HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Køling med brine
hamselv
Som vanligt dukker forespørgslerne igen op. Kan man køle med brinen fra jordslangerne???

Har nogen haft held med dette, så fortæl fortæl!!!

Regnede lidt på mit eget. PT ligger brinen med ca + 15° og vil nok stige lidt ved køledrift. VE anlægget giver omkring 200 m³/h.

Forsøges 200 m³/h 27° 50% RF kølet med f. eks 17 - 20 vand til 22° fåes en tør køling. Dvs ingen vandafslag og dermed ret værdiløst. Ydelsen er så sølle som 309 Watt. Bruges bare 70 Watt til pumpen hedder EER noget så ringe som 4,4 på noget nærmest uden virkning.

Efter sigende skulle bjergboringer/brønde kunne bruges, pga lavere brinetemperaturer.

Optimalt ville det være rart at luften havde været nede og runde 15 - 16° - altså en ydelse på små 1000 W og en kondenseret vandmængde på ca 0,4 l/timer. Det ville betyde lidt for komforten.

Menøhhhh lad os høre nogle erfaringer.

LarsBlohmDK
Vi flyttede ind i nybygget energiklasse 1 hus 1. marts. Det er installeret med en Eviheat 6 kW Split-Sun med 7,5m2 solfanger. I projekteringen tog vi hensyn til et ønske om at bruge brinen til at køle med - Dels køling af et viktualierum samt forkøling på et Genvex GE Energy 2 anlæg. Indtil videre fungerer det fortræffeligt men også med en svagt stigende jordtemperatur gennem juli. Da varmepumpen stort set ikke har kørt siden juni tilføres der jo ikke kulde til jorden. Jeg vil prøve at beskrive systemet så godt jeg kan.

Konceptet med at bruge brinen som passiv køling ligger lige til højrebenet, men ved nærmere gennemgang var det meget svært at projektere og beregne. Vi valgte derfor at overdimensionere kølefladen for maksimal virkning.
Kølebehovet vil være meget afhængig af alle de parametre som påvirker indetemperaturen over sommeren, herunder særligt solindfald om eftermiddagen gennem vestvendte vinduer, afgivelse af varme fra alm. elektrisk forbrug, osv. Derfor tog vi så mange hensyn til dette i udformningen af huset. Det er bla. derfor bygget helt uden vestvendte vinduer samt med udhæng, 90% af belysningen er udført med LED spots samt superlavenergi hvidevarer overalt.

Projekteringsforhold.
- Jordslangerne er på 2 x 200m parallelt, hvor varmepumpen havde nok i 1x 200m.
- Anbefalet solfangerareal reduceret fra 10m2 til 7.5m2
- Genvex Energy 2 monteret med bypass på varmegenvinding. Genvex har modsat mange andre producenter ægte bypass

Foran Genvex'ens friskluftside er monteret en 250mm køleflade med kondensafløb. Denne er tilsluttet en 2-zonet gulvarmekreds drevet af en Grundfoss A-pumpe. Den ene zone går på Genvex'en. Den anden bruges til at køle et viktualierum. Vandet udtages på fremløbet fra jorden og returvandet sendes også tilbage i fremløbet efter en returventil. Når varmepumpen ikke kører tvinges cirkulatiionspumpen derfor til at pumpe vandet gennem varmepumpen og tilbage i jorden.

I starten var temperaturen af vandet ca. 11gr, men steg ret hurtigt til 15gr. I de seneste ugers varme har temperaturen nået ca. 18gr og ser ikke ud til at stige højere. Den har været konstant den seneste uges tid. Vi er ved 400m3 i timen i stand til at køle luften ned til ca. 19gr. Kølefladen er af typen Salda AVA-250 hvor 3 serielt koblede køleflader foran hinandenI udgør en simpel form for vand til luft modstrømsveksler. Derfor kan vi køle luften til kun 1gr over vandtemperaturen. Returvandet er ca. 3gr. varmere end fremløb.

En dag som i går hvor det var 28gr i Hinnerup, var vores friskluftindblæsning ca. 20gr. 600mm isolering på loftet sikrer at selv de tykkeste ventilationsrør er dækket af mindst 200mm isolering hvilket sikrer at den "kølige" luft kommer frem til de enkelte rum. Der er kun ca. 0,1gr temperaturændring på indblæsning og udsugningsningrørene.

Viktualierum
Den anden kølekreds går til en tilsvarende men lidt mindre 200mm køleflade i vores viktualierum. Dette er isoleret fra resten af huset med 40mm mineraluld. En Thermex blæser recirkulerer luften gennem kølefladen og sender den tilbage i rummet. Viktualierummet kan på denne måde køles til 1gr over jordvandstemperaturen, dvs lige nu ca. 19gr. Målet er når vandet bliver koldere til efteråret at holde rummet på ca. 16gr. for at undgå kondensproblemer ved døren til rummet.

