HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring: Jordvarme i typehus fra HJEM as
motormus
Jeg og min familie har kig på et relativt nyt typehus (træ) på ca. 200 m2 der opvarmes med et jordvarmeanlæg. Vi er dog helt grønne indenfor jordvarme, men tanken tiltaler os dog, og jeg mener at manglende viden om jordvarme ikke skal stoppe en fortsat proces - jeg kan jo blive klogere Smile. Så jeg håber på lidt hjælp herinde.

Jeg har søgt i forum vedrørende netop Hjem as jordvarmeløsninger, men ikke umiddelbart kunne finde noget. Jeg mener at kunne konstaterer, at der er tale om et Vølund/Nibe anlæg, type: Fighter, med varmegenvinding med krydsvarmeveksler. Der er udetemp.føler.
Jeg kan dog læse mig frem til, at Vølund Fighter er alment anvendt - men yderligere kommentarer om Hjem as udgave er velkomne. Jeg kan læse mig frem til, at der er forskellige størrelser på disse anlæg - her udestår at jeg fremskaffer mere info.

Jeg har fået oplyst af sælger, at han bruger 7.700 KWh om året, og at i dette tal er indeholdt et normal elforbrug (ekskl. jordvarme-anlægget) på 4000 KWh. Det samlede forbrug lyder meget lavt - kan det passe? Det efterlader jo (kun) 3.700 KWh til varmeproduktion eller ca. 10 KWh pr. dag i snit året rundt. Energikonsulenten anslår et rent el-varmeforbrug på 6.200 KWh (alt en del mere end reelt brugt)... hvad skal man tro?

I denne sammenhæng kan oplyses, at huset er godt isoleret og der er isat lavenergiruder i hele huset. Der er gulvvarme i alle rum.

Der er installeret en 250 l. varmtvandsbeholder - er det fornuftigt til en husholdning på 2 voksne og to børn (små)? Og er der en relation (særlige forhold) til jordvarme (og varmt brugsvand) jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak

/M

motormus
Ingen hjælp / ingen erfaringer???

/M

mureren
Du skal selvfølgelig ikke tro, du skal vide :-)
Hvis sælger kan dokumentere el-forbruget, og det kan han formentlig, så kan energi-konsulenten jo godt pakke sammen.
Der kan selvfølgelig være tale om en sælger der ikke har haft varme i hele huset, eller kun haft 18 grader....men forbruget lyder nu meget fornuftigt i mine ører.
Jeg har lige projekteret et "lavenergi" hus på 195 kvm, hvor der i starten af ugen blev monteret en Vølund F1245 6KW. Der viste energirammen et forventet forbrug på 2.000 - 2.500 KW....så må vi se om det holder.

johnia
Tror ikke det er helt galt med energi forbruget, velisoleret træhuse med lavenergi vinduer, og hvis der er store vinduespartier mod syd og små mod nord, så skal der ikke meget energi til. (mon ikke det er en 6 eller 8kw 1145 fighter)
Mht varmtvandsbeholderen, så skulle der være rigeligt med varmt vand, enda med spa. I tilfælde af at der er flere der skal have spabad indenfor en kort tidsrum, så kan man sætte anlægget til at give ekstra varmt vand i f.eks 1 time.
Jo lavere temperatur du har på brugsvand og gulvvarme, jo bedre er dit forbrug. Jeg har 45-48 gr varmt vand på mit brugsvand. ( hver 14. dag 70gr )
vedr ventilationsanlægget, skal du bruge et hygrometer, så du ikke for et alt for tørt hus om vinteren.
Men der er lidt godnat læsning vedr kurver og punktforskydninger på sådanne et anlæg.
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl

motormus
Hejsa

Mange tak for input. Det er netop et træhus med store sydvendte vinduepartier. Så oplyst forbrug må stå til troende (og vedr. din bemærkning om "tro kontra viden" så trak jeg da lige en ekstra gang på smilebåndet - det var min fars ynglingskommentar, da jeg var en knægt... og det er jo helt rigtigt)
Jeg vil bede om at se seneste år + sidste år forbrug og spørge ind til opvarmingsmønster - jeg tror der er børn på gule plader inde i billedet, så det kan jo være de tre af værelserne kun opvarmes lejlighedsvis til normaltemp.

Også tak for input til vedr. varmtvandsbeholder - jeg formidler info vedr. karbade videre til hende den langhårede Smile

Dine bemærkninger vedr. "hjemmestudie" er taget til efterretning - jeg er startet Wink

/M

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.