Er der nogen, som har erfaring med fritagelse for tilslutningspligten for fjernvarme. Jeg har købt et lavernergihus med varmepumpe og det blev i 2002 efter dagældende regler pålagt at blive tilsluttet til fjernevarme. Sagen var i Energiklagenævnte.
Senere er der kommet regler om, at lavenergihuse, nyopførte, ikke kan kræves tilsluttet fjernvarme, men hvad med mit hus, som jo hele tiden har været et lavenergihus.
Er der nogen, som har erfaring med det.
Jfr. de nye regler kan man ikke blive fritaget for en eksisterende tilslutningspligt, hvis man evt. ombygger et eksisterende hus til lavenergi, men hvad med et hus, mit, som hele tiden var være lavenergi, og som engang efter gamle regler er pålagt tilslutningspligt til fjernvarme.
Den oprindelige ejer har givet godt 30.000 kr. i etablering og siden da og nu betales kr. 3-400 pr. måned i arealafgift og det kune da være rart at blive fri for det.
Nogen erfaringer, ideer eller andet ????
Redigeret af Franknielsen d. 11-02-2011 12:51
Jeg kan ikke sige noget om et tilfælde som dit, hvor du i henhold til tidligere lovgivning blev tvunget på fjernvarmen.
Da jeg selv for nylig købte en grund var polimikken lidt oppe at vende. Grunden ligger i naturgasområde, og har tilslutningspligt. Jeg spurgte kommunen, om naturgas var at renge for kollektiv varmeforsyning, så jeg kunne blive fritaget for tilslutningspligten, hvis jeg bygger i lavenergiklasse 2 eller 1 (efter det gamle BR). Det svarede de umiddelbart nej til, det var ikke den almindelige opfattelse. Efter lidt diskussion og besked om, at jeg da kiggede på andre grunde også -udenfor kommunen- fik jeg tilsagnet. Det er skrevet ind i købskontrakten, så der ikke senere kan blive disput om den sag.
Jeg ved ikke, om det var en lidt sendrægtig mand, der ikke kender til reglerne, jeg talte med, men jeg vil da anbefale, at man får det skrevet ind i købsaftalen, hvis der er nogen tvivl.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Jeg har et hus med fjernvarme som jeg har renoveret og bygget til således at det samlet opfylder lavenergi kl. 1 altså både tilbygning og den gamle del. Sidste år forhørte jeg mig hos Kbh. kommune og Kbh. energi (fjernvarme) og fik begge steder at vide at det ikke "kun" er tilslutningspligten man kunne fritages for. Man kan således fritages fra aftagerpligten hvis bare man kan fremvise en energiberegning og så er det jo fuldstændig ligegyldigt om det er et nyt hus/ renoveret hus eller som i dit tilfælde et "gammelt" hus der er bygget fremtidssikret. Jeg må så sige jeg ikke har tjekket op på det efter BR10 er kommet men prøv evt. www.retsinformation.dk
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.