HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mangler service manual.
HenningX
Jeg synes min varmepumpe laver varmt vand lidt for tit og er derfor ved at sætte mig lidt ind i diverse menu punkter. Er der nogen, der ved hvad:

"Tidsinterval for varmtvandsproduktion"

betyder på en IVT Premiumline EQ? Eller har en online kopi af service manualen, hvor jeg tror det står i?

Den står til 6h og jeg bemærker, at det passer ca. overens med antal gange varmepumpen kørte mens vi var på ferie (hvor jeg med vilje ikke havde aktiveret ferie funktionen). Der kørte den ca. 4.8 gange per døgn, som jo udelukkende er til at dække varmetab fra beholder. Vi har ikke varmtvands cirkulation.

Pft,

Henning
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.

Admin
Hej HenningX

Prøv og søg på den svenske ivt webside, mener jeg har set instruktion manualer ders
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

hamselv
Ikke helt admin. Det rigtige er faktisk at gå ind via fabriksmenuen og så derinde øge hysteresen lidt. Det bør man få leverandøren til, idet fabriksmenuen ikke er noget man som lægmand bør rode rundt i. Hvorfor IVT har gemt disse justeringer af vejen vides ikke, men det er lidt dumt vi skal så dybt ind for at ændre.

Iøvrigt tillykke med din EQ'er......Sej maskine.

HenningX
Tak for svarene,

@Admin: jeg kan finde installatørmanualen på den svenske side men den dækker ikke de menu punkter der er i ved access-niveau "service".

@hamselv: hysteresen øges vel blot ved at øge "Stoptemperatur T8" for varmt vandsproduktion lidt? Alternativt sænke "Højeste starttemperatur T3" lidt. Jeg har allerede haft 2 forskellige til at se på pumpen, den ene mente at det var trevejsventilen der var i stykker og den anden mente at vi bare skal bruge "komfort" varmtvands programmet istedetfor. Men der er vel en grund til at det andet hedder "økonomi" ;-), det arbejder jo ved noget lavere temperaturer. Så min plan er at skifte tilbage til økonomi og hæve "Stoptemperatur T8" fra 54 til 56 grader og se om den så ikke får færre starter på det varme vand. Havde ca. 10 om dagen ved økonomi, 8 ved komfort (men altså 4.8 om dagen ved ingen forbrug). Det synes jeg umiddelbart lyder af meget, da vi kun er tre herhjemme og vel har et "normalt" forbrug uden spa-bad mm.

Tak for tippet i anden tråd vedr. EQ!

hamselv
Njaaa det er nu ikke så fælt at have 4,8 pjatstarter. Men du har ret - øg T8 en smule og sænk T3 starttemp en smule. Defekt 3 vejs ventil kan man lynhurtigt se på temperaturerne. Og EQ'erne har LK kugleventil der burde være super duper (vi har aldrig skiftet en), modsat ESBE sædeventilerne der sad i de gamle VP'er. Det var noget bras. Men 3-vejs'en er jeg overbevist om er noget sludder.

Men kører den med buffer (det gør den) skal varmepumpens varmebærerpumpe være justeret til automatisk. Det er den selvfølgelig?

Og som alt andet, jag ikke spøgelser og 0,0003% besparelse hvis det koster på komforten. Det er for dumt. Ikke at nogen i denne tråd skal føle sig ramt, menæhhhh øg T8'eren lidt og sænk T3'eren lidt (ca et par grader på hver af dem som max). Så spiller det.

allankj1
Nu kan jeg desværre ikke sætte billeder ind her men jeg havde i går 3 starter på hele dagen. De ene efter fruen var i bad og den anden efter jeg var i bad og så en kørsel efter aftensmaden (afskylning af gryder mv). Og så har der været en kørsel her igen kl 7.15 i dag. Forbrug i går 1,74 kwh på hele dagen. Det er da okay.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

HenningX
Har over de sidste 4 dage haft 34 varmtvandsstarter - 8.5/dag.

@allankj1: jeg ved du har en anden styring - men måske du alligevel vil opsummere dine varmtvands indstillinger?

@hamselv: Varmebærerpumpe står til automatisk og 7K forskel ved både varmt vand og varme. Vi var fint tilfredse med komforten på økonomi drift. Jeg forsøger at justere T8 stop/T3 start en af de nærmeste dage!

Tak til jer begge!

hamselv
8,5 er for meget. Det plejer at blive fint med justeringen økonomi, med +2° på T8 (den står vist til 54 men hæves så til 56°

T3 start står frit efter hukommelsen til 46°. Sænk denne til 44 eller 45°. Så plejer pengene at passe.

Men læg også i den forbindelse mærke til om det er adfærd der gør det .... alt 10 opvredne karklude.

Jeg kører jo så med en "gammel" styring der i realiteten gør det samme (men kalder det noget andet - det er så iøvrigt samme styring som AllanKJ's). Vi øger så også hysteresen lidt og så passer det. Jeg øger min med vistnok en eller 2 grader.

allankj1
Min varmt vandstemp. står til 43 grader og og koblingsdifferencen (hysteresen) står til 10 grader. Med andre ord tillader jeg at vandet varmes op til 48 grader og må falde til 38 grader. Vandet er dog varmere i midten af tanken. Mangler aldrig varmt vand. Derudover må pumpen ikke lave varmt vand mellem kl 21 til kl 5.15 næste morgen. Dermed er vandet godt koldt om morgen kl. 5.15 og den tager en lang kørsel på 20-30 mintutter. Så er der varmt vand når vi skal i bad. Nogen gange kører den en gang til efter vi har været i bad andre gange gør den ikke. I dag har den kun kørt mellem kl. 5.15 til 7.35 og har ikke kørt siden. Vandet i tanken er stadig 39,3 grader og forbruget i dag har været på 0,63 kwh incl. styringen. Det er sku i orden. Stik den den som kan :-)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Allans indstillinger er en kende for ekstreme (qva den med at begå alt for store indgreb på den hellige besparelses vegne). Så langt vil jeg ikke gå. Jeg betaler gerne lidt for komfort (i min verden rigtig varmt vand). Nu har jeg så en langt større tank end Allan, og har filet og øvet mig lidt. Min optimal hedder 49° i setpunkt og differens 5°.

Den gamle Rego har så desværre ingen tæller i sig, men jeg har nogenlunde eller faktisk fuldkommen sikkert ingen pjatkørsel. Men har så også en 300/160 tank. Så den skal være mere træg.

Om som tidligere nævnt når der drømmes, har vi to EQ'ere og gerne som hos mig på en stor tank.

hamselv
...og jeg driller gerne Allan og kalder ham bimmelim, ved han kan tåle det.

Med hensyn til at tweake din varmepumpe og flå de sidste par ekstra procenter ud af den er Allan nok dansk mester.

allankj1
Tak for de fine ord Hamselv :-).

Dog ved jeg faktisk at PMP (også at finde herinde (dog lang tid siden at jeg har "set ham")) har et endnu mindre forbrug til / udnyttelse af det varme vand. Han har nemlig tilsluttet opvaskemaskinen til det varme vand og hans opvasker kører kun om natten og tømmer den for det sidste varme vand mens varmepumpen kun laver varmt vand om morgen inden badetid. Resten af dagen natten er den stillet til ikke at lave varmt vand. Men lige netop den indstilling vil ikke virke hos os fordi vores vaner er lidt anderledes.

allankj1
I indlæg 9 skulle der står at den har kørt fra kl. 5.15 i dag til kl. 5.35. Altså 20 min.

Niels R
Hos os har vi også trimmet sommerkørslen, det giver et stabilt forbrug omkring de 60 kWh. på en sommermåned. Varmvands temperaturen står til 45 grader og varmepumpen starter først når temperaturen når under 40 grader. Det giver typisk 1 til 2 kørsler i døgnet alt efter forbrug. Vi oplever aldrig at mangle varmt vand.
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.

hamselv
Ho ho Allan. Du af alle mennesker burde have et anlæg (som jeg så lige skal have udtænkt), med PLC, solpaneler, solfangere, buffer, blandesløjfer og hvad der iøvrigt bimler og bamler. Gætter på du kan tvinge nogle ekstra procenter ud af det, i forhold til hvad vi andre kunne. Du og jeg burde starte en eksperimentel prøvestation!

Jeg kan skrue dem sammen, du kan køre dem helt til kanten (og lidt til).

HenningX
Så er indstillingerne lavet om til Økonomi med Højeste T3 start 44 (var 46) og T8 stop 56 (var 54). Spændt på om jeg kan komme ned i nærheden af de 3 VV starter! Opdatering følger om et par dage...

Green bay
Hej Alle.

Jeg kører også med tidsstyring af varmtvands produktion. Efter råd fra PMP.
Jeg kører med max 2 starter