HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Regulering af flowregulatorer
Ken Kristensen
Jeg har 2 kredse jordslanger på min VP, en på 400 m og en på 150 m.
Grunden til den store forskel er pga jorden som viste sig at være meget tør da de oprindelige 400 m blev gravet ned. Jeg valgte så at grave en ekstra kreds på 150 m ned pga den tørre jord. Begge kredse er ført helt ind til VP (for at undgå en samlebrønd midt i græsplænen) og monteret med hver deres flowregulator som skal justeres manuelt. De kan justeres fra 2 - 16 L/min.

Men hvor meget flow skal der være?

Min fornuft siger mig at der skal være forholdsvis lidt flow igennem jordslangerne, for at de kan "suge" så meget varme til sig. Jeg har eksperimenteret mig frem til at med cirkulationspumpen til jordkredsen stående på trin 1 ud af 3, kan jeg regulere de 2 kredse til 7 L/min og opnå en brine ind på 1,8 og brine ud på -3,1. Det synes jeg selv er pænt for årstiden, men kan det gøres bedre med andre instillinger?
Nogen der har erfaring med det?

_______________________________________________________________________________________
IVT Greenline HT Plus C9 med 120 L buffertank og 550 meter 40 mm jordslange til 200 kvm hus - 165 med radiator og 35 gulvvarme - middel isoleret fra 1946. VP installeret 30/10-2010. Forbrug november 2010: 1049 kWh. Forbrug december 2010: 1886 kWh. Forbrug januar 2011: 1567 kWh.

allankj1
Jeg mener at det må give det samme i den sidste ende. Det bliver i den sidste ende den samme mængde energi du suger ud af jorden. Man siger delta på 3 grader er det optimale må jordkredsen. Din delta er 4,9 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Ken Kristensen
Det bliver i den sidste ende den samme mængde energi du suger ud af jorden:

Den forstår jeg ikke helt, for hvis jeg skruer op for min cirkulationspumpe og regulerer flowet op til fx 12 L/min, så falder min brine ind. Og det er jo klart, for med større flow, så er der jo mindre tid for brinen til at "suge" varmen fra jorden til sig. Eller har jeg misforstået det fuldstændig?

Det jeg nok efterlyser, er det optimale flow i jordslanger. Findes det?

__________________________________________________________________________________
IVT Greenline HT Plus C9 med 120 L buffertank og 550 meter 40 mm jordslange til 200 kvm hus - 165 med radiator og 35 gulvvarme - middel isoleret fra 1946. VP installeret 30/10-2010. Forbrug november 2010: 1049 kWh. Forbrug december 2010: 1886 kWh. Forbrug januar 2011: 1567 kWh.

Chr
Uden i øvrigt at have nogen erfaring dermed, (men læste engang et eller andet sted på nettet) vil jeg mene du skal fordele flowet forholdsmæssigt mellem slangerne. Ellers vil brinen løbe for hutrigt gennem den korte slange og ikke optage energi nok. Dermed vil den køle brinen fra den lange slange. Derfor er mit forslag:
150/550 x 100= 27% i den korte slange, ca
400/550 x 100= 72% i den lange slange, ca
De vil, med andre ord, give samme energioptag pr meter slange på begge kredsene, og dermed den højeste temperatur på brine ind.
Hvis du har mulighed for det kan du jo måle temperaturen på hver kreds på indgangssiden. Hvis den ene kreds ligger i bedre jord end den anden kan der finjusteres for dette efterfølgende. Dog skal der nok gå lidt tid inden du justere, så jorden kommer i ballance.

Om den forholdsmæssige ballance mellem slangerne vil ændre sig, ved højere/lavere pumpehastighed ved jeg ikke qua jeg ikke keder dine regulatore, men det er en faktor du skal være obs på.

Din delta T på brinen skal justeres til 3ºC. Det er en væsentlig faktor for pumpens COP.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

pmp
Det er helt rigtigt som "Chr" skriver, men husk der skal være helt åben til den lange slange, og så dæmper du ned for den korte. Det er helt det samme som når man indregulere et gulvarmesystem.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Ken Kristensen
Tak for indputs.

Jeg har nu justeret lidt på det, svarende til slangelængden som skrevet. Det resulterede umiddelbart i en større delta som blev 6 grader. Brine ind 1,7 og ud -4,3. Stadig med cirkulationspumpen på trin 1.

Efterfølgende har jeg sat pumpen på trin 2 og delta er begyndt at blive mindre. Lader det køre sådan til i morgen og tjekker temperaturer igen.

Hvorfor er delta på 3 grader det optimale? Nogen der kan forklare det?

pmp
Nu skal der mere vand igennem den lange slange. Derfor skal pumpen arbejde lidt mere (og derfor skal den være helt åben).
På sigt vil det give den højeste brine-ind temperatur.

