HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Antal starter og el-forbrug
allankj1
Hej

Efter at være kommet med i projekt styrdinvarmepumpe.dk har jeg fået muliged for at se hvor mange starter varmepumpen har pr. dag samt mit eksakte elforbrug pr. døgn. Jeg har i en lang periode haft 2 starter pr. dag til varme i huset. Altså drifttider på 3-4 timer og 5-6 timers pause.

Nu har jeg så ændret på varmepumpen koblingsdifference (svarende lidt til gradminutter på nibe og vølund). I stedet for en koblingsdifference på 3,4 grader har jeg ændret denne til 2,2 grader. Nu har jeg 4 starter pr. dag a cirka 2 timer pr. gang og pause i 3-4 timer.

Elforbruget har ikke ændret sig i forhold til tidligere. Tilgengæld virker temperaturen på vores gulve mere ens. Tidligere virkede gulvet meget varmt lige efter pumpen havde kørt. Hvorimod efter 5 timers pause virkede gulvet koldt.

Normalt siges det jo altid at jo flere starter jo dårligere driftøkonomi men jeg kan ikke se nogen forskel på trods af 2 ekstra starter pr. døgn.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det er så også sådan vi gerne vil have en varmepumpe til at køre Allan.

Men lovgivningen er ikke med os, og der skal være mulighed for individuel regulering af varmen i hvert rum. Eller som den sidste jeg render og roder med, har man et temmelig stort brugsvandsforbrug, der umuliggør brug af en varmepumpe der er for klejn. Så er vi stakkels leverandører pisket ud i at forsøge at få det optimale ud af en række kompromis'ser.

Men synes du tidligere var fremme med en målbar energibesparelse på færre starter, men der husker jeg måske forkert. Vi søger nu stadig at mindske antal starter, ikke mindst for at skåne kompressorerne. At gøre som du gør, er intet mindre end optimalt, men din maskine er heller ikke for stor. Jeg, for eksempel, er nødt til at bruge massiv stor vandvolumen, til at udglatte i overgangsperioden. Det virker så nogenlunde lige så fint som hos dig.

Til OR eksperimenter vi troligt videre med HE'eren og REGO1000 for at blive verdensmestre i denne diciplin (vi er allerede tæt på et eller andet mesterskab i REGO 637, men lytter og lærer gerne).

allankj1
Hmmm umiddelbart tror jeg du husker forkert for jeg har altid haft lange driftstider. Og dog altid troet at flere starter ville betyde større el-forbrug og derfor har jeg aldrig prøvet at skrue længere ned for koblingsdifferencen. Det er rigtigt at på det varme vand har jeg leget med at få nogle længere driftstider. Men kan så også se at ens varmt vandsforbrug kan svinge en del fra den ene dag til den anden alt afhængig af om det er rengøringsdag, eller om det er hverdag eller weekend.

Hvorimod vejret udenfor i en lang periode har været meget ens og derfor er det nemmere at lave målinger på varmforbruget når ikke der er de store udsving. Om koblingsdifferencen igen skal stilles op når det bliver koldere i vejret er jeg lidt i tvivl om. Men dette er mest af hensyn til temperaturen i vores stuen som lægger længest væk fra pumpen og som har 3 ydervægge og masser af vinduer.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det var brugsvandet du pillede ved. Ved at hæve hysteresen lidt, kunne du lokke den til at springe et stop over om morgenen.

Men vi er enige derhen at man ikke skal jagte femogtyveører i et omfang der forringer komforten. Husker stadig min onkel der i starten af firserne var vildt begejstret for hans Spar2 varmepumpe (for længst hedengangen fabrikat bygget af Robin Sønderby). Han pralede gerne og længe med denne, men blev ofte stoppet af min tante, som så kunne fortælle at varmtvand havde man nærmest ikke og temperaturen i huset almindeligvis var lavere end 20 grader. Det er jo ikke noget ved. Når man får varmepumpe skal det være nemt, ukritisk og uproblematisk. Og når først den er i trim, skal man ikke pille mere. Jeg skruer aldrig på min egen mere.

