HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med varmesonde i jordboring
stoffer
Jeg eftersøger erfaringer fra folk som har fået etableret en varmepumpe på baggrund af en jordboring. Jeg har mange spørgsmål men finder meget få svar her på forumet vedrørende jordboring.

Mine spørgsmål er:

Installation:
Hvilken varmesonde?
Dybde på boring , en eller flere?
Hvilken varmepumpe?
Hus størrelse?
Gulvvarme størrelse
Antal radiatorer?
Installatør?
Pris?

Drift:
COP værdi?
El forbrug?
Temperatur på brine?
Passer drift til dimensionering?

Andet?

Jeg skal selv i gang med at renovere et rækkehus hvor der ikke er plads til et tradionelt horisontalt jordvarme anlæg, grundet husets størrelse og havens minimale størrelse.
Huset er et ældre rækkehus fra 1940 som bliver renoveret og udbygget så den endelige størrelse bliver på omkring 200m2, hvor kælder er 40m2, stuen er 110m2 og 1. sal 50 m2. Stuen og 1. sal bliver etableret med gulvvarme mens kælderen kræver et par radiatorer for at opvarme den. Overvejer at kombinere med et varmegenindvinding for afhjælpe høj fugtighed i kælder. På baggrund af naboers gasforbrug forventes at vores energiforbrug svarer til 2000-2300 kbm.

aspro
Der er flere forskellige varmesonder, og de er alle af god gedigen kvalitet.
Men fks. en dobbelt urørs sonde hvor der er 2 sonder i samme hul medvirker til lavere tryktab og større sikkerhed.

Ved et energiforbrug på ca. 2500 m3 gas skal du kun have 1 boring og den skal nok være ca. 120 - 150 meter. afhængig af de forskellige lag der er dit pmråde.

Varme pumpen er jo et svært valg for mange, men jeg anbefaler altid at have solfanger i forbindelse med en energiboring for at eliminere risikoen for et "koldt" hul. se event. mere på www.eviheat.se

Der er registreret COP. på over 5 ved sådanne anlæg men det er svært at sioge præcist da det kommer an på forbrug / huillets varme osv.

Mvh.
Esben Jørgensen

kla
Lige et par indput. med risiko for at stikke hovedet i en hvepserede

1. boringer i jorden er dyre
2. energien til sonderne kommer fra grundvand som passerer sonderne.
3. hvis det er stillestående grundvand ?
4. hvis man tømmer en boring for energi og der ikke bliver tilført energi pga manglende bevægelse i grundvandet.
5. der er kunder som har fået lavet sonder spørg dem om de virker.
6. dem som laver dine boringer skal give dig garanti for effekten også om 5 -10-15 år.
7, nogle boringer som har været aktive er lukket og der er kørt sager på firmaer som har udført dem
8. hvis I alligevel kaster jer ud i dette projekt så husk at energien som skal tilføres varmepumpes veksler ligger i størrelsen 0,35 -0,45 liter i sek. eller ialt ca 1200 -1500 liter brine i timen denne brine skal hæve temperaturen 3 grader på til og afgang på sonden kan den det er projektet ok.

man må ikke sammenligne varmesonder som de kaldes her med bjergvarme, det er 2 meget forskellige produkter.

jeg vil altid anbefale at hvis der ikke er plads til staqndard jordvarme laves luft vand varmepumper som i dag er super effektive

aspro

1 meter boring koster 400 kr. inkl sonde.

Når man dimensionerer en energi boring bruger man erfarings tal fra de forskellige jordlag hvor meget energi de kan tilføre. og ikke vandførende lag da disse kan ændre sig i takt med at grundsvands boringer bliver lukket eller taget i brug. der er heller ikke nok erfarings tal vedr. de vandførende lag så de kan bruges i en dimensionering.

Det er rigtigt at der er boringer der ikke virker, men hvis du sørger for at hæve retur temp. til hullet med solfangere der er korrekt dimensioneret så vil du aldrig få problemer.

kla
nej men du skal købe noget som smider energi ned i jorden og hvad med garanti for effektiviteten hvor lang tid giver du i garanti for effekten ?

stoffer
Jeg vil være ked af at skulle investere i et ekstra energi system for at dække over en fejldimensioneret boring. Dertil kommer den ekstra kompleksitet i form af ekstra komponenter der skal vedligeholdes og en solfanger der ikke just er flot at kigge på. Jeg vil kunne overtales til at kombinere med en horisontal varmeslange - hvis det kan lade sig gøre. Dog har matriklen kun plads til slanger på 250m2 - ikke nok til vores hus hvis jeg har forstået det korrekt.

I worst case scenario - hvad sker der hvis der ikke er sol i en måned fryser så boringen til fordi der ikke bliver lagret energi i boringen?

Jeg kan forstå at det er svært at dimensionere et borehuls effekt pga grundvandets ændrede strømninger over tid og jordens sammensætning men hvor dybt skal der bores for at overkomme alle disse usikkerheder? Hvor mange lag grundvand skal passeres for at man med sikkerhed har strømmende grundvand?

Er der ingen i dette bruger forum som ejer en energiboring der vil komme ud af busken?

allankj1
Hvad med dette:

[url]http://www.jordvarme.dk/164_energibroend.htm[/url]
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

flkr
Vi har et hus med et opvarmet areal på cirka 200 m2. Her i sommers fik vi installeret et DVI Queen VV9DC Combi jordvarmeanlæg. Vi havde plads til 250 m jordvarmeslange, og fik dette kombineret med 5 Rehau Helix sonder. Disse er 3 m lange i nedboret tilstand
[url]http://www.rehau.dk/bygge.og.anlaeg/vedvarende.energikilder/jordvarmelosninger/raugeo.helix.sonder.shtml[/url]

Indtil videre har det så vidt jeg kan se kørt helt fint

aspro
Vedr. boringer og solfangere der er integreret i et system dvs. samme brine væske.

Det er ikke ideen at man skal lagre solenergien i hullet da dette er en ekstremt dårlig løsning.
Den derimod sikrer man sig højere retur temperatur pga. solfangerne og dette er medvirkende til at man ikke trækker hård fra hullet.
Når solen ikke skinner i fks. 2 måneder trækker man selvfølgelig alt behovet fra hullet og dette bliver koldere, ligesom normale vandrette slanger. Men når solen kommer tilbage i foråret reetablerer man temperaturen i hullet hurtigere end gvis man ikke havde solfangere.
Hvis du har mulighed for at kombinere dit borehul med fks. 200 meter slange er dette helt klart en optimal løsning.
Brug så store rør som muligt, gerne 50 mm.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.