HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overgang til sommertid
Stine
Hej,

Vi har et jordvarmeanlæg fra Greenlin IVT som blev installeret i forbindelse med opførelsen af vores hus i 2009. Vi har haft et VVS firma til at indstallere de forskellige kurver og har gulvvarme i stueetagen og radiatorer på 1. sal.

Der er nu ved at blive ret varmt, da temperaturen ude jo er steget. Jeg har justeret varmekurven til 0, men anlægget varmer stadig til noget over 30 grader. Finjusteringen står på 1,2. Da VVS firmaet indstillede varmepumpen sagde de, at vi ikke skulle gå og justere på indstillingerne. Da stod varmekurven på 3,5 (så den har jeg ændret ved).

Da vores hus er ret godt isoleret, er der ikke noget særligt behov for opvarmning i forår og sommermånederne - kan man slå varmen helt fra, men stadig have varmt vand? Og kan det passe, at vi ikke skal justere på indstillingerne? Jeg synes varmepunmpen kører meget, taget betragtning af at her er et godt stykke over 20 grader.

Som ovenstående nok illustrerer, ved vi ikke meget om jordvarme, men jeg håber, der er en af jer som har tid til at hjælpe. På forhånd tak.

Stine

hamselv
Hvordan justeres varmen i de enkelte rum?

Er der udført omløb? Og/eller buffer?

hamselv
Der findes en række forskellige justeringsmuligheder.

Du kan anvende sommertidsstyring til helt at "cutte" varmen over et bestemt niveau. Du kan knække kurven hvis du ligeledes har særlige krav.

Kurve 3,5 lyder ikke dumt, men hvis du læste i vejledningen ville du se at du skal justere på fin-justering af kurven, hvis temperaturen ikke passer dig, når det er varmere end 5° ude.

Hvis der optræder høje temperaturer KAN der være fejl på trevejsventilen, men så plejer der samtidig at være problemer med for lidt varmt vand.

hamselv
Ved opvarmning "meget over 30°" er noget galt.

Lav lige en udlæsning af menu 3, når varmeanlægget er i varmedrift, og også gerne under varmtvandsdrift.

Ligeledes vil beskrivelse af installationen være rar.

Stine
Tak for dine hurtige svar. I rummene i stueetagen justeres varmen ved hjælp af sensorer, som kan indstilles for de enkelte rum og på 1. sal er det almindelige radiatorer.

Jeg ved ikke hvad omløb og buffer konkret betyder, har du mulighed for at uddybe dette? Vi var måske lidt hurtige til at vælge jordvarme, fordi tanken om miljøvenlig energi tiltalte os, men uden at vide noget om det...

Vi har ikke haft problemer med for lidt varmt vand.
Redigeret af Stine d. 22-03-2010 17:02

Stine
Jeg har været inde og læse menu 3, mens anlægget var i varmedrift. Der stod følgende:
Radiator GT1: Fra: 38,4, Nuv. 31,2
Ude GT2: 11,8
Varmtvand GT3: Step: 54,0, Nuv. 54,1
Kompressor GT6: 47,7
VP ud GT8: 37,9
VP ind GT9: 32,8
Jordslange ind GT10:1,4
Jordslange ud GT11: -0,8

Hvad tænker du på, når du siger en beskrivelse af installationen? En beskrivelse af, hvordan den fysisk er sat op?

Vh. Stine
Redigeret af Stine d. 22-03-2010 16:58

hamselv
GT1's børværdi er nede omkkring 24° ved 11° ude. Er kurven forskudt 1,2° kan man forsigtigt sige mellem 25 og 26°

Tillægges 1/2 hysteres 2° fås stoptemperatur på max 28°.

Altså er kurven knækket, eller der er indkodet fuldkommen sindsyg for stor hysterese.

Brugsvandstemperatur er justeret unødvendig højt = spild af penge.

Umiddelbart aftager huset varmen, efter de tal du skriver.

