HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmen og sommer - lukker I for varmen?
BAT
Så er det blevet forår. Jeg er jo ny ejer af jordvarme, og er vant til at lukke ned for oliefyret om sommeren. Men hvad gør jeg nu - kører det hele sommeren, skal jeg ændre på indstillingerne så den kun laver varmt vand - eller slukker jeg bare for cirkulationspumpen til varmen rundt i huset?

Håber I kan give lidt input!
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

allankj1
Jeg plejer at justere på den der hedder sommertidsstyringen således at denne står på minimum (eks. 5 grader). Det betyder at så længe der er varmere end de 5 grader lavere pumpen ikke varme og den slukker automatisk for cirkulationspumpen til varmen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Hej BAT
Det kan godt være svært at finde den rigtige indstilling her i overgangsperioden. Det afhænger af hvordan dit anlæg er sat sammen. Har du tung gulvvarme ?, stor buffertank ?, indeføler ? og hvordan er dit varmebehov nu ?.

Jeg har næsten kun radiatorer og kun en lille buffer i serie, og har en høj faktor på indeføleren. I overgangsperioden bruger jeg en hjemmelavet "ekstern justering" for at udnytte solvarmen, men nu har jeg sat indetemperaturen ned til 15 grader (det er sommerdrift for mig), for ellers får jeg et par ligegyldige starter i løbet af en nat. Som vejret er nu skal jeg ikke bruge varme (solvarmen holder hele natten). Cirkulationspumpen stopper jeg ikke - den står allerede lavt på økonomi (når vp er stoppet).
Måske bliver det koldt igen efter påske, så jeg igen skal sætte indetemperaturen op- hvem ved.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

woebbe jordvarme siden 1985
Hej BAT

jeg har gjort følgende:

brugt egen varmekurve( dvs jeg selv har valgt fremløbstemperaturen ved de forskellige ude temperaturer), knækket kurven ved udetemperatur på 6 grader, varmebærerpumpen kører kontinuerligt.
minimums fremløbstemperatur er sat til 20 grader.
sådan kører det om vinteren.

Når vinteren er ved at være slut (marts /april) indkopler jeg rumføleren (sidder i min stue), sætter den til faktor 4 og indstiller temperaturen til rumføleren på 22,5 grader.
hvis der feks kommer solindfald gennem mine vinduer registrerer rumføleren det straks og fastsætter fremløbstemperaturen til typisk 20 - 25 grader hvilket bevirker at varmepumpen ikke laver varme,.

jeg har også eksperimeteret med at sætte varmebærerpumpen på intermitterende hvilket vil sige at den kun kører når varmepumpen laver varme, det giver lavere driftudgift men ikke så god komfort idet feks gulve med gulvvarme føles kolde og temperaturen svinger mere i hele huset.

når sommeren rigtig er kommet indstiller jeg varmepumpen så den ikke laver varme i huset.Smile

efterår ligesom forår

det fungere perfekt
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.