De 3 graders delta er fabriksanbefaling, og kommer nok fra et stort antal testresultater.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Ken Kristensen
Tjekkede lige temperaturerne i morges: ind 1,7 og ud -2,4. Så det har hjulpet og delta T er blevet bedre. Lader det køre et par dage og holder øje med temperaturerne.

Men dvs at der ikke er noget flow der er rigtigst, men at det er brine temperaturerne og delta T man skal justere ind efter?

Chr
Lidt uddybning af pmp's svar.

Det følgende er ikke eksakt beregning, men skal ses i hele træskolængder.
Hvis du lukker fuldt op for begge kredse -som du vist havde fra starten- så vil den korte slange være som en by pass i forhold til den lange. Alt andet lige vil du have næsten tre gange mere rørmodstand i den lange slange end i den korte, (forholdet mellem slangelængderne er 150:400). Det betyder, at 3/4 af brinen løb gennem den korte slange mens kun 1/4 løb gennem den lange.
Efter justeringen har du øget modstanden på den korte kreds (summen af regulator plus rørmodstand) betragteligt, så du nu får 3/4 af brinen gennem den lange slange. Man kan sige, at du har lukket for by passen. Det kræver noget mere pumpekraft.
Havde formålet været at cirkulere mest mulig brine gennem pumpen havde det været fornuftigt med et by pass, men formålet er at opsamle mest mulig varme fra slangerne, og så er det den justerede fordeling, der er rigtig. Alt andet lige vil det kræve mindre pumpekraft at cirkulere gennem de to paralelle loops, som du har, end gennem en lang slange på 550 meter.

En delta T på 3º kommer af mange forhold, bl.a dimensioneringerne i varmepumpens fordampningsdel. Grundliggende er det den laveste temperatur, der bestemmer fordampningen og fordampningstrykket, så derfor skal den ikke være lavere end nødvendigt. Da det er trykforskellen mellem den kolde og varme side der kræver arbejde fra kompressoren spiller det ind på COP.
Endvidere vil du ved et lavt flow og en stor delta T få en meget stor temperaturforskel mellem den kolde eog den varme ende af dine jordslanger, hvilket vil give en dårlig udnyttelse af slangelængden over tid.
Fabrikanterne har åbenbart fundet ud af, at det er en god ballance mellem COP, energi til at cirkulere brine, udnyttelse af jordslanger osv at køre med en delta T på 3ºC. De har køleteknikkere, ingeniører og alskens slags folk siddende til at regne på det.

Chr.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Ken Kristensen
Tak for de gode indlæg. Det er dejligt man kan blive klogere på teknik her på HEATPUMP.

Temperaturerne i morges var: ind 1,4 og ud -2,0. Det har blæst meget de sidste par dage og vores hus er lidt vindfølsomt, så VP'en har kørt meget, deraf den lavere indløbstemperatur. Men det lader til at rigtig justering har hjulpet. Tak for hjælpen!

Ken

Chr

Ken Kristensen skrev:
Tjekkede lige temperaturerne i morges: ind 1,7 og ud -2,4. Så det har hjulpet og delta T er blevet bedre. Lader det køre et par dage og holder øje med temperaturerne.

Men dvs at der ikke er noget flow der er rigtigst, men at det er brine temperaturerne og delta T man skal justere ind efter?

Brine ind temperaturen kan du ikke gøre så meget ved. Den bestemmes af jordbundsforhold, tør eller fugtig jord og temperaturen i jorden rundt om slangerne. Sensommer, hvor solen har skinnet længe på jorden og der næsten ikke er trukket energi ud med pumpen kommer temperaturen op på måske 17-18ºC.
I løbet af vinteren, hvor jorden ikke har modtaget varmeenergi fra solen, og pumpen har hentet meget energi (varme) fra jorden falder temperaturen og kommer måske under nul efter i en periode at have opbygget en iskappe omkring slangerne.

Har man, som i dit tilfælde, mere end et loop på jordslangen skal flowet fordeles forholdsmæssigt. Lad os tage tallene fra mit ovenstående indlæg og sige at 3/4 af vandet løber igennem den korte slange og kommer igennem med en temp på 0ºC. 1/4 kommer gennem den lange slange og kommer igennem med en temp på +4ºC. Blandingstemperaturen vil blive +1ºC. Det er ikke optimalt. På sigt vil der dannes en tyk iskappe om den korte slange, mens den lange slange ligger lunt og godt uden at blive udnyttet.
Når fordelingen er på plads kan du ikke gøre mere umiddelbart for at optimere din brine ind temperatur.

Optimalt flow, når fordelingen er i orden, er så delta T på brinen kommer på 3º. Det er den der skal justeres efter, når dine kredse er ballanceret korrekt.

Chr.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.