Buffertanken er en rund cylinger der oftest sættes på returrøret for at øge vandindholdet på systemet og dermed mindske antallet af start/stop.

Omløbet eteableres normalt inden udgreningen til gulv/radiatorer, vha trykstyret ventil, der åbner, hvis husets radiatorer og gulvvarmen ikke vil aftage den varme der forsøges sendt frem til anlægget. AVDO'en justeres normalt så den åbner ved en delta T GT 8 og GT 9 på små 10°

hamselv
Du skal i servicemenuen og udlæse værdierne i menu 1.3 og menu 1.14

Når du er inde og rode vil jeg gerne vide menu 2.3

hamselv
...ellers må du klage dig til installatøren og så må han rykke ud og justere det ordentligt. Er det 3. part eller jer selv, der har lavet mærkelige indstillinger, risikerer i dog at komme til at betale for sådan et besøg. Men normalt laves et indstillingsskema (det plejer vi i hverttilfælde), og så kan man selv tage den derfra.

Stine
Så er der installeret en buffertank.

Værdierne er som følger:

Menu 1.3: Tilpas. af varmekurve: ude 20, kurve 43,2, ude 15,4, kurve 39,2
Menu 1.14: Sommertidsstyring 20,0 (skalaen går fra 10-30)
Menu 2.3: VV temperatur 54 (skalaen går fra 35-54).

hamselv
Hvem helvede har lavet det der???

hamselv
Vi skal have den tilbage til Adam og Eva.

Det kræver en del tryk på tastaturet. Er du klar på det?

Stine
Det er installatøren som har lavet indstillingerne. jeg har justeret varmekurven fra 3.5 til 0, men ellers har vi ikke selv ændret ved noget. Vi har dog haft ham ude et par gange (uden betaling), og han mener ikke, at der er noget galt med indstillingerne. Derfor håbede jeg lidt på, at jeg gennem denne side kunne blive klogere på, hvordan anlægget fungerer (det tror jeg faktisk allerede jeg er, men udgangspunktet er nok heller ikke noget at prale af...). Men ja, ellers må vi jo kontakte ham igen.

Stine
Jeg er i hvert fald med på at prøve. Tusind tak fordi du vil bruge tid på det!

hamselv
Jeg tror jeg har et gæt på hvem synderen er!

Men som du beskriver det er der åbenbart lavet nogle helt forrykte tilpasninger af varmekurven. Desværre kan du ikke bruge "Tilbage til fabriksindstilling" til dette. Det skal gøres manuelt.

Men lad os prøve:

Varmekurven 1.1 stilles i 0
Finindstilling 1.2 stilles i 0
Så skal du ind i varmekurven 1.3 og stille hver enkelt parameter til 20°. Lige når du går ind, kan du stille ved udetemperatur 20°. Et klik med hjulet og du har kurven ved +15° to klik og du har ved +10° osv.

Ret lige den ind først

hamselv
Dernæst starter vi forfra:

1.1 kurven - anbefalet er de 3,5
1.2 tilpasning 1.2° lyder fornuftigt. Prøv den og vent et døgn.
1.3 Afhænger af om i vil tvinge gulvvarme på når der egentlig ikke er behov (badeværelse).
1.4 Diff 5°
1.14 Afhænger af om i vil tvinge varme på gulvene, selvom der ikke er behov. Standard er 18°
Punkt 2.2 hver 7. dag
Punkt 2.3 Brugsvandstemp. prøv liige med 49° og se om det ikke er rigeligt
Punkt 2.4 diff 4°

Undlad at bruge tidsstyring af nogen art.

5.2 Elpatron vælg 2/3 (normal indstilling)

5.4 fra
5.5 ja

5.10 konstant
5.11 med kompressor
8.1 tilskudstimer står nok til 60 minutter. I et nyt hus tror jeg 300 er mere passende

Stine
Jeg har indstillet 1.1 og 1.2 til 0.

