HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarmeslanger under fliser / skærver
pjls
Hej
Håber der er nogle der kan hjælpe mig med nogle spørgsmål ?
Vi er flyttet i nyt hus 195 m2 topisoleret energikl. 1 hus med nilan 7,5 kw anlæg med 250 meter jordvarmeslange nedgravet i lerjord.
Nu vil vi gerne lægge herregårdssten eller skærver over ca 40 m af jordvarmeslangerne !
Kan / må man det ??? jeg har læst noget om at jordvarmeslangerne ikke må overdækkes med fliser / herregårdssten uden slangerne bliver isoleret , men slangerne er jo gravet ned og man mister vel energi ved at de er isoleret ( har lige lidt nok slange i forvejen pga. for lile grund / for stort hus ) Hvad med et tyndt lag skærver ? må man det ???

Håber der er nogle der ved noget om det

hamselv
Skærver kan jeg ikke se kan genere. Til gengæld har jeg et væsentlig problem med 250 meter - i særdeleshed i ler. Fliser og lignende er meget forbudt - specielt når der er syndet på andre punkter.

kla
Ja ler er ikke super optimalt, men det kommer jo også lidt an på hvilken type ler her er tale om. og om leren er meget fugtig, det største problem er slangelængden i forhold til effekten på varmepumpen/huset, her mangler godt nok lidt slange.

hvis huset er topisoleret er topeffekten på huset nok omkring 6 kW, så ved normaldrift til hus i lerjord skal slange være min 300 meter for ikke at lave markant nedkøling af brine, jeg ved ikke hvornår Nilans varmepumper stopper på lav brinetemperatur, mit gæt er omkring -7 udgående, måske en Nilan mand kan svare på dette. hvis varmepumpens stoptemperatur nås tidligt vil man skulle anvende meget elpatron. og derved er fornøjelsen ved et jordvarmeanæg væk. måske skulle du opveveje at at lade energi i jorden med en energifanger af en eller anden art.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

pmp
Der er flere gange skrevet om både fliser og lerjord, men jeg syntes der mangler en forklaring på, hvad problemet er.
Det man ofte kalder lerjord behøver ikke, at være noget problem, men rigtig stiv lerjord kan være så tæt, at regnvand ikke kan trænge ned, men "løber af" og så går det ud over slangens ydelse. Det er nemlig i vandet i jorden, at den største energimængde er, og desuden flytter regnvandet varmen ned i jorden. Derfor er sandjord også et problem - der løber vandet bare igennem.
Bedst er våd jord og værst er tør jord.
Et større areal med fliser giver samme problem - regnvand trænger ikke ned i jorden, men ledes væk. En smal flisegang rundt i haven gør derimod ikke noget. Brug evt. brosten med bred fuge og groft sand istedet for herregårdssten.
Hvis slangerne er nedgravet inden for de seneste år, kan fliserne også "sætte sig", men det har ikke noget med varmeydelsen fra slangen at gøre.
Isolering af slanger har ikke noget med fliser at gøre - det bruges tæt på bygninger samt kloak -og vandrør mv.
Skriv endeligt hvis I er uenig med mig.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

pjls
Tak for svarene
Vi var også meget skeptiske omkring de 250 m jordslange, dem der har bygget huset ( Eurodan ) siger at Nilan siger de har udregnet det til ca. 250 m slange.
Skal der være nogle parpirer på hvor meget slange der er nedgravet og hvor slangerne ligger ?
For vi har ikke fået noget som helst.

allankj1
Ja hvor slangerne lægger bør der være papir på til senere brug. Mener da også at dette er krav fra kommunen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Stort set alle kommuner forlanger en tegning med faktuel placering. Under alle omstændigheder bør du forlange en tegning. Der SKAL foreligge en attest for at trykprøvning er udført og anlægget er fundet tæt. Alle de kommuner vi har med at gøre FORLANGER protokolleret eftersyn, og at du som anlægsejer opbevarer dokumentation herfor i minimum 10 år.

Hvis jeg var dig ville jeg bede Eurodan udstede en garanti for at man har anvendt tilstrækkelig slangelængde.

Problemet med ler er at vandet defilerer ret langsomt igennem. Der vil derfor være en tendens til skælfrysning om slangerne. Man plejer at anvende ca 20% længere slange så vidt jeg erindrer.

Jeg ville nu nok have valgt nedgravning i to lag ved sådan en opgave.

hamselv
Stort set alle kommuner forlanger en tegning med faktuel placering. Under alle omstændigheder bør du forlange en tegning. Der SKAL foreligge en attest for at trykprøvning er udført og anlægget er fundet tæt. Alle de kommuner vi har med at gøre FORLANGER protokolleret eftersyn, og at du som anlægsejer opbevarer dokumentation herfor i minimum 10 år.

Hvis jeg var dig ville jeg bede Eurodan udstede en garanti for at man har anvendt tilstrækkelig slangelængde.

Problemet med ler er at vandet defilerer ret langsomt igennem. Der vil derfor være en tendens til skælfrysning om slangerne. Man plejer at anvende ca 20% længere slange så vidt jeg erindrer.

Jeg ville nu nok have valgt nedgravning i to lag ved sådan en opgave.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.