HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT har lav COP hos Energistyrelsen
mohammad
Hej,

Hvordan kan det være at IVT's pumper har lave COP værdier hos Energistyrelsens liste over godkendte pumper.

Forudsætningen for at få tilskud kræver at IVT pumperne er med i listen.

Hele IVT's Greenline ved brug til radiatorer ligger fra 2.7 til 3.0, mens mange andre ligger noget over.

Desuden mangler f.eks. X15 - Hvilket medføre at man ikke kan få tilskud for denne pumpe!

Min opfattelse af IVT er/var at de havde en bedre COP end ovenstående.

Er der nogen som kan kaste lidt lys over dette.

Mvh
Mohammad

allankj1
Uden at vide det tror jeg det er fordi den nye liste er baseret udfra Bygningsreglement 2010 i stedet for det tidligere Bygningsreglement 2008. Tror der så er andre krav til pumpen og derfor falder nogen af dem udenfor kravene til gulvvarme.

Se mere her:

http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/Documents/ny%20Opdateret%20varmepumpeliste%20(2)%20pdf%20-%20Adobe%20Acrobat%20Standard.pdf

Jvf. IVT's egen datablade er den over 3 i COP på gulvvarme.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_dk/Produktfakta&fn=Pr_blad_GreenlineC_6-11_DK.pdf

PS der finde da også en IVT X11 ville denne mon ikke være stor nok til dit hus??

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_dk/Produktfakta&fn=Pr_blad_X11_15_4sid_DK.pdf

Allan
Redigeret af allankj1 d. 12-10-2010 21:24
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Årsagen er den mildest talt mærkværdige målemetode man har udtænkt. Denne er baseret på nogle temperatur-set ingen af vores kunder anvender.

Målemetoden "belønner" specielt varmepumper med direkte kondensering i varmtvandtstankene. At disse så ikke i det daglige udnytter lavere kondenseringstemperaturer, når udekompenseringen udnyttes er i det spil så bare ærgeligt.

Iøvrigt er det marginaler det drejer sig om, og den nye HE serie ser da også lovende ud.

Men senere på ugen ved jeg mere, og skal nok skrive et indlæg.

Iøvrigt synes jeg meget ofte at Energistyrelse fremkommer med mærkværdigheder og upræcis rådgivning.

Eksempler:

Besparelser ved energisparepumper i varmeanlæg. Der glemmer man at elspildet i gamle pumper bliver til varme inden for klimaskærmen.

Besparelser ved lavenergipærer. Der glemmer man at man i fyringssæsonen mangler varmen fra pærerne, der så skal leveres fra anden side.

hamselv
Læs http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/energimaerkede_varmepumper/Documents/Normeffektfaktor.pdf

Teknologisk Institut er åbenbart ikke gået ind i dette århundrede og forudsætter stadig noget der ligner 80'er teknologi hvad styring angår.

For nu lige at forsvare IVT'en (Bosch) som i sagens natur er dem jeg kender bedst.

Jordtemperaturerne kan de fleste på dette site vist ikke nikke genkendende til. Så lave temperatureer optræder vist kun ved slangedimensionering til kanten. Dvs i min verden for korte slanger! I februar nåede jeg vist ned på -5 tror jeg det var! Omvendt er 15 grader om sommeren ofte set, endda endnu højere nogen steder. Det hjælper med til at give høj COP til sommerbadevandet.

Ved radiatorvarme køres med to ret høje temperaturer, hvilket forekommer fuldkommen sindsygt, når nu mikroprocessorer er opfundet og udekompensering er indbygget i de fleste varmepumper. Det er jo gak at køre sådan. Min kører en ret lav kurve, forskudt et par grader. Det betyder fremløb forår/efterår måske på 25 - 35 grader, glidende reguleret mod max ca 40 ved -12. Det fungerer snildt når radiatorerne er overdimensioneret. Netop denne målemetodik belønner kondensering direkte i en tank og straffer flydende kondensering.

På gulvvarmen går det helt galt for d'herrer, der så operer med +35 hele året. Igen dybt mærkværdigt, når netop gulvvarmen er brandgod til at udnytte udekompenseringen. Dette straffer flydende kondensering væsentlig. Også lidt kondensering i beholderen.

Brugsvand kører så hele tiden 55 grader, hvilket vist ingen gør her. De fleste anvender ugentlig varmtvandsspids og kører 48 grader. Hvorfor køre varmere. Det er fint at skylle af i, og næsten alle har opvaskemaskine. Vi har masser af småbørnsfamilier der kører endnu lavere og dermed slipper for unger der brænder fingrene. Denne metodik belønner også kondensering i tanken.

Så da varmepumperne af idag er fyld med styring der tuner virkningsgrad, forstår jeg godt nok slet ikke at man måler efter en styringsfilosofi der kunne laves med termostater i 1979.

En regnemaskine, indbyggede følere og en effektmåler. Så kan effektfaktoren udmåles med rimelig nøjagtighed for varmepumper med pladeveksler. Og f. eks min vintervirkningsgrad er højere end den af TI opgivne årsvirkningsgrad.

Så min respekt for det der kan ligge på et meget lille sted. Vi mangler en prøvestation for varmepumper i DK.
Redigeret af hamselv d. 13-10-2010 10:43

mohammad
så værdierne af fra energistyrelsen afspejler ikke det helt korrekte billede. Det kan IVT da ikke være helt tilfredse med !

