HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lav pressostat alarm
lau
Jeg har et Ivt 495 Twin jordvarmeanlæg som jeg altid har problemer med , jeg har haft Rex ude flere gange men ender altid med en kæmpe regning og et problem der kun er halvt løst.
Jeg bor i et hus der er opført i 2005 på 112 kvm og elregningen fra vinteren er på 28000 kr , lige nu døjer jeg med en alarm der siger lav Pressostat , jeg har tjekket om der skulle være snavs i systemet og renset filteret , der er ca 1,3 bar tryk på så hvad kan være problemet?
Det skal siges at inden vinteren gik igang november 2009 havde rex udført et rutinemæssigt eftersyn , og stadig en elregning på 28000 kr .
Nogen der har nogen gode råd .

MB
Hej Lau,
Pressostat lav kan skyldes luft i jordkredsen, har du checket dette ?

hamselv
Antagelig nok luft i kølefladen. Eller hvis luftmængden er knebet for meget.

Når man regner 495 Twin, skal man huske at medregne den øgede ventilation i huset.

Årsager til overforbrug kan være: For kraftig ventilation. For høj beholder temperatur.

Nu angiver du så 28000 kr => ca 15000 kWh. Derfra kan du fratrække din husholdning der formentlig udgør mindst ca 5000 kWh => forbrug varme ca 10000 kWh. Du har ret, det er højt for så lille et hus.

Det der kan hjælpe dig, er absolut ikke at køre med mere luft end du skal. Køre med absolut lavest mulige beholdertemperatur.

lau
ok det vil jeg prøve så , mht tilskud så har jeg forstået det korrekt at man så vidt muligt skal slå elpatronen fra også ? nogen gode tips til hvordan jeg indstiller mit anlæg til køre korrekt , det skal siges at jeg er helt grøn med alt det her jordvarme og varmepumpe.

hamselv
Nu er 495'eren ikke den jeg er stærkest i, men du kan vælge "økonomi-drift, hvor elpatronen forsinkes noget. Hvis huskes nogenlunde rigtigt, anvendes der tre tankfølere. Det der vil være klogt, er ikke at køre varmere end absolut nødvendigt.

Varmepumpen opbygning, gør at der varmes i kappen og vandet derfra køres så via en shunt til varmebæreren. Dette princip er ikke så optimalt som f.eks. når der anvendes pladeveksler og differencieret fremløb.

Luftmængdemæssigt skal tingene være indreguleret. Iht BR skal der opretholdes et luftskifte på ca 131 m3/h. Dette måske lidt voldsomt. Ellers hedder kravene 72 m3/h fra køkken, 54 fra bad og 36 fra bryggers. Denne luftmængde der udsuges skal ind igen, og idet genvindingen så sker til varmeanlægget skal varmeanlægget således levere opvarmningen af den erstatningsluft der kommer ind i huset. Dette glemmer energikonsulenterne oftest at tage højde for.

I bagklogskabens drønende lysskær, havde du været bedre kørende med en Genvex energy I + Greenline HT+C6. Men anskaffelsesmæssigt havde det været noget dyrere. Genvex'en havde så kunnet levere din udluftning med et særdeles lille varmetab og Greenlinens opbygning havde gjort du havde kunne udnytte varmepumpens flydende kondensering og udekompensator til fulde. Men det er to forskellige anlæg og bør derfor ikke sammenlignes

lau
Er det noget jeg selv kan lufte ud forresten?

hamselv
Så øverst ved kølefladen er der en udlufteskrue. Men der skal selvfølgelig være tryk på anlægget for det er muligt.

allankj11
Er der nogen der kan fortælle hvorledes tilskudstimer på en IVT 495 twin aflæses og eventuelt hvorledes man aflæser den tilkoblet effekt på el-patronen.

Tak

hamselv
Så vidt huskes kan du ikke se nogle af delene.

allankj11
Hmmm mærkeligt.

Såfremt der er brugt cirka 10.000 kwh på et år bør man kunne stille det således op.