Der er så en sjov historie med de der Spar2 pumper. Vi mødte en for nogle år siden, og vores Rasmus havde faktisk repareret den flere gange i hans sidste ansættelsesforhold. Nu var den så blevet for træt og for gammel, og udskiftning blev besluttet. Det blev så dengang til en fin OPTIMA 900. Det vakte sgu glæde. Der var sket et eller andet på 25 - 28 år. Man fik pludselig rigtig varmt vand, elforbruget faldt væsentligt og det gode forhold til naboerne blev genoprettet (Spar 2 brugte en ret støjende fordamper, man hængte op på gavle). I forhold til dette sagdeden ny Optima intet.
Redigeret af hamselv d. 05-12-2011 12:03

BAT
De køretider ville jeg nu gerne have. Her kører den ca. en halv time af gangen og så en halv times pause. Har dog radiator over det meste af huset, hvorfor jeg kører med rimelig høj fremløbstemperatur.

Skulle nogle af jer have gode ideer til hvad jeg kan gøre, så er jeg frisk på at teste.
Synes nu ikke mit energiforbrug er kæmpehøjt, men kompressoren må da gerne slappe lidt mere af, hvis muligt.

Er der en delta T på fremløb og retur på varmesiden, der vil være ideel?

Kom endelig med alle guldkornene Grin
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

allankj1
Hmmm har du buffer på anlægget ellers er det jo nok den bedste løsning for dig hvis du gerne vil have længere driftstider på anlægget. For jeg antager at dine radiator ventiler altid står helt åbne og så er det varmepumpen der styrer varmen i huset.

BAT
Jeg har en 100 liters buffer. Med tiden skal der lægges gulvvarme i stuerne. Alle radiatorer står helt åbne, så ja, varmepumpen styrer varmen i huset.
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

lars-jacobsen
Hvorledes er jeres COP, hvis i tager tallene fra "Styr din varmepumpe" ?
(El varmepumpe/ (varme+forbrugsvand)

Det giver et noget lavere tal en jeg "plejer" at have, hvis COP beregnes på basis af Allan´s tidligere postede formler.

lars-jacobsen
Hvorfor kan man ikke rette i egne indlæg ??? Frown

Der skulle nemlig have været et billede med (tilknyttet fil)
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
cop.jpg

lars-jacobsen
Og nu med signatur Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Det er fordi den COP du ser på styrdinvarmepumpe ikke tager varmetabet med er er i din vand tank.

Forestil dig at du ikke var hjemme i 1 uge om sommeren (ingen varme på huset). Dvs. der bliver ikke tappet noget vand. Pumpen vil dog stadig opretholde 50 grader varmt vand i tanken. Lad os sige at dette ville koste 7 kwh på 1 uge. Din COP ville således være 0 / 7 = 0, idet det ville sige ud som om den ikke har lavet varmt vand men alligevel har den brugt 7 kwh. Det er fordi at målingen af det varme vand er placeret på den kolde og varme hane, og derfor kommer varmetabet ike med i opgørelsen.

Derudover tager den forbruget med til cirkulationspumpen 24 timer i døgnet. Dette trækker COP lidt ned.

De målinger eg lagde op var mens pumpen kørte. Prøv at aflæs på¨styrdinvarmepumpe mens varmepumpen laver varme til huset. Mål eksempelvis hvor mange kw varme den laver på 1 time og dividere med det elforbrug du har haft mens den har lavet varme.

