HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skift fra oliefyr til luft/vand + luft/luft
Charli
Jeg har en lille virksomhed med et gulvareal på 230 kvm, heraf et stort lokale til produktion, 4 mindre rum med radiator, det store lokale har strålevarme fra kraftige vandrør i loftet med varmereflektorer. Med de oliepriser der er nu er det tid til at tænke nye veje. Der er efter isoleret, ligesom der er sat nye energi rigtige vinduer og døre i ejendommen. På en fyrringssæson bruges der godt 4800 liter fyrringsolie. Jeg havde tænkt noget i retning af at montere 2 stk luft/luft i det store lokale og så luft/vand i resten af ejendommen til de 4 radiatorer og så til varmt vand, evt. kombineret med solvarme eller solceller til strøm. Er der nogle her i forummet der har erfaring på dette område, med hensyn til om det er helt skævt det jeg går og tænker på. Evt. hvilke anlæg der er bedst egnet til mit formål, her tænkes på bedst udnyttelses grad.
Mvh Charli
 
hamselv
Den skal man så lige regne lidt på, men har brugt BIG RAC'erne fra Panasonic med held i produktion, omend de er "født" til butiksbrug. Men en hideaway eller to, med et godt sæt kanaler (husk high pressure udgaven) og nogle gode hvirveldiffusorer. ALternativt tag cassetterne. Så kan du køle og varme ligeså tosset som du vil. I serverrum tør jeg PT ikke bruge dem, da der om vinteren vil være kølekrav, og det duer de ikke til (selvom det står i databladet). Men til varme har vi kun oplevet de har været helt fede. Afhængig af konfiguration og størrelse, naturligvis A-mærket.
 
hamselv
Men husk at som alle andre luft/luft dimser bliver de mere og mere sølle jo koldere det bliver. Derfor er det ukritisk til butikker, da du normalt altid har en kraftig grundvarme fra lamper mm. Derfor skal der regnes og analyseres lidt.
 
Charli
Tak for hurtigt svar. Ja du har da sat nogle tanker igang hos mig, men jeg vil da bestemt regne videre på projektet. Jeg kunne jo beholde de nuværende vand/varmestrålerør i loftet, lade dem køre sammen med luft/vand og så samtidigt anvende disse luft/luft du nævner.
 
hamselv
Strålevarmen kan du lade sidde, og så bare bruge det til backup ved minus meget koldt. Og så lave dimensioneringen af Big Rac'erne så de balancerer ved 0 grader eller minus 5 grader. Det er der stor og god logik i.
 
hamselv
Tjjaaa et godt projekt kunne jo være en A+10 med en Combi tank til at klare kontorer og brugsvand. Billigere er selvfølgelig de ældre modeller (og mere støjende udendørs). Denne ville formentlig også kunne klare en radiator eller bedre en luftradiator i produktionen. Så kunne du nøjes med en eller to af de små klimavarmepumpe i produktionen. Det ville nok være mit forslag. Alternativt kunne du du vælge A+12 eller A+15. To luftradiatorer/vandbårne fancoils i produktionen. Så klarer du det hele og kan skrotte oliefyret fuldstændig
 
Charli
Man kan godt fornemme du er eksperten i forhold til min viden omkring alt det nye her, hvad er en A+10 ?. Og når vi nu er ved alm. radiatorer, så er der 4 stk. ifm kontor, bad og toilet. Resten kører på strålevarme fra loftet, altsammen drevet af et oliefyr. Og det var jo det jeg gerne skulle have ændret til luft/vand og luft/luft, således jeg kan komme med et oplæg til min bank :-)
 
hamselv
Nu har jeg jvf min underskrift svenske IVT briller på, så jeg foreslår i sagens natur en IVT PREMIUMLINE A+.
Ud fra din beskrivelse kunne mit forslag hedde at pille strålevarmen fra, iden en sådan kun duer med høj-temperatur fremløb. Afhængig af hvilken størrelse A+'er du vælger kan den formentlig levere noget mere end kontorafsnittet fordrer og derfor ville jeg pege på en fancoil på radiatorkredsen, ophængt i værkstedsdelen. For at sikre lidt ekstra knald på værkstedet måske en ekstra luft/lufter. Men det kræver man lige får dannet en tegning af hvad i har, og regnet lidt på tingene. Ligger i i et industriområde, hvor støj er ligegyldigt kan man også spekulere i masser af andre VP'er. Med A+'en siger stort set intet og er meget god i frost. Og det betaler man selvfølgelig lidt for.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,217,447 Unikke besøg
XHTML CSS