Jordslanger overgravet
|
Admin |
Lagt på d. 04-04-2011 20:08
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Jeg vil gerne spørge om der er nogen, der ved om kravet i Bekendgørelse om Jordvarmeanlaæg, der siger at: "Samlinger i brinekredse i horisontale jordvarmeanlæg skal være tilgængelige for inspektion." er et krav som bliver taget alvorligt, eller det blot er en tekst som står i et regelsæst som ingen regner med.
I mit 2 år gamle jordvarmeanlæg blev den ene af 2 x 250 m slange gravet over 2 steder og samlet med noget der ligner en stor messingmuffe.
Slangerne blev tildækket og der er ikke inspektionsmulighed over samlingerne
Der har 2 gange i anlæggets historie været problemer med for lav brinestand og sidst påfyldt 15 l sprit.
Jeg er blevet truet med incasso fra installatøren for manglende betaling af regningen på 1843 kr for påfyldning af sprit efter 22 mdr.
Jeg vil spørge, er det ikke i stedet installatøren der har et problem med de samlinger?
Venlig hilsen
JSK
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 05-04-2011 09:03
|
Begynder
Antal indlæg: 132
|
Spørg din tekniske forvaltning.
Umiddelbart tror jeg at der menes samlebrønde som skal kunne inspiseres.
Men er en af dine slanger utæt, skal den da repareres så den er tæt.
Du må ikke have videnom, at du kommer forurening i din jord. Diverse olietanksejere har bitre, dyre erfaringer med dette.
Om du skal betale for efterfylning af spritbrine er vel noget der kommer under købelovens bestemmelser med klage og påtale o.s.v.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
XeraX |
Lagt på d. 05-04-2011 09:46
|
Begynder
Antal indlæg: 3
|
Hej JSK.
I Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg står der.
§ 15. Til samlinger af varmeslanger med brine skal anvendes elektrosvejsefittings, der er kompatible med de anvendte PE-slanger i anlægget, eller trækfaste fittings til mekaniske samlinger, der opfylder kravene i EN 12201-3. Samlingsstedet skal i horisontale anlæg være tilgængeligt for inspektion.
Stk. 2. Hvis der forekommer samlinger, svejsninger eller lignende af varmeslanger med brine i vertikale anlæg, skal der etableres en inspektionsbrønd.
Som jeg læser dette er det altså KUN på vertikale anlæg der skal have brønde (boringer). Samlingsstedet kan gøres tilgængeligt ved at optegne samlingen på en tegning.
Til gengæld kan der vist ikke være tvivl om § 16.
§ 16. Inden ibrugtagning af et nyt jordvarmeanlæg med brine og ved genstart af et bestående anlæg efter reparation eller vedligeholdelse af den nedgravede del af anlægget skal ejer eller bruger af jordvarmeanlægget gennemføre en tæthedsprøve efter fremgangsmåden i bilag 2. Resultatet af tæthedsprøven skal være kommunalbestyrelsen i hænde senest 14 dage efter tæthedsprøvningen.
Hvis din installatør har gravet dine slanger over skal der foretages en tæthedsprøve. Den tæthedsprøve skal være i din kommunes besiddelse og den skal du kunne se. Ellers har han ikke overholdt sine forpligtigelser.
Jeg kan slet ikke forstå at han bliver ved med at rykke. Han må da vide at du ikke skal betale før han har sikret sig at dit anlæg ikke taber sprit.
Som Daffy skriver skal du være opmærksom på § 19
§ 19. Ejeren og brugeren af jordvarmeanlægget skal sikre, at anlægget er i en sådan vedligeholdelsesstand, at der ikke foreligger en åbenbar, nærliggende risiko for, at der kan ske forurening af grundvand, jord og undergrund, herunder må der ikke være væsentlige synlige tæringer af rørsystemet.
Stk. 2. Hvis ejeren eller brugeren konstaterer eller får begrundet mistanke om, at anlægget er utæt, skal vedkommende straks træffe egnede foranstaltninger til at bringe en eventuel udstrømning til ophør. Kommunalbestyrelsen skal herefter underrettes uden unødigt ophold med en redegørelse for, hvad der er blevet gjort for at bringe den eventuelle udstrømning til ophør.
Du skal altså sikre dig at der ikke løber for meget sprit ud.
XeraX |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 05-04-2011 10:50
|
Ved meget
Antal indlæg: 3455
|
Lovteksten er vist, og den er ret entydig. Derforuden skal man passe på med at bruge skruefittings uanset hvor trækfaste disse måtte være. Kommer der vand i genvindet kan en vinter som i år (og sidste år) betyde frostsprængning af omløbere. I vores verden hedder en korrekt samling elektrosvejsning, eller endnu bedre at slangen nedpløjes istedet for nedgraves. Ved overgravninger af slange skal man (og vi gør det) sætte en inspektionsbrønd. Ikke mindst for ens egen skyld. Ansvaret for installationen er grundejers.