Jeg synes selv IVT har nogle gode pumper, af det jeg har hørt. Jeg er ret ny i faget og er igang med at finde ud af hvilken pumpe og fabrikat jeg skal vælge.

allankj - Se mit indlæg mht. specifikationer på hus m.m. [url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1350
[/url]

En IVT X11 vil helt klart dække mit behov, men den har ikke indbygget vandbeholder. X15 har en vandbeholder på 185 liter.

Lige nu er jeg mest oplagt til at gå efter en IVT Greenline HT Plus C9 med ekstra buffer tank til radiatorer.

Men som "hamselv" nævner, så er den nye pumpe serie HE fra IVT ret interessant.

Hamselv - så jeg venter lidt spændt på dit indlæg om HE serien Smile Forresten hvad ligger din COP på?

Men desværre kan man ikke få tilskud til HE serien Frown Det er altså noget træls

hamselv
Det er man heller ikke. Og efter sigende er fabrikantforeningen vist heller ikke.

X11 og X15 kan heller ikke fremvise specielt gode tal efter TI's metode, da metoden netop forhindrer udnyttelsen af al den smarte teknologi og specielt den trinløse regulering.

Hverken X11 eller X15 har tank indbygget.

Min sidste øjebliksmåling sagde en anelse over 5 ved opvarmning.

Jeg skal få lavet nye når jeg har tid. Jeg har ingen energimålere på, så klarer mig med A/B målinger og interpolation. Jeg bruger elpatronen som referance, da denne jo er eksakt. Da følerne er de samme og med samme usikkerhed, er målingerne med temmelig stor nøjagtighed. Og da jeg kører parallel buffer har jeg fuldkommen styr på flowet, så de målinger anser jeg for ret præcise.

hamselv
Realistisk målinger kunne fåes ved at sweepe i en prøvebænk og få effektkurver og forbrug ud, som funktion af brinetemp og fremløb. Disse kurver kunne så anvendes i et regneark og udregne en realistisk årseffektfaktor. Fabrikanterne har selv prøvebænke, så det var bare at lave disse kurver (de fleste har dem alligevel).

TI kunne så bede om at låne et testeksemplar og kontrollere at disse kurver passede, f.eks ved check af 6 - 8 punkter på kurverne og således verificere disse. Alternativt bør man oprette en prøvestation, hvor fabrikanter mod betaling for gennemmålt deres varmepumpe. Det koster når man har et stort modelprogram. Men det ville give noget mere præcise oplysning end det nuværende, der som sagt tilgodeser nogen opbygninger og straffer andre.

Egentlig besynderligt. Statens Prövningsanstalt kan finde ud af at teste og laver kurver for f. eks. L/L'ere. I DK kan vi intet!

hamselv
Var iøvrigt på kursus, hvor Claus Schøn Poulsen ret mange gange kommenterede BE06 beregningsprogrammet med: "Men det er jo ikke den virkelige verden).

Det kan man så passende også kommentere benævnte årseffektfaktor med!

allankj1
Nej det er ikke den virkelige verden. Hvem sidder eksempelvis i kun 20 grader som man regner med i disse beregninger.

Se for eksempel her:

http://ing.dk/artikel/112626-velfacs-aktivhus-bruger-dobbelt-saa-meget-energi-som-forventet

En ting er beregningerne men prøv dog at brug nogle beregninger der er realistiske.

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Rigtigt Allan.....

Dem vi hører om der er skuffede over faktisk forbrug er nybyggere, der endda bygger fine nye huse med ren gulvvarme osv.

Derimod oplever de mennesker, hvor vi rager en gammel oliekedel ned, at forbruget oftest bliver som beregnet, eller endda lidt bedre nogle gange. Andre "veksler" lidt af besparelsen til højere komfort. Atter andre får lige pludselig komfort man ikke havde før (f. eks. meget mere varmt vand).

allankj1
Jeg jagtede i starten også et forbrug på cirka 3.700 kwh for det var det vores leverandør havde beregnet. Og jvf. energiberegningen var vi nede på 3.400 kwh om året (har efterfølgede spurgt ingenøren om dette og han sagde at de i beregningsprogrammet brugte 20 grader som temp. i huset).

Det faktiske forbrug er 4.200 kwh (passer i øvrigt rigtigt godt med det som jeg kunne beregne på DVI's hjemmeside).

Det vil sige vores forbrug er 24 % procent over energiberegningerne fra ingenøren men vores temp i huset er også 3,5 grader over de 20 grader og normalt siger man 1 grad ekster koster 10 % på varmeregnignen så jeg er egentlig godt tilfreds.

Ps. jeg har kun 2 år som målegrundlag. År 1 var første år hvor jeg lavede mange justeringer på pumpen indtil jeg fandt den korrekte varmekurve til lige netop vores hus samt huset indeholdte stadig en del byggefugt og jorden havde ikke sat sig ordenligt omkring jordslangerne og år 2 var en hård vinter.

Er spændt på at se hvor forbruget er hvis vi igen får en mild vinter som i som i 2008/09.

Allan

allankj1
Lidt nyt og godt til branchen. Tilskud eller ej:

[url]http://ing.dk/artikel/112934-varmepumper-fredes-frem-til-2012[/url]

Allan
Redigeret af Admin d. 13-10-2010 19:04

Admin
Hej

Generalt har fabrikanterne,aksepteret den model for beregning af normeffektfaktor, man kom med fra starten. Så kom der et nyt bygningsreglement og krav blev skærpet.
Dette er så mundet ud i, at man nu tager en evaluerings periode af beregningsmetoden indtil 2012
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

mohammad
Hej,

Jeg har set at EVI Heat har nogle høje COP værdier i forhold til andre pumper.

Hvad er holdningen til EVI Heat pumberne.

/Mohammad

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.