HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarmeslanger for/bagdele ved flere kredese
PeterKunz
Er der nogen fordele i at have flere kredse, hvis man kan nøjes med mindre? Ved lækage er det selvfølgelig en fordel med kortere forløb, hvis man har styr på hvor slangerne ligger, men bortset fra det?

Det må være nemmere at styre flow med få kredse.

Vil man komme til at bruge mere strøm på at 'trække' brinen rundt i eet langt forløb?
 
ojacobsen
Flere kredse giver mulighed for lavere hastighed på CP = besparelse.
I mit anlæg havde installatøren sat CP på 3 (diff. 2gr.), og den kunne med det samme sættes til 1 (diff 3gr.). Efter at jeg har fået min FLM har jeg sat den til 2 for ikka at have for høj diff. og nu har jeg 2gr., men ved CP=2 får jeg 4-5gr., så jeg stopper nok her.

Ulempe: hvor skal de samles?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
ojacobsen
jeg er nok ikke helt med - hvad mener du med FLM?
 
ojacobsen

Citer

ojacobsen
jeg er nok ikke helt med - hvad mener du med FLM?

Ventilationsenhed fra Nibe:
[url]http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/FLM30.htm[/url]
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Jeg samler dem nok i fordelerrør monteret udvendigt på væggen lige overfor varmepumpen på den anden side.
 
ojacobsen
Tjah, kønt er det ikke, men jeg har senere bygget en lille kasse omkring (den er sgu nok heller ikke for køn Grin).
ojacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Har du også senere isoleret slangerne?
 
ojacobsen

Citer

Har du også senere isoleret slangerne?

Jeps, ellers kunne det gå grumme galt: de passerer to kloakker i et samlet bundt. Alle rør er isolerede ved "forhindringer", og det éne hvor de ligger for tæt (flere hvor der er mere end to slanger samlet).
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,293,215 Unikke besøg
XHTML CSS