HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rustfri / Kobberbeholdere
kla
Hej Forum.

Jeg har et spørgsmål jeg forhåbentlig kan få et seriøst svar på. gerne med henvisning til noget dokumentation som beviser det som bliver svaret, "ikke noget med at det kender man ikke noget til eller det har vi aldrig oplevet," det som jeg har brug for er dokumentation.

METRO THERM og Vølund laver begge emaljerede beholdere på grund af Danmarks ret aggresive vand.
Rustfrie beholdere ruster, og kobberbeholdere giver grønt hår.

Jeg har fremskaffet tallene for grænseværdierne. og smider dem i forumet senere, men de står i dansk vandnorm.

Hvordan klarer IVT,Danfoss,Bosch, CTC og andre fabrikanter det aggresive vand ??? fortæller de deres kunder at under uheldige omstændigheder kan beholderen ruste, eller er beholderne emaljerede?

Jeg ved at i Sverige bliver der altid lavet vandprøve for at vælge den rigtige beholder.
Redigeret af kla d. 03-05-2010 19:27

Admin
Hej Kla

Er det ikke korrekt, at der i vore nabolande sverige og norge er meget aggresivt vand.

kobberbeholdere giver grønt hår.

Kobber og galvaniserede brugsvands installationer duer vel heller ikke Sad
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

kla
Nej Vandet i DK er skandinaviens mest agressive vand, til gengæld er vandet i norge/Sverige meget kalkfattigt og behøver derfor ikke anode i samme grad som i DK

Admin
Hej Kla

Netop på grund af manglende kalkbeskyttelse, bruges der af nogle leverandører specielle beholdere til disse lande.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

kla
ØHHH jeg tror ikke helt at jeg forstår hvad du mener ?

Kalbeskyttelse er jo altid indbygget i beholdere som anvendes i DK, anoden har jo ingen effekt i forhold til levetid kobber/rustfri men har alene betydning for kalk

Admin

Hårdhed, totalt
Som nævnt bestemmer calcium og magnesium vandets totale hårdhed - et stort indhold giver hårdt vand, et lille blødt vand. Hårdheden opgives i tyske hårdhedsgrader, ° dH, og vandet kan karakteriseres efter følgende skala:
0°-4° dH meget blødt, 4°-8° dH blødt, 8°-12° dH middelhårdt, 12°-18° dH temmelig hårdt, 18°-30° dH hårdt, over 30° dH meget hårdt.
Blødt vand kan give korrosionsproblemer, mens hårdt vand medfører større sæbeforbrug og kalkudfældninger. Der stilles ikke separate vandkvalitetskrav til hårdheden, men en bemærkning i bekendtgørelsen: "Vandets hårdhed bør ligge mellem 5° og 30° dH".

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

icycellar
kla:
CTC har kobber.. personligt har jeg ikke oplevet problemer med dem (endnu).
Bosch har rustfri .. heller ingen problemer.

ctc arbejder på højtryk for at få lavet deres om til rustfri osse. da de sandsynligvis har oplevet problemet.. eller nervøs for at få det.

(arbejder primært med vestkysten bløde vand Smile)

De andre mærker arbejder jeg ikke på. ThermaV'en klarer sig vidst osse ok.
kølemontør

Sydkoel

kla skrev:
ØHHH jeg tror ikke helt at jeg forstår hvad du mener ?

Kalbeskyttelse er jo altid indbygget i beholdere som anvendes i DK, anoden har jo ingen effekt i forhold til levetid kobber/rustfri men har alene betydning for kalk

Anoden som også kaldes en offeranode er da udelukkende for beholderens levetid og har intet med kalk at gøre !!

Offeranoden tæres istedet for beholderen !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

no100

”METRO THERM og Vølund laver begge emaljerede beholdere på grund af Danmarks ret aggressive vand.
Rustfrie beholdere ruster, og kobberbeholdere giver grønt hår.”

Beholdere vælges efter andlækets materiale, der kan ikke bruges kobber hvis resten er galvaniseret.

Emalie er ikke metal og kan frit bruges i alle anlæg, så vid jeg ved.

”Anoden som også kaldes en offeranode er da udelukkende for beholderens levetid og har intet med kalk at gøre !!”

anoden tæres i stedet for anlægget !

M.V.H. Eli
Redigeret af no100 d. 13-05-2010 02:25
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

no100
Hej.
Jeg bliver nød til at redte mig selv, Sydkoel har ret.
i SBI-anvisning 165 står der ”anoden beskytter kun beholderen”.yderlige oplysninger, anoden er af magnesium - virker ikke ved naturligt blødt vand – den beskytter ved at neutralisere aggressivt ilt.

M.V.H. Eli

2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.