Vi antager at ventilationen står til 135 watt i timen (trin 3). Det svarer pr. år til 135 * 24 * 365 /1.000 = 1.183 kwh. Så vil det sige at resten af forbruget er 8.817 kwh. Antager at der i månederne maj til sep ikke er varme på men at der så bruges 125 kwh. pr måned til varmt vand. 8.817 - 125*5 = 8.192 kwh.

Antager vi at der i perioden oktober til april er 217 dage hvor der bruges varme i huset svarer dette til et forbrug pr. døgn på 37,7 kwh. Jvf. databladet bruger pumpen 1,55 kwh når den laver 50 grader varmt vand. 37,7/1,55 = 24,3 timer i døgnet. Altså pumpen ser ud at køre 24/7 med kompressoren. Noget tyder da på at el-patronen kobler til eller hvad?

Mvh

Allan

TP
Hej

Jeg er selv ejer af en IVT 495 Twin. Jeg har gjort følgende for at få den nogenlunde økonomisk.

1. Varmtvandsbeh.temp. er sat ned til 46 gr.

2. Varmvandsspids er reduceret til hver 14. dag

3. Ventilationen reguleres således at når det er koldt køres på laveste hast. og når der er overskudsvarme i huset på højeste. Jeg har monteret en 5 trins omskifter over trafoen (påtænker også at lave en tidsinstilling således at der køres lavt om natten) Derudover er der sat en "trappekontakt" på badeværelse, der ved aktivering sætter ventilationen på fuld hastighed i 20 min.

4. Delta t brine er reguleret til ca 3-4 gr. mellem brinevarmeveksler og brine ud det giver en delta t på ca. 1-2 grader mellem ind og ud. Her i huset er det laveste hastighed på pumpe.

5. Delta t på varmebæresiden er ca. 6-7 grader. Det er også her laveste hastighed.

På trods af disse tiltag har vi sidste vinter brugt 9500 kWh på varmepumpen alene (målt med bimåler). "Normalt" forbrug (de foregående to vintre) er 5000-6000 kWh.

Da sidste vinter var så ekstrem kørte varmepumpen tit med patronen. Min konklusion var at Twin'ens 4 kW er lige lidt nok til at klare 165 m2 når det er så koldt. Så forhåbentlig går der 10 år inden vi rammer sådan en igen.

Tilskudstimeren aflæses i installatør mode (sluk anlægget tryk højrepil ind samtidig med at du starter igen) Min viser dog ikke korrekt.
Aktuelle tilkoblede effekt aflæses når patronen kører ved at dreje hjulet 1 gang til højre (kobles trinløst ind efter behov)

Håber ovenstående kunne bruges til noget

mvh

Thomas
Redigeret af TP d. 22-10-2010 00:16
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer

allankj11
Hej TP.

Var nede og besøg Lau her til aften og da vi fik åbnet pumpen fandt Lau ud af at brinpumpen sad fast. Derfor alarm og tilkobling af 9 kw el-patron. Fik pumpen til at køre igen.

Fik hjulpet Lau med lidt indstillinger således at økonomidrift er valgt nu og tilskud af el-patron er rykket idet hele huset har gulvvarme.

Men som sagt meget mangelfuld manual til pumpen. Hvordan udlæser du temp. på brin ind før varmeveksler, samt brin efter varmeveksler samt hvorledes udlæses brin temp ud af pumpen. Ligeledes hvorledes udlæser du delta t på gulvvarmekredsen?

Der er også et par værdier i menu 8 jeg ikke forstår. Men vil høre Rex om det i morgen.

Allan

TP
Hej Allan

Det var godt i fandt ud af det. Temperaturene kan jeg kun aflæse fordi jeg har sat følere på rørene og monitorerer døgnet rundt. Det er efter min mening den eneste måde du kan få indstillet en twin ordentligt på.