Foreløbig erfaring.
Systemet fungerer som forventet. Det er IKKE airconditioning, men det tager toppen af de rigtig varme dage. Holder vi huset lukket om dagen kan vi holde ca. 23gr indendørs med ca. 60% RH, hvilket er yderst behageligt. Generelt kan luften køles til 1 gr over vandtemperaturen også når frisklufttemperaturen er op til 30gr. Cirkulationspumpen bruger kun 11W. Om natten reducerer vi Genvex'ens hastighed til ca. 150m3/hr.
Systemet giver ingen træk, da den let afkølede luft blæses ind i alle opholdsrum. Den mest behagelige faktor er nok at den meget varme og fugtige danske sommerluft i et vist omfang bliver affugtet en smule.

Jeg har monteret energimålere på varme og varmtvandsproduktion samt elmåler på VP og kølekreds. Det mest spændende er hvor langt ind i efteråret jeg har glæde af al den varme jeg har pumpet tilbage i jorden. Varmepumpen fra EviHeat kan arbejde med op til 20gr på brinesiden og dens COP vil uvægeræligt blive boostet af varmere vand fra jorden.

Mads Aarup fra Energywise som har leveret varmepumpen har været meget engageret i udformningen af køledelen. Jens Mogensen fra Silkeborg VVS Teknik har installeret det og deltaget aktivt i at få det til at fungere i praksis. De får mine varmeste anbefalinger.

Jeg vil senere poste mere detaljerede målinger af systemet. Har nogen interesse i at se det eller høre nærmere er de velkommen til at kontakte mig, da jeg gerne vil bidrage til at aflive myten om at jordvand ikke fungerer til at køle

hamselv
Salda'en er så vidt jeg kan se en ganske simpel tre-rørrækkers køleflade. ø250 er er fornuftig stor til opgaven.

En Energy II rækker ikke til 400 m³/h. Ptot vil kun være under 100 Pa ved denne luftmængde. Kravene til SEL vil ikke kunne overholdes ved 400 m³/h. Er luftmængden faktuelt målt?

Iøvrigt meget enig i at Energy'en er noget af det bedste på markedet.

Jeg kan ikke i mit IX diagram se at du kan producere affugtning med så varm brine. Kommer der faktuelt vand ud af afløbet?

Der hvor jeg synes det ser betænkeligt ud, er at du kun kan få tør køling ved nuværende forhold. Og netop affugtningen ville virkelig være lækker. Jeg har meget svær ved at forestille mig at omkring 600 Watt køling (totalt ) er specielt mærkbart, fordelt i et helt hus. Hvor stort er huset?

Men det er klart at køres Energy'en i konstant bypass, vil natkølingen have en noget gavnlig indvirkning og sammen med brine kølingens omend ringe ydelse åbenbart evne at holde husets varmeudvikling i ave.

hamselv
...og misforstå mig ikke. Jeg er ikke modstander af forsøgene. Vi har kendskab til flere anlæg der anvender grundvand til køleformål. Men grundvand er noget koldere.

Den problemstilling jeg synes at kunne få øje på, er at vertikale jordslanger, nedgravet i en meters dybde synes væsentlig for varme på nuværende årstid (og det er nu vi skal bruge kølingen). Enhver beregning peger desuden på at den køling der kan opnås højst bliver "tør køling" og i køleregi forekommer dette at være ret mangelfuldt.

Jeg kan godt se at man ved så kraftigt overventilation som muligt og rigeligt dimensioneret køleflade vil få lidt - men det er LIDT. Overventilationen er acceptabel på nuværende årstid, da det er med køling for øje. Ulempen derved kan være lidt støj og træk (hvis anlægget nominelt er dimensioneret til en væsentlig mindre luftmængde). Elforbruget i moderne anlæg er ret minimal og dermed mindre betydende i dette spil.

Har lige checket jordtemperaturer på to anlæg mere og de ligger lige pt >18°.!

hamselv
Skal lige tilføje at Energy'en kun kan yde 400 m³/h nærmest fritblæsende. Iflg kurveblad er dynamisk tryk ved denne ydelse omkring 70Pa og statisk tryk ca 30 Pa. Det statiske tryk er det der skal overvinde modstandende i ventiler, rør, hætter og flader. Normalt designes efter at opnå omkring de 100 Pa ved design luftmængden. Og det er endda særdeles besværligt og kræver nogen sans for balancering.

