HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch EHP 7 LW/M stopper ikke ved ønsket temp
snooker
Hej

Jeg fik i januar udskiftet min gamle Jordvarmepume med en Bosch. Jeg er ikke så skarp i anlæggets opbygning, men ved at der er 300 m. slange i haven, ingen buffertank, huset er 122 m2 med gulvarme i hele huset og individuelle telestater.

De sidste 2 måneder har jeg haft det problem at varmepumpen arbejder på varmtvandsdrift også selvom varmtvandstemperaturen er opnået. VV temp. er sat til 48 og den er sat til at måtte køre 2 grader over. Den stopper først ved ca. 53 gr. Mit problem er ikke varmtvandstemeraturen, men af en eller anden grund bliver returløb fra gulvvarmekredsene samtidig meget varmere end den temperatur pumpen kører imod. eks. kan aktuelle temp være 33 gr. mens målet er 23. Jeg har observeret kompressortemeratur o til 99 gr.

Effekten af ovenstående problem er at huset bliver for varmt når pumpen står tændt. Vi render derfor og tænder og slukker i løbet af døgnet for at holde en fornuftig temperatur. Lige efter installationen var der problemer med "for lavt delta over varmebæreren". Jeg ved at der blev lavet installeret en bypass slange med en kontraventil og telestat i badeværelset er pillet af for at løse dette og slippe for en buffertank.

Jeg håber, at der er nogle af jer, der kan hjælpe med nogle gode råd. Jeg har sat den kølemontør, der har installeret anlægget på opgaven, men han er noget fodslæbende og jeg vil gerne have jeres inputs og råd.

allankj1
Er næsten helt sikker på at det er din trevejsventil den er gal med. Og det betyder at den smider det 53 grader varmt vand fra vandvarmeren over i gulvkredsen. Ventilen skal skiftes og det skal være på din garanti. Har oplevet det samme med min pumpe som er en IVT. Men det er samme pumpe. Kun kabinettet er forskelligt.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

snooker
Hej Allan

Tak for dit svar. Er ventilen en del af selve varmepumpeenheden eller er det en del af gulvvarme reguleringen?

Mvh Jens

allankj1
Det er en del af selve varmepumpen. Prøv at find din manual og se om ikke der er en oversigt over komponenterne i den.

Ventilen kaldes også for en skifteventil.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

snooker
Jeg har fundet den. Det er super.

Mange tak for hjælpen.

Mvh Jens

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.