HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Styr Din Varmepumpe
VFK
Hej

Her er mit resultat efter godt 3 døgns kørsel på ren el:
Elmåleren viser rigtigt, den er kontrolleret med en ekstra bimåler.
Flovmåler til varme er monteret mellem VPen og bufferbeholderen.
Flovmåler til brugsvand er monteret på koldtvands tilgang til VPen.
Cirkulationspumper fra buffer til radiatorer og gulvvarme er ikke med i målingen.

Forrige døgn:
COP 0,1 el 51,3 kWh/døgn varme 6,0 kWh/døgn v. v. 111,1 L/døgn
Sidste 3 døgn:
COP *0,3 el 42,5 kWh/døgn varme 11,3 kWh/døgn v. v. 98,6 L/døgn
*70% fejlvisning, sådan en måling kan jo ikke bruges til noget!!

Årsagen til at jeg forleden dag skrev/spurgte til kraftigere cirkulation intern i varmepumpen,
i tråden ” varmebærer pumpens hastighed ????????”, var den lave COP værdi ”Styr Din Varmepumpe” viste (<3) - Der måtte jo kunne gøres noget!
”Ham Selv” syntes, mit Spørgsmål/forslag var ”tosset”Sad, og det er det måske også nu, da jeg er blevet klogere Wink– Der kan åbenbart ikke stoles på måleresultatet. (Hvis jeg alligevel prøver, at forøge cirkulationen skal jeg nok fortælle om resultatet).

VFK
Bosch EHP 11 LW/M, 300 L buffer, 600 m slange, igangsat jan. 2011.
Hus fra 1978 på 170 m2 med gulvvarme og radiatorer samt 110 m2 1. sal der ikke normalt er opvarmet.

hamselv
Hvis dit varmebærerdelta ligger mellem 5 og 10 grader, rammer du plet. Ligger den tæt på 10 lige nu, er det fint. Den bliver lavere når jorden bliver koldere. Har lige trimmet en HE'er idag. Relativ varm jord og vi lå på 8-9 grader på gulvet. På VV lå vi på ca 7. Ergo perfekt........Kunne ikke drømme om at trimme pumpen højere op, selvom jeg har mulihed for dette. I eftermiddags havde jeg et follow-op-besøg på en Premiumline PLUS A10'er. Der er det så nemt. Styringen trimmer selv efter delta T på 7 grader, vha den regulerbare pumpe. Og den passer ret pænt........Fed varmepumpe.

Og Styr din varmepumpe har åbenbart væsentlige nøjagtighedsproblemer. Meget bekymrende.....

hamselv
Hvis du vælger at fravælge producentens anbefalinger, er det dit ansvar. Bygger du anlægget om, for at afvige, fravælger du så automatisk enhver form for garanti, med mindre du har Ballerups velsignelse. Jeg forstår dig ikke! Til gengæld kan jeg læse og forstå tallene fra Styr Din Varmepumpe.
Redigeret af hamselv d. 08-11-2011 22:44

allankj1
Til VFK.

I dit tilfælde tror jeg der er tale om fejlmontering af udstyret siden der er 70% fejlvisning ved drift på el-patron. Skriv til Steen Kramer Jensen (se PM for email eller tlf. nummer) hos Energinet. Så må de sørge for at det bliver rettet. Men det er rigtigt at der en vis fejlvisning på deres målinger.

Har fået denne mail fra Steen fornylig omkring usikkerheden på flowmålingerne.

Hej Allan,

Tak for info. Vi arbejde pt. med Grundfos om at få lavet en analyse på flowmålerens usikkerhed.

Din ide med at opfordre til at lave en kalibrering baseret på elpatonen vil vi prøve at sætte i system når vi har kalibreret temperaturfølerne på plads. Så vil vi opfordre - via hjemmesiden - varmepumpe ejerne til at prøve at køre en kalibrering som du har skitseret. Så må vi se om det er muligt at lave en efterkalibrering af flowmålerne sidenhen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Der findes udmærket dokumentation på styrdinvarmepumpe.dk, hvor man kan se hvordan det hele skal være monteret. Har du set om det er tale om fejlmontering ?

Beregningen af COP er bare et produkt af de indsamlede data i et gennemsnit på 1 eller 3 gøgn.

Hvorfor går du ikke ind og ser på om temperaturmålingerne passer med VP, og om vandflow ser rigtigt ud. Så kan du efteregne watt og COP i øjeblikket.

Har du prøvet at trække data direkte over dit net og sammenligne med de data du henter fra hjemmesiden efterfølgende ?

Der er jo meget der kan være galt.

Dette er ikke noget forsvar for styrdinvarmepumpe.dk , men det er jo ikke sat i verden for at ejerne skal kunne sammenligen deres COP med fabrikstal (for det er jo ikke gennemsnitstal)
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.