no100
Hej
Jeg vil lige komme med oplysninger om jordens muligheder, som jeg ser det.
Måling af temp. I jord der ikke er påvirket af VP. (varme pumpe)og der kun er påvirket af sol ind stråling.
Måle periode 26-06-2010 til 20-07-2010.
Jord: fed/stiv ler
Jordens temp. I en dybde, hvor solen ikke har indvirkning er 8,8c. Og er konstant i hele perioden.
Jordens temp.
I 1m. dybde,
Den 26-06 er 13c
Den 01-07 14c. .
Den 03-07 15c.
Den 07-07 16c.
Den 11-07 17c.
Den 20-07 17c.
og 2m. dybde
Den 26-0610,8c.
Den 01-0711,2c
Den 03-0711,4c.
Den 07-0711,8c.
Den 11-0712,3c.
Den 20-0713,4c.
Som det ses stiger jord temp. I 1m. dybde med 1grad hver 4 døgn i rigtigt godt vejer, ind til den når 17c. Og der ligger den så stabilt. Det har den gjort i 9 døgn med en enkelt undtagelse, en dag mit i perioden regnede det og temp. Kom kort varigt op på 20c.
I 2m. dybde ses en stigning per døgn på 0,1 grad i hele perioden og den er ikke nået et stabilt max. I nu.

Som jeg ser det er de 17/18c. Naturligt for kommen. Med hensyn til lagring af varme vil jeg mene at det er ubetydeligt, vis man kikker i www.solarventi.dk og i 'Sunwell' N.K. Knudsen, får jeg det resultat at J. slange i 1/1,2m. Dybde er uegnet til lang tids lagring. i redegørelsen, STATUS FOR AKTIV VARMELAGRING I MINDRE BYGNINGER. Står af jord og beton stort set har samme egenskaber, det vil sige at varmen bortledes hurtigt.

Med Venlig Hilsen NO100
Redigeret af no100 d. 23-07-2010 03:57
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

hamselv
Det anede mig.

Graver man slangen noget længere ned kan fornuftig og brugbar køling opnås. Men man bør nok lave et eller andet fikumdik med ikke at bruge den dybt liggende slange i foråret (til opvarmning) hvis man vil have virkelig værdi af denne til køling.

no100
Hej igen

hamselv du spørger, Kan man køle med brimen fra jordslangerne???
Svaret må vel blive et nej ikke i rimelig grad.

Jeg har i dag undersøgt temp. I 3m. dybde og her viser den 11,5 C. det er vel den temp. Man har brug for hvis man vil køle et hus effektivt i en sommer som denne. Og med hensyn til lagring af varme tror jeg at den smule der her er tale om, så er den væg om 2-2 1/2 måned dette er kun et skøn baseret på mine temp. Målinger.

Da jeg skrev forleden var temp. I 2 m. dybde ikke nået sin max det ser ud til at den er det nu 14,1 c.

Da solens bane den sidste måned er blevet laver og temp. I 1 og 2 m. dybde er stabil bliver det store spørgsmål, hvor mår er solen så lavt på himlen at jord temp. Begynder at falde og med hvilken tempo.

Hids der er nogle der har målinger eller link til jord temp. Vil jeg gerne høre om det, jeg har det sidste ½ år søgt på nettet efter dette og må konkludere at efter 30 år med jordvarme, er der forbløffende lidt at komme efter.

Med Venlig Hilsen NO100
Redigeret af no100 d. 28-07-2010 01:30
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

hamselv
Har selv lavet et anlæg der anvendte særdeles voldsomme vandmængder til proceskøling. Ydelsen var langt over 1 MW. Men det var andre værdier man operede med, OG det var vand fra 30 - 40 meters dybde.

Vi har en kunde der ligeledes anvender grundvandskøling til proces, og der duer det fint.

Har forespurgt om driftøkonomien på Billund Lufthavns grundvandskøleanlæg, idet jeg mente at kunne se et driftøkonomisk kedeligt billede, ved at man har indbygget masser af meget store kølebatterier (8 og 10 rørrækkers flader) i VE anlæggene. Mertryktabet i disse koster øget drifttryk i 8760 timer om året og kølingen er "kun" gratis i de få hundrede timer man skal bruge dette (ellers anvendes frikøling i form af bypass mm). Sammenholdt med et behov for ret voldsom vandbehandlingsanlæg, zipning osv, begyndte jeg at tvivle lidt på økonomien og spurgte derfor. Men ingen havde lyst til at svare.
For år tilbage lancerede svenskerne med stor entusiasme evaporativ køling. Vi fik dengang priser på installationerne og teknisk formåen. Det viste sig at anskaffelsesprisen pr mulig kølet kW var højere en dengang et DX anlæg. Ligeledes var evaporativ køling kun mulig med omkring en tredjedel af hvad DX køling kostede. Slutteligt var driftomkostningen pr kølet kW dengang højere, pga vandforbrug, øget strømforbrug til ventilatorer osv. Altså, den "gratis" køling ydede kun en tredjedel. Kostede mere at køre med, og ville blive særdeles kostbar at vedligeholde (anlæg med befugtningsindsatse og alt hvad der monteres efter disse, rådner op).

Med de erfaringer jeg har samlet mig med jordtemperaturer i en meters dybde (også nogle fra 1,8 meter) har jeg vært ved at se, at vandret nedlagte slanger kan anvendes til andet end proceskøl. Oplagring af varme, vil være minimal.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 20

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.