionella også forårsage). Om det har hjulpet vi har slået legionellafunktionen til ved jeg ikke. Jeg kører selv manuel styret legionellasikring hver 14 dag.

Hver 7. dag, anbefales.

Sydkoel
Der skal være 3 kriterier der er opfyldt for at man kan blive smittet med legionelle.

1. Man skal have brugsvand mellem 25 og 45 grader celsius. (legionella dør ved 50 grader.
2. Man skal have stillestående vand -- Det har man ikke i en normal husholdning !
3. Legionellaen skal overføres som mikroskopiske dråber (typisk som i brusebad)

Som regel er der aldrig stillestående vand i en normal husholdning, medmindre man selvfølgelig har været 3 uger på ferie. Det er lige netop her legionellafunktionen er god fordi de færreste ville huske at tømme deres varmvandtsbeholder når de kommer hjem fra ferie.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

woebbe jordvarme siden 1985
det lyder interesant, jeg tror jeg vil køre manuelt legionellaprogram hver gang vi kommer hjem fra ferie.

iøvrigt tænker jeg at det nok kunne være en god sikring at køre automatisk legionelle i husholdninger hvor man kun er 2 personer da man jo ikke bruger lige så meget vand som feks hos mig med 3 teenagebørnSmile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.