Davs, jeg har et Vølund Q700 jordvarmeanlæg, det er bygget samtidig som huset i 1982. Nu idag er kompressoren stået af, jeg har ikke fået noget officielt tilbud, men en elektrikerkammerat mener at en ny kompressor vil koste ca. 10.000, en renoveret lidt billigere. Skal jeg vælge een af disse løsninger (hvilken) eller skal jeg udskifte alt andet end slangerne i jorden?
Bonusinfo, 170m2 ret godt isoleret hus, 3 teenagebørn + 2 voksne = meget baderi + mange TV/computere tændt MANGE timer om dagen = kr. 12.000 i strøm om året.
Hvor stor del af disse 12K kan jeg regne med er hhv. varme/alm. elforbrug?
Hvad vil et nyt anlæg koste uden slanger/nedgravning, hvor meget mere økonomisk er det?
Uheldigt at kompressoren er gået i stykker, Men alligevel viser det også hvor mange år et jordvarme anlæg kan køre uden de store problemer.
Der er nok ingen tvivl om at de nye anlæg er mere økonomiske i drift
Specielt de nye inverter styrede varmepumper som vinder mere frem og flere producenter har disse varmepumper eller kommer med dem i fremtiden.
Lige PT har jeg ingen data på et vølund q700.
Jeg syntes du skal førhøre dig om prisen på en kompressor, men i samme omgang høre en installatør mening om resten af dit anlæg.
Kommer prisen ret meget over de 10.000 kr incl montering ville jeg vælge og tage kontakt til flere leverandører for at afgive pris på en ny tids svarende varmepumpe. Du kan kan finde en del leverandører her på siden, disse kan lave beregninger for netop dit hus og din families forbrugs mønster.
Det er vigtigt at varmepumpen bliver dimisioneret rigtigt så den passer til jer, og kører med så lidt EL tilskud som muligt.
Redigeret af Admin d. 25-02-2007 09:26
Ejer af Heatpump.dk Super Administrator Bestået VPO eksamen Ansat i branchen KMO medlem Autoriseret køl
en god tommelfinger regel er at hvis der først 1 gang er åbnet for kølekredsen, vil der dukke flere fejl op. køb en ny varmepumpe og vær glad for den tid som din vølund Q700 har kørt, er forresten en 8 kW varmepumpe, du vil spare ca 10 % af varmeregningen ved køb af ny, anbefales en varmepumpe som kører temp over 55-60 grader med de mange bade.
Hvordan er stand på anlæg er der lavet service ? hvor mange monduler er i drift , KW størelse på moduler ? , alder ?
Hvor mange mtr. jordslange ? Hvis det er et gl. modul , på den nederste plads ,så skift til nyt med pladeveksler , hvis der er 2 eller 3 moduler i , og det nederste ikke virker , så tag det væk , og flyt nr.2 /nr.3 ned på nederste hylde , så kan du få varme / varmtvand igen , hvis styring er defekt , så søg efter et brugt , eller kontakt vølund varmeteknik , da de har en erstatninge til styring.
M.V.H. Bent
Telefon nr fjernet på grund af sikkerhed
Redigeret af Admin d. 19-10-2008 11:37