HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
kendskab til brine temp under -10C
Joachim Gyldner
Hej!

Jeg ville høre hvad jeres kendskab er til brine temperaturen på eller omkring -10C
Hvordan forholder i jer til sådan et anlæg?

På forhånd tak.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 30-12-2010 12:36
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

hamselv
Det oplever vi forhåbentlig ikke. På vores anlæg er det stopgrænsen!

Vi har set ældre anlæg med glykol hvor vandet blev "tykt" pga for svag blanding. Den opgraderede vi med supplerende glykol, skyllede og rensede, så kunne man igen.

hamselv
Men, fra minus 4-5 stykker til minus 10 er langt. Det er mange tons jord du skal have frosset, inden du kan komme derned.

lajn
det er indgang temp. på brinen i mener ikke ?Cool
vølund fighter 1245 6KW 300meter rør i ler 173m2 klasse 1 hus
fra 2011 Grin

hamselv
Nej, på vores hedder stopgrænsen -10 på både tilgang og afgang.

Kører du længere ned begynder du skælfrysning i veksleren med deraf følgende lukning af denne. Og så ryger du på lavtryk.

Men vores alvidende limsten (med snart 40 år på bagen indenfor køl), siger skråsikkert, at når du når minus 6, står den stille der meget længere, idet man så "prøver" at lave isbank i jorden. Og dertil skal der altså hentes særdeles meget energi. Og med de ret mange anlæg han har kendskab til, der for de gamles vedkommende var noget ringere dimensioneret end i dag, burde han have oplevet bundfrysninger.

Joachim Gyldner
Det var også min indstilling, den har ikke noget at gøre der nede.

Så fast holder jeg mit argument, takker her fra.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 30-12-2010 20:13
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

hamselv
Det giver lidt sig selv. Vi må ikke frostsikre længere ned. Virkningsgraden bliver også noget skrammel hvis vi skal længere ned.

Dimensionerer man slangerne passende med en energioptagelse på max 10, måske 15 Watt optaget pr meter, er min erfaring at minus 4-5 er det værste vi har set (på afgangen). Dvs begyndende frysning af jorden. Mine ligger i gul klistret ler, og er derfor lidt småfølsomme forfrysnig, hvilket pt udmønter sig i minus 2,4. Om vi i år skal nå minus 3, må så komme an på en prøve.

Vi har een kørende (dimensioneret af en skurkene i branchen), hvor man grovkører meget voldsomt på slangerne, med uhyggelig voldsomme tilfrysninger i brønden. Han kører så sammen med lidt genvinding fra udsugningen. Og det lader til han også klarer denne vinter. Så er jorden god kan man (måske) køre til kanten, omend jeg bestemt ikke kan lide dette.
Redigeret af hamselv d. 30-12-2010 23:09

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.