Sidst men ikke mindst er du sikker på at dit måleudstyr måler rigtigt ??? Hvis eg køre på el-patron ved jeg at min pumpe bruger 6 kwh el i timen og når der er på el-patron producere den 6 kw varme. COP = 1,0 Men ser jeg de data jeg får fra styrdinvarmepumpe får jeg en COP på 0,876. Med andre ord er der en fejlmåling som kan skyldes fejl på flowmåleren som altså måler for lidt. Ved at folkene bag styrdinvarmepumpe arbejder på at finde en løsning på dette. Grundfoss er med på sagen. Derudover forventer de at vi der er med i projektet i nær fremtid prøver at køre på el-patron i en kort periode for på den måde kan de se om vores COP er på 1,0 ved el-patron drift. Er den det bør udstyret måle rigtigt. Der hvor der aflæses en COP der afviger fra 1,0 vil man kalibrere flowmålerne. Desværre synes jeg dem bag projektet er noget sløve med at få rettet tingene så man er sikker på at det måler rigtigt.

pmp
Min ydelse står på mellem 0 og - 400 Watt, når vp er stoppet. En efterregning af ydelsen på grundlag af fremløb/retur og vandflow viste også en ydelse på ca. 300 watt mere end kurven viser. Beregningen er foretager med samme målinger.
Så udover fejlmåling og de øvrige forhold Allan nævner, så mangler jeg lige 300 watt (24-7, også hele sommeren).
Styrdinvarmepumpe har ingen interesse i vores cop, kan man se.

Det bedste du kan er at tage forbrug og ydelse på et tidspunkt under varmeproduktion, og regne cop på det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

lars-jacobsen

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1715&pid=11122#post_11122]allankj1 skrev:[/url]

Det er fordi den COP du ser på styrdinvarmepumpe ikke tager varmetabet med er er i din vand tank. Forestil dig at du ikke var hjemme i 1 uge om sommeren (ingen varme på huset). Dvs. der bliver ikke tappet noget vand. Pumpen vil dog stadig opretholde 50 grader varmt vand i tanken. Lad os sige at dette ville koste 7 kwh på 1 uge. Din COP ville således være 0 / 7 = 0, idet det ville sige ud som om den ikke har lavet varmt vand men alligevel har den brugt 7 kwh. Det er fordi at målingen af det varme vand er placeret på den kolde og varme hane, og derfor kommer varmetabet ike med i opgørelsen.

OK, det er selvfølgelig rigtigt mht varmetab fra tanken når der ikke er forbrug. Men vi har forbrug stort set hele tiden, blandt andet fordi vi har cirkulation på det varme brugsvand. (Tids og temperaturstyret selvfølgelig). Desuden er vores brugsvands flowmåler installeret efter cirkulations pumpen og ikke direkte på den kolde tilgang. Derved måler den faktisk forkert ifht forbrugt antal liter vand, men korrekt, mht energibehov. Noget af mit målte varmtvandsforbrug er således varme.
Det er også derfor jeg var interesseret i en total (års) COP og ikke blot det aktuelle.

Derudover tager den forbruget med til cirkulationspumpen 24 timer i døgnet. Dette trækker COP lidt ned.

Min cirkulationspumpe til varme er ikke med på "Styr din varmepumpe". Den for øvrigt også både tryk/behovsstyret og koblet på Varmestyringen som selvfølgelig kun tænder for den når der gulvvarme kredse åbne.

De målinger jeg lagde op var mens pumpen kørte. Prøv at aflæs på¨styrdinvarmepumpe mens varmepumpen laver varme til huset. Mål eksempelvis hvor mange kw varme den laver på 1 time og dividere med det elforbrug du har haft mens den har lavet varme.

Sidst men ikke mindst er du sikker på at dit måleudstyr måler rigtigt ??? Hvis eg køre på el-patron ved jeg at min pumpe bruger 6 kwh el i timen og når der er på el-patron producere den 6 kw varme. COP = 1,0 Men ser jeg de data jeg får fra styrdinvarmepumpe får jeg en COP på 0,876. Med andre ord er der en fejlmåling som kan skyldes fejl på flowmåleren som altså måler for lidt. Ved at folkene bag styrdinvarmepumpe arbejder på at finde en løsning på dette. Grundfoss er med på sagen. Derudover forventer de at vi der er med i projektet i nær fremtid prøver at køre på el-patron i en kort periode for på den måde kan de se om vores COP er på 1,0 ved el-patron drift. Er den det bør udstyret måle rigtigt. Der hvor der aflæses en COP der afviger fra 1,0 vil man kalibrere flowmålerne. Desværre synes jeg dem bag projektet er noget sløve med at få rettet tingene så man er sikker på at det måler rigtigt.

