Jeg fik mit anlæg installeret her i udgangen af november 2010. I januar og februar har jeg hver måned lagt på ca. 1300 kwh i forbrug.
Jeg har kigget ude i samlebrønden - er det normalt med is omkring slangerne derude?
Har længe holdt øje med brinetemperaturen ind og ud, og efter at have læst herinde, så kunne jeg se, at en delta T på ca. 3 grader ville være ønskværdig. Desværre har jeg lagt på omkring 1,3 til 2.
Jeg har lige fundet ud af, at komme ind i servicemenuen, og har kigget på kuldebærerpumpen. Den stod til 80 %. Denne har jeg nu ændret til 50% og håber så på en større forskel på brinen ind og ud!
Fra samlebrønden og ind i huset, ligger rørene i samme udgravning, hvilket betyder at de ligger med ca. 40 cm mellemrum. Vil de fungere som en varmeveksler på det stykke, eller skulle de så ligge helt ved siden af hinanden?
Er jo helt nybegynder, så hvis jeg er helt galt på den, så giv lige et praj!
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.
hej bat
Hvis brine temperaturen kommer under 0 grader, og det er den formegentlig nu, så er det normalt at der dannes is på rørerne i samlebrønden. Det er fugten i luften der kondenserer sig uden på rørene og fryser. og det betyder ingenting.
Det er fint at du har justeret brinepumpens hastighed ned til 50 %, hold øje med den og efter juster evt så du får en delta på ca 3 grader.
mine slanger fra samlebrønden og ind til huset ligger også i samme rende og med afstand i mellem på ca 30 cm , jeg spurgte vølund om de skulle isoleres med rørskåle og det sagde de at det ikke var nødvendigt. Jeg isolerede dem dog aligevel, men ifølge vølund er det alså ligegyldigt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Kan allerede se en forbedring - så det betyder meget, hvor hurtigt den pumpe arbejder. Brine ind er nu -0,6 grader og ud -3,4 grader. Aflæst efter at varmepumpen har kørt et stykke tid. Holder øje med den det næste par døgn. Og er spændt på, om det også giver en gevinst på el-forbruget.
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Nu har jeg fulgt temperaturene siden sidst jeg skrev. Brine ind ligger på - 0,1 og ud på ca. -3,9.
Vil det give endnu bedre effekt at nærme sig en forskel tættere på tre grader. Hvor meget skal der finpudses? Har lige ændret brinepumpen til 55%!
Håber nogle vil give et bud! Også gerne på andre ting, jeg som ny jordvarmeejer skal være opmærksom på.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.