Jeg har forstået det med klikke til den står på 20 grader ved begge parametre, så står ude temperaturen på henholdsvis 0 og -5 grader, men hvordan gemmer jeg denne ændring?

hamselv
Ipunkt 1.3 skal stå

Ude 20° Kurve 20
Ude 15° Kurve 20
Ude 10° Kurve 20

osv

Du stiller altid den der står øverst når du trykker på vælg. Når den er tilrettet ud for hver enkelt trykker du gem.

Stine
Igten usind tak for dine råd. Jeg har nu rettet indstillingerne i henhold til det du har skrevet, og anlægget har ikke kørt siden, hvilket jeg opfatter som et positivt tegn. Temperaturen i huset er også blevet meget mere behagelig.

Der er dog nogle af indstillingerne, som jeg ikke har ændret ved. Dette skyldes, at der i manualen står, at brugeren under ingen omstændigheder må gå ind i dette niveau. Jeg har dog været inde og aflæse værdierne, men jeg er lidt nervøs ved at ændre i dem. Kan jeg ikke risikere, at det kommer til at påvirke min garanti?

Nogle af indstillingerne er allerede som du anbefaler. De som ikke er drejer sig om:
1.4: Her står Diff 7,2 hvor du anbefaler 5
5.2: Her står elpatron 1/3 hvor du anbefaler 2/3
8.1 Her står der 60 min. hvor du anbefaler 300

Hvilken betydning har det, hvis jeg ikke ændrer på ovenstående? Det er på ingen måde fordi jeg ikke har tillid til dine anbefalinger, men blot fordi jeg er lidt usikker på garantien.

allankj1
Hej Stine

Hvis du ændre i de nedenstående indstillinger har det ikke betydning for pumpen. Det eneste det kan have betydning for er dit elforbrug. Forhåbelig vil "hamselvs" forslag til indstillingerne medføre at du har et mindre forbrug end tidligere.

1.4: Her står Diff 7,2 hvor du anbefaler 5:
Har betydning for om du opvarmer dit vand fra eks. 25 grader til 32,2 grader eller om du opvarmer fra 25 til 30 grader. Måske er det ikke nødvendigt at opvarme vandet 7,2 grader hver gang. Det er måske kun nødvendigt at opvarme det til 30 grader og stadig opnå den temp i huset du gerne vil have. Jo varmere du laver dit vand jo mere el bruger du.

5.2: Her står elpatron 1/3 hvor du anbefaler 2/3: I de tilfælde hvor pumpen ikke kan nå den temperatur pumpen står til ved en give ude temperatur kan den have behov for at koble el-patronen til. Ved indstillingen 1/3 bruger elpatronen 3 kwh i timen mens ved indstillingen 2/3 bruger den 3 kwh i timen. Ved indstillingen 1/3 kører patronen måske 3 timer og ved indstilling 2/3 kører den måske i 1,5 time. Forbruget bliver det samme (3*3kwh = 9 kwh eller 1,5*6kwh = 9 kwh). Det er nok minimalt hvor meget det betyder om den står på den ene eller den anden indstilling.

8.1 Her står der 60 min. hvor du anbefaler 300. Denne indstilling betyder at kan pumpen ikke nå den temperatur den står til ved en given udetemperatur vil den koble el-patronen til efter 60 min og dermed bruge 3 kwh i timen. Men i og med at du har betongulv som du skal være op tager dette sandsynligvis mere end 60 min. Sætter du den derimod til 300 min kører pumpen i 5 timer inden den tænker at nu må jeg have hjælp for at nå temperaturen. Det er dyrt at bruge el-patron fordi effektfaktoren ved brug af el-patron er 1 til 1 mens ved alm drift af varmepumpen er COP måske 3,5.

Men vær ikke nervøs for at lav de indstillinger hamselv skriver. Pumpen går ikke i stykker og det påvirker ikke din garanti.

Prøv at skriv værdierne i menu 7,3 og 7,4 så kan vi se om elpatronen bruges en gang i mellem. På vores pumpe er det koblet helt fra og vi kan fint holde varmen her i huset.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 22-03-2010 21:39
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.