Jeg kører ikke selv økodrift da det havde den uheldige bivirkning at jeg fik alarm på for høj komp. temp. (125 gr) om vinteren når anlægget kørte varmvandsspids. Så det skal Lau være opmærksom på. Det virkede som om den ikke kunne komme af med varmen.

Nu du nævner det så har jeg selv været ude for at cirk. pumperne sætter sig efter at have stået stille hele sommeren. Brine cirk. pumpen stopper også om sommeren. Det er dog ikke lykkedes mig at finde ud af hvilke kriterier der gør at den stopper.

Jeg har spurgt hos IVT hvorfor den ikke kører hele sommeren og lagre varme i jorden. Jeg har fået det svar at det er pga. temperaturbeskyttelse af brinen (det er dog ikke lykkedes at få den over 16 grader). Jeg tror nu selv, at der er en grænse for hvor høj temperatur man kan lægge i jorden og det er når denne max. temp. er nået at pumpen stopper.

Jeg vil dog meget gerne høre, hvis i andre har nogle forslag

mvh

Thomas
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer

allankj11
Okay. Ja den er noget mangelfuld den styring af 495'er samt manualen beskriver ikke de enkelte punkter ligesom det sker i manualen til greenline modelen.

Ja det kunne tyde på at cirk. pumperne sætter sig fast. Den var helt groet fast i en masse kalk. Så den må ha sidet fast i lang tid. Cirk. pumpen på brinkredsen var 70-80 grader varm. Lau snakkede om at montere et termometer på brinpumpen således at han på ydersiden af kabinettet kunne se temperaturen på pumpe. Så hvis den var meget varm var det fordi den igen havde sat sig.

Vi sætte varmvandspidsen op til hver 30. dag i stedet for de 7 dage den stod til.

Allan

lau
En stor tak til Allan , Allan gav sig god tid til at forklare en masse ting som jeg ikke vidste. Pumpen køre fint nu og jeg har ikke set den har kørt med el Patron endnu. Har idag prøvet at stille cirkulationspumpen til brinen ned i hastighed, den kan ikke komme ned i laveste gear , der kan den ikke trække sig selv rundt , så kører på 2. Har også stillet ventilationen ned i laveste hastighed , her skal det så påpeges at man skal slukke for anlægget , ellers får man godt nok en over nallerne ;-). lesson learned.
Min nyanskaffelse bliver en bi måler og hvis pengene er til det ,så to stk lavenergi cirkulationspumper.
Har som skrevet før tænkt mig at sætte termoter på brinepumpen , så det er muligt at kontrollere den uden at skulle skrue anlægget og pumpen fra hinanden, da den ryger på elpatron lige så snart pumpen sætter sig. Når den sætter sig , har det en selvforstærkende virkning , da den står og koger og danner mere kalk , som så igen er med til at den sætter sig mere fast.
Fandt ud af at når brinepumpen sætter sig , giver det en lav pressostat alarm, sikkert logik for nogle, men det var det ikke for mig ;-).
Tak for alle rådene.
God Weekend.
Lau

lau
TP
Ved ikke om det kan lade sig gøre , men tænkte lidt over dine tanker omkring din ventilation. Måske kunne man bruge styre boksen fra et nilan eller systemair genveks . Der kan du jo programmere alle ugens dage ind. Der kan du stille anlægget til at køre op feks 0600-0800 hvor i går i bad , ned igen mens i er på arbejde op igen når i kommer hjem og skal lave mad osv.
Måske?

hamselv
Den med pumpen burde jeg have gættet. Det har vi oplevet før. Sorry.

Sluk aldrig helt for ventilationen. Det vil uværgeligt give kondensdannelser indvendigt i kanaler og det vand risikerer man ryger ud et sted man ikke ønsker. Ligeledes kan risikeres frysning af jordslangerne, hvis ikke kølefladen hjælper lidt med brine-opvarmning.

En simpel tre-trins omskifter burde kunne dannes på, således suget dæmpes i dag og nattetimer, med en øgning ved faste bade- og madlavningstider. Elektronisk ure findes i alskens afskygninger.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.