Ja, så er jeg lige flyttet fra mit hus med X15, som jeg installerede 6. april 2007!
(Har lejet huset ud, så jeg kan fortsat lave statistik på systemet!)
Så her kommer lige mine erfaringer med denne skønne varmepumpe:
Den har kørt uden upåklageligt i de 2 år og 11 måneder.
Eneste problem var temperaturføleren på brinesiden, der viste helt galt, men jeg fik sendt en ny gratis af leverandøren og skiftede den så selv.
Pumpen har kørt med en cop på 3,7 alt medregnet, og vi har brugt ca. 5500 kWh pr år for at varme et 235 m2 hus op.
(Vil endnu engang opfordre til at man monterer energimålere på varme- og varmtvandssiden! Køb brugte i Tyskland, så koster det ikke meget, og du ved, om dit system kører optimalt.)
Jeg tror dog cop er på vej op, da jeg har omkoblet min solvarme, så den forvarmer brinen, men dette har jeg ikke kunnet måle endnu.
Denne vinter har pumpen uden problemer klaret varmen, - der er masser af kræfter tilbage, selv på de koldeste dage.
Alt i alt kun tilfredshed fra mig og min familie, som nu bor i hus med fjernvarme, hvilket jeg jo synes er temmelig kedeligt sammenlignet med jordvarme. Men jeg har så lavet gulvvarme i hele huset med diverse forskellig styring og Velux autoamtisk udluftning, så det muntrer jeg mig med i stedet.
Senere kan jeg rapportere om, hvad forvarmning af brinen har betydet for cop.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Nu har jeg også 2,75 års erfaring med X15. Lad mig sige det med det samme - når anlægget kører, så kører det bare!
Jeg har desværre haft problemer med, at der er gået to printkort i styringen uafhængig af hinanden. Det ene skyldes en løs forbindelse i et relæ. Det andet problem opstod her for nylig, da hovedkortet (12.000 kr.) stod af. Årsagen her er endnu ukendt...
Begge fejl har været dækket af garanti, og Rex Naturvarme har løst opgaven til UG. Men jeg bliver lidt bekymret for fremtiden, når nu garantien ikke længere dækker
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.