HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
stort elforbrug Bosch luft-vand
mtopgaard
Jeg har denne vinter brugt 19.000 kwh på varme og varmtvand, 2 voksne og 2 børn
De koldeste dage har temperaturen været sat til 46 grader på radiator vandet i fremløb.
Huset er på 215m2, og havde et fjernvarmeforbrug på 27.500 kwh på en normal vinter.
Jeg skiftede til varmepumpe, da prisen for fjernvarme lå på kr. 1.60 /kwh.

På anlæget har der været nogle gange væert en alarm "lav pressostat" , installatøren mener at jeg bare skal ignorer denne fejl.

jeg har nu ændret lidt på varmekurven, ændret spids på det varme vand til kun at køre hver 14 dag (stod til dagligt ?) lavet tidsstyring på det varme vand (ingen vamt vand om natten).
Disse ændringer kan give lidt, men jeg synes at forbruget ligger noget højere end forventet, har i nogen ideer ?
Redigeret af mtopgaard d. 17-07-2010 18:59

allankj1
Ved ikke hvad dit forbrug skal lægge på. Men ved bare fra andre med luft-vand pumper at forbruget i år har været meget større end på en "normal" vinter. Nogle nætter har udeluften jo været nede på minus 12 - 15 grader og så skal den altså trække noget strøm for at smide 46 grader varmt vand ud i den anden ende. Kan du eventuelt ikke se om din el-patron har kørt en del. Denne bruger jo noget ekstra strøm i forhold til kun at producere varmen med kompressoren.

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det lyder horribel højt.

Beregningsprogrammet siger 9970 kWh hvis det er en 8 kW'er og 9700 hvis det er en 10 kW'er.

Rigtigt som Allan siger, vejret i år har betydet modvind for luft/vand'erne. Men vore kunder snakker om 25 - 30% overforbrug i den grimme periode.

Udfald lavtryk tyder på kølemiddelmangel. Og er det tilfældet er det klart det bliver dyrt. Så laver den ikke særlig meget.

Lyn kontrol du selv kan lave: Af med forsiden af selve varmepumpen. Kig på skueglasset når den kører. Skummer den helt vildt = kølemiddelmangel og behov for justering af termoventil (sansynligvis).

Få din installatør til at få fat på en kølemontør (det må jo være garanti), og Bosch er behjælpelig med at finde een i dit område. Kan du ikke komme igennem hos din installatør, så snak med Claus ovre hos Bosch. Så er jeg ret overbevist om han hjælper dig.

hamselv
Når du så har fået den tunet lidt, sådan ren kølemæssigt, er det som nævnt klogt at checke indstillinger.

Varmtvandsspids hver dag er ret skørt og unødvendigt. Hvorfor det er indstillet kan jeg kun dårligt gætte på.

Tidsforsinkelse af elvarmen, kan med fordel indstilles noget højere end fabriksindstillingen. Det er jo et ret heftigt elvarmelegeme der er i den tilhørende beholderunit.
Redigeret af hamselv d. 19-07-2010 13:42

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.