HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kondensen driver fra mit nye F1245 6kw
lean
I september fik jeg jordvarme. Det blev installeret i udhuset i et isoleret rum. Lige siden starten har der været problemer med kondens i selve anlægget. I perioder er der en knap 1m2 stor vandplet, som udertiden udvikler sig til en vandpyt. Har andre haft samme problem? Kondensen må jo skyldes en ikke tilstrækkelig isolering inde i selve anlægget - et sted hvor kulde og varme mødes. Vølundteknikeren har ikke før set et lignende problem og mener, jeg skal løse problemet ved at sænke luftens fugtighed med en elventilator. Har andre erfaringer med dette?. Jeg er uforstående overfor, at anlægget ikke kan isoleres, så kondensen ikke dannes.

egholm
Hej
Min IVT X-15 står også i et udhus (uisoleret) , der er ingen kondensproblemer.
Mvh

woebbe jordvarme siden 1985
min 1245 afgiver ingen kondensvand, men alle brinerør er også isolerede.
kan du ikke se hvorfra kondensen kommer.
er du sikker på at det er kondensvand, det kunne måske også være en lille utæthed ??
prøv når den har kørt i et godt stykke tid, at checke alle brinerør for kondens og dryp, prøv derefter at afbryde strømmen til den og tag fronten af (der sidder 2 skruer forneden). tag derefter fronten af modulet og se om der er noget vand i bunden af modulet og om der er kondens på nogle af pumperne eller rørene.
måske kan du så finde ud af hvor vandet kommer fra.
En elektrisk ventilator til at affugte rummet med lyder i mine ører forkert.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Joachim Gyldner
Hej Lean.
Er dine brine rør ikke isoleret?
Hvad er den relative fugtighed i rummet?

Måden at løse et kondens problem er at isolere sig ud af det.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 24-01-2011 20:44
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

lean
Så har jeg fået sat en mekanisk ventil i loftet ude ved jordvarmeanlægget. Jeg synes ikke, det har haft nogen effekt på kondensen. På grund af den træk ventilen giver, er temperaturen i rummet faldet. (Fra den ene dag til den anden dykkede den med 6 grader C. I samme periode faldt luftens fugtighed voldsomt fra ml 70-77 til ml 51-59. Det var de dage i februar, hvor vi havde en strid østenvind, der udtørrede alt og også kondenspletten.
Jeg tror ikke på, at en elektrisk ventil, vil være bedre, da den blot vil suge ny fugtig luft ind i rummet udefra. Rummet, som anlægget står i er så at sige bygget om op om anlægget. Man kan lige stå foran anlægget, mere plads er der ikke. Og selve rummet er placeret i et hjørne i et stort uisoleret træskur.Luftfugtigheden i går var fx 70-77, og vandpletten var pænt stor, og såden svinger det dag for dag. Jeg måler luftfugtigheden ved gulvet foran anlægget.
I efteråret tjekkede Vølund folkene anlægget for utætheder og lagde mere isolering ind. Samtidig tjekkede de, hvor kondensen opstod. Som jeg husker det, var det ovenpå kompressoren. Om brinerørene er tilstrækkeligt isoleret inde i anlægget kan jeg ikke afgøre, men jeg har tænkt at hidkalde assistance igen.
Jeg er ikke tilfreds med, at anlægget drypper kondens. Inden det blev stillet op, fik jeg at vide, at det godt kunne lade sig gøre. Så det har jeg en forventning om.
Er der andre end mig, der har valgt at placere jordvarmeanlægget udenfor selve beboelsen? Hvilke er faringer har I med det?

pmp
Det er lidt svært at hjælpe dig, når du ikke skriver hvor vandet kommer fra ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

hamselv
Hvis du har et opvarmet rum, med en luftfugtighed relativt, over 70% , en vinter som denne her. Så har du et ret voldsomt problem med manglende udluftning. Det kan du ikke laste Vølund for. Et bare nogenlunde ventileret rum - opvarmet - ville nærmere være "plaget" af luftfugtighed (relativt) der var meget lav. Måske 10 - 20% eller endnu lavere.

Det kunne tyde på et eller andet adfærdsbestemt. Tøj-tørring, manglende udluftning osv osv.

Anlægget skal ikke dryppe, men har du så høje luftfugtigheder er hele skylden ikke Vølund/Installatørens.

Hvad med at sætte en radiator op i udhuset hvor varmepumpen står.
Der er jo ikke tale om den helt store rørføring da varmekilden jo står i samme rum.
rummet er jo relativt lille så varmeudgiften vil blive meget begrændset.
Ved at holde en temperatur på ca 21 grader vil du med et minimum af udluftning (feks en fugtstyret ventilator) kunne blive dit kondensproblem kvit. dit udhus vil også holde længere, den luftfugtighed du angiver der er i rummet er ikke godt for udhuset m.m.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

hej lean
Smile check lige mit indlæg: advarsel til alle der har en fighter f1245.

bare lige for en sikkerheds skyld

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 97

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.