Men det lyder nu lidt bekymrende at installatøren åbenbart er opmærksom på utætheder, og alligvel bare bliver ved at fylde få. Det havde været langt mere korrekt at få fundet utætheden - eller rettere det skal man.
Skriv et anbefalet brev til installatøren og gør opmærksom på at anlægget ikke er udført efter lovteksten og bed ham sørge for dette bliver bragt i orden. Find ud af om installatøren er tilknyttet byg eller andet garanti-organ. Oplys at selvfølgelig betaler du for den udførte service, men du ønsker anlægget bragt iorden først. Og som du beskriver det, er det tydeligvis ikke i orden.
|
|
|
|
VvsThomas |
Lagt på d. 05-04-2011 21:20
|
Begynder
Antal indlæg: 52
|
spændende ! skal lige høre ham selv om følgende:
Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver om samlinger ikke skal være af gevind typen.
Bare lige sådan for interessens skyld, Hvor mange gange oplever i en Sprængning af gevind samling ? og er det hyppigst ved messing eller plastik.
Det skal siges jeg selv er smed, dog arbejder jeg ikke med jordvarme.( endnu) Har bare en stor interesse inden for området og syntes det kunne være meget spændene og høre om hvor ofte det forekommer.
Jeg læser næsten samtlige indlæg og bliver klogere og klogere :-) og det er fedt at nogen som der virkelig ved hvad de har med at gøre, som sammentidigt gider at bruge en masse tid på dette forum
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 06-04-2011 10:09
|
Ved meget
|
Har ikke præcist tal, men mere end 10 gange. Sidder med 2 messingomløbere fra et Bosch anlæg, hvor man havde undladt at lime isolering, hvilket igen gav regulær is på rør og samlinger.
Umiddelbart vil en omhyggelig smøring af gevindet med fedt/pasta fjerne/mindske faren for sprængning.
Vi har ikke oplevet det med plast. Vi har kun elektrosamlinger og nogle enkelte plastiksamlinger i jorden og kender ikke til problemer der.
|
|
|
|
woebbe jordvarme siden 1985 |
Lagt på d. 06-04-2011 23:09
|
Ved meget
Antal indlæg: 800
|
hvad er forskellen på isiflow samlinger og svejse/elektrosamling.
Når jeg spørger er det fordi jeg overvejer at forlænge 2 af mine slangekredse med 100meter hver. jeg har desværre i øjeblikket stadig en brine ud på -5,2 grader.
skal der etableres samlebrønd???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 14-04-2011 01:46
|
Øvede
Antal indlæg: 225
|
Jeg har i dag lavet en test på hvor meget brime der vil løbe ud hvis mit anlæg blev utæt,
jeg skulle have mere sprit på da der ikke var kommet den rigtige mængde i fra start, så jeg skulle alligevel have noget tappet af.
Forsøget viste at det vil miste 35 l.
Jeg kunde godt tænke mig at vide hvor meget trykket normalt variere på et jordvarme anlæg i løbet af året. Så vis der er nogle af jer der har erfaring vil jeg gerne høre om det.
Ved 15 l. tab vil mit tryk værre faldet med 0,7 bar, kan det variere så meget over et år uden en utæthed.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
|
|
|
|
pjunger |
Lagt på d. 14-04-2011 09:22
|
Begynder
Antal indlæg: 44
|
Jeg vil mene at det også kræver mindst en information mere, nemlig
Hvor meget væske har du i alt i anlægget.
Men jeg vil mene at et fald på 0,7 - svarende til 15 liter lyder at meget.
Nu er sprit jo ikke vand, sprit har en massefylde på 0,79 mod vands massefylde på 1- men i varmeanlæg med ca 100 liter vand har jeg aldrig set et fald eller en stigning på over 0,3
Her et link til massefylde information - jeg vil mene at det beregnes ud fra det http://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde
/Per |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 14-04-2011 10:26
|
Ved meget
|
Lyder underlig. Ved de overgravninger vi har set, har udslippet været langt mindre
|
|
|
|
no100 |
Lagt på d. 15-04-2011 00:28
|
Øvede
Antal indlæg: 225
|
hej pjunger og hamselv
forsøget med udsivning skulle vise mig hvor meget det ville betyde på mit anlæg før at trykføleren lukkede anlægget, mit anlæg har stået med tryk i siden en gang sidste sommer og den har stået på 2 bar hele tiden, men der har heller ikke været tilført eller fjernet varme.
Trykekspansion er i mit anlæg 3 gange støre en normalt, så det er forberet til at aftage solfanger varme.
Det gør jog nok en for skæld! som jeg ikke lige var opmærk som på.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
|
|
|