Nej jeg ved ikke om udstyret måler rigtigt. Jeg ved kun hvor meget energi jeg tilfører, da dette bliver målt både med min egen bimåler (installeret før "Styr din varmepumpe" projektet) samt deres.
Jeg vil prøve at checke ved kun at køre på el-patron som du beskriver. Jeg måler/logger kontinuerlig data fra min pumpe og beregner som sagt COP løbende efter de formler du tidligere postede i Excel.
COP bør vel også ses over en længere periode (inc stop perioder) da det jo er husets samlede energiforbrug (inc. taCool jeg er ude på at optimere, ikke kun pumpens drift COP.

Egentlig er jeg ikke utilfreds med mit forbrug, men blot nysgerrig om hvilke tal i havde. Hvis de var meget bedre end mine egne ville jeg selvfølgelig begynde at trimme/optmere lidt mere.

Jeg ved også godt at "Styr din varmepumpe" ikke er så interesseret i at optimere driften/COP på vores anlæg, men mere om de kan slukke for den mens elforbruget/efterspørgslen er stor.
På "Styr din varmepumpe" har de lige aktiveret mulighed for at "comfortstyre" efter behov/elpris.
Men det vil jeg nu ikke lade dem om, men selv klare Pfft
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk

lars-jacobsen
Nå så fik jeg prøvet at køre ren tilskudsvarme i en periode vha 3-6 kw varmepatronen for at teste "Styr din varmepumpe" udstyret.
Registreret elforbrug: 5,55 kwh (genemsnit for 1 time)
Registreret varme: 4,00 kwh (gennemsnit for 1 time)
=> COP. 0,735 !
En afvigelse på -26,5 %.
Iflg. http://styrdinvarmepumpe.dk/sites/default/files/EnerginetUsikkerhed14feb2011.pdf skulle max. afvigelsen være på ca. 14 % (hvilket også må siges at være en hel del).

Hvis jeg korrigere mine tal kommer jeg op på en COP på ca. 3,5 hvilket jeg betragter som meget normalt.

Nå, men uanset nøjagtigheden om det præcise/eksakte forbrug, kan "Styr din varmepumpe" udstyret da trods alt bruges til at se effekten af småjusteringer, tweaks og lign. så vi kan få vores pumper til at køre så optimalt som muligt.
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Sender lige denne videre til Steen Jensen fra Styrdinvarmepumpe.dk.

Ved han gerne vil vide hvis vi laver disse test.

allankj1
Prøv at foretag en test på el-patron igen. I dag kl. 12.15 er flowet rettet på min og er ved at køre test på el-patron nu. COP nærmere sig 1,0 kan jeg se.

allankj1
Har nu lavet en test på 20 min. med 3 kw el-patron.

Resultat. Varme produceret på de 20 min. 1,03 kw, forbrugt el på de samme 20 min. 1,02. COP = 1,03 / 1,02 = 1,00980392156 Grin afrundet til 1,0.

lars-jacobsen
Dejligt at se den kan måle rigtigt.

Har lavet en ny test på 30 min.
Registreret elforbrug: 2,96 kwh
Registreret varme: 2,,37 kwh
=> COP. 0,8007

Satdig en afvigelse på -20 % Frown

Kan være du skal skrive til ham Steen jensen igen. Det kan være det kun er din installation der er blevet justeret/korrigeret. Min installation har Referencenummer: 1561.
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Ja har også snakket med Steen Kramer Jensen i dag og fået bekræftet at det kun er min pumpe der er kalibret.

Mail til Steen Kramer Jensen er:

SKR@energinet.dk

Så kan du selv kontakte ham og aftale nærmere.

allankj1
Nu en COP på 4,04 ved produktion af varme til huset. Grin

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.