HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor meget kan jeg spare..................
woebbe jordvarme siden 1985
Er der nogen der kan gìve et seriøst bud på hvad jeg kan spare i strøm på min varmepumpe hvis jeg lægger 200 meter extra slange ned.

i vinters var min brine ud i nov og dec ca minus 5 grader og resten af vinteren nogen gange ned til minus 6,5 grader, forskellen mellem brine ind og ud har hele tiden været ca 3 grader.

data for mit anlæg kan ses her under indlægget

det er jo ikke det helt store forbrug jeg har så jeg er i tvivl om det kan svare sig
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

hamselv
Nu udvider du jo dit forbrug med SPA'en. Dvs du prygler dine slanger en større del af året. Ergo er udgangspunktet nok ikke de 5000 kWh som nævnt i din bundlinie, men et højere tal.

Det er altid klog latin at bruge lidt længere slange når man bruger to lag. 300 meter synes jeg er bestemt til den smalle ende til en 8'er. Der ville jeg have foretrukket helst 400 meter og gerne 500 meter (i almindelig jord). Uden at vide hvor hårdt din spa spænder anlægget for er jeg ret overbevist om at et par hundrede meter mere vil hæve fremløbet en del - et gæt kunne hedde måske 4 grader, hvilket giver sådan noget som 10% på virkningsgraden.

Skal lige prøve at lege lidt, når jeg igen er nærheden af nogle effektdiagrammer. Har dem ikke her på sofaen.

Kommer lige med noget om et par dage, OK?

Hej hamselv
Jeg glæder mig til at høre hvad dine effektdiagrammer siger.

Spa badet bruger selvfølgelig noget og ingen tvivl om at slangerne bliver pryglet, når varmepumpen laver varmt vand ender udgående brine temperatur efter ca 10 minutter drift på 2 grader og det er efter min mening alt for lavt på denne årstid.

Da jeg havde mit tidligere vølundanlæg på 4 kwh med samme slanger var jeg stort set aldrig nede på nogen minusgrader på udgående brine hellewr ikke om vinteren.

Det er i øvrigt interesant at vide om 200 meter er nok eller om det er rentabelt med 3-400 meter mere, det tror jeg nok jeg kunne få plads til, men jeg ønsker jo heller ikke at grave mere slange ned end hvad der er fornuftigt.

Måden jeg vil gøre det på og som er den mest praktiske, er at grave ned til de 2 af mine 3 kredse som i øjeblikker er 100 meter hver og som ligger i 2 lag. (nederste i ca 180 cm overste i ca 80 cm).
jeg vil overskære slangerne og forlænge hver kreds med feks 100meter, jeg vil ikke lægge dem i 2 lag men lægge begge de forlængede slange kredse i 1 meters dybde.

jeg får en af mine venner til at grave og laver resten af arbejdet selv.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Chr
Jeg kigger lige nysgerrigt med!

Hvor meget koster det at cirkulere brinen i ekstra slangelængde?

I mit tilfælde skal jeg have en IVT C6 eller C7 og skal have ca 300 meter slange (afventer jordbundsundersøgelse og dermed den endelige beregning). Jeg har tænkt mig evt at lægge 100 meter ekstra slange, så der er nok, og så jeg ikke prygler slangerne for meget, men kan det betale sig? Æder cirkulationen gevinsten ved en bedre COP og kortere drifttid?

Hvad er forskellen på en HE og en HT?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

hej chr.

jeg tror ikke du vil kunne registrerer noget større elforbrug på cirkulationspumpen ved længer slange som du her beskriver, din vp vil nok køre med højere brine temperatur, lidt højere effekt dermed også kortere drifttid som igen vil bevirke at din drift økonmi vil være bedre.

jeg øgede slange længden på min gamle 4 kwh fra 160 meter til 360 meter og det gav kun bedre driftøkonomi. det der er væsentlig er investeringen i nedlægning af extra slange i forhold til hvad det giver af besparelse i strømforbrug på varme pumpen. så jeg er meget spændt på hvad hamselv kommer frem til.

Chr
Hej Woebbe.

Tak for din kommentar.

Da det er nybyggeri jeg er i gang med og dermed slangelægning fra begyndelsen koster det kun ca 50 kr pr meter ekstra slange, når maskinen allerede er på stedet og er i gang.
Kan jeg nu få en lidt bedre COP og en lidt kortere drifttid på pumpen uden at det hele går tabt i ekstra cirkulationsforbrug, så kan det godt blive en fornuftig investering. Ikke mindst sammen med mulighederne for senere udviddelse af forbruget (et spabad! etc), større frihed til at plante træer, og så kan der komme den koldeste vinter siden istiden uden at jeg skal bekymre mig om det, mener jeg at pengene kan være givet godt ud. Jeg har bidt mig mærke i Hamselvs gentagede formaninger om ikke at prygle sine slange for hårdt, hvilket er grunden til mine overvejelser.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Hej chr.
Spændende med nybyggeri, jeg ville i dit tilfælde også lægge mere slange ned, men jeg ville evt også prøve at forhandle lidt på prisen for de extra meter da udgiften for den der graver det ned jo ikke er nær så stor når man er i gang. 200 meter slange koster kun ca 2000 kr incl moms.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.