Jeg har et nyt jordvarmeanlæg og kan se en brine-temperatur der nemt kommer under de nul grader. Lige nu er det jo varmere end i luften, men til foråret er jorden stadig kold og luften bliver varm. Så tænker man jo hurtigt at det ville være rart at bruge varmen herfra. Men kan det betale sig??
Er der nogle erfaringer? og hvordan kan man beregne om det kan betale sig??
Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
Jamen det er jo en klassiker. Og som altid er det en framragende ide, hvorimod det nok kniber med at kunne præstere en ordentlig tilbagebetalingstid. Ingen tvivl om at du kommer meget hurtigere op i brinetemp. men omkostningen kan hurtigt løbe løbsk hvis ikke man er gør-det-selve'r. Har selv tænkt på projektet og var i starten skræmt over f. eks. sidste år, hvor mit ler blev ved med at være koldt meget lang tid. Men lidt sol og efterfølgende regn... og bum temperaturen steg og jeg sluttede på 16 grader eller sådan noget på sensommeren. Vi kender så anlæg i Hørning og Silkeborg der kunne mønstre tæt ved 19 -20 grader, men anyway.....
Man skal nok analysere lidt grundigt og kigge på ydelseskurver, faktuelle forbrug og anskaffelsesomkostning. Har selv bygget et suverænt lækkert anlæg på Samsø, hvor vi kører kombineret med et Velux solfangeranlæg. Gammelt hus der så efterfølgende har forbrug som super duper lavenergi,
....meeen skal du bygge sådan et anlæg fra scratch, bliver det for dyrt. Men det kører suverænt godt og er noget federe en de standard anlæg vi andre har. Og ejeren (som iøvrigt er en god ven), mobber mig gerne med hvor meget bedre hans anlæg er en mit.
Der er dyb logik i dit forslag, men jeg er bange for at det kniber med økonomi. Men den afvejning kan man beregne sig til, hvis man kender en frygtelig masse data, og bruger noget tid på det.
PS I "gamle" dage monterede Vølund et hav af enegifangere lavet med Wavin-rør sammen med dere jordvarmeanlæg. De fleste er idag fjernet, og er formentlig blevet indhentet af datidens plast-teknologi og almindelig alder. Formentlig har de også været skæmmet af datidens pumpe forbrug, der jo heller ikke var imponerende. Men med nutidens muligheder burde det måske hænge sammen. Problemet kan hedde spritbrine der ikke er klogt ved temperaturer over 20 grader. Ligeledes har jeg hørt slangefolk, der er rendt i problemer - det så godt med overførsel af overskud af varme fra solfangere - så har man haft problemer med svigt i samlinger.
Tak for svaret.
Jeg tænker mig mere om - især da jeg på dette område ikke er så meget en gør-det-selv mand :-)
.
Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
Hej - jeg har et 15 år gammelt anlæg der er bygget af den forrige ejer. Han var selv ingengiør og har designet anlægget så solfangerne dels kan forvarme jordvarmen, dels kan overskudsvarme fra solfangerne ledes i jorden, og så kan det derudover køre som ren solfangeranlæg eller ren jordvarmeanlæg. Styringen af dette sker via manuelle ventiler, varmevekslere og analoge timerure på cirkulationspumper.
Vanvittigt kompliceret og næsten ikke til at finde hoved og hale i... jeg har haft 5-6 installatører ude, som ikke kunne gennemskue det, før der endelig var en der kunne forstå konceptet.
Mit problem er nu, at den gamle varmepumpe er gået itu - huset har stået som dødsbo i 3 år, hvor der ikke er blevet skiftet mellem sommer- og vinterdrift, hvilket hat overbelastet den enormt.
Naiv som jeg er, tænkte jeg, at det må være muligt at købe en pumpe med indbygget styring til dette - men så vidt jeg kan se er det kun Evi Heat der tilbyder dette integreret i deres pumper.
Kan det laves med ekstern styring af f.eks. en Viewssmann pumpe og hvordan?
Hej - jeg har et 15 år gammelt anlæg der er bygget af den forrige ejer. Han var selv ingengiør og har designet anlægget så solfangerne dels kan forvarme jordvarmen, dels kan overskudsvarme fra solfangerne ledes i jorden, og så kan det derudover køre som ren solfangeranlæg eller ren jordvarmeanlæg. Styringen af dette sker via manuelle ventiler, varmevekslere og analoge timerure på cirkulationspumper.
Vanvittigt kompliceret og næsten ikke til at finde hoved og hale i... jeg har haft 5-6 installatører ude, som ikke kunne gennemskue det, før der endelig var en der kunne forstå konceptet.
Mit problem er nu, at den gamle varmepumpe er gået itu - huset har stået som dødsbo i 3 år, hvor der ikke er blevet skiftet mellem sommer- og vinterdrift, hvilket hat overbelastet den enormt.
Naiv som jeg er, tænkte jeg, at det må være muligt at købe en pumpe med indbygget styring til dette - men så vidt jeg kan se er det kun Evi Heat der tilbyder dette integreret i deres pumper.
Kan det laves med ekstern styring af f.eks. en Viewssmann pumpe og hvordan?
Hej Erla
Viessmann har VP med solvarmetilslutning Vitocal 343
http://www.viessmann.dk/da/products/Waermepumpen/Vitocal_343-G.html
Er den ikke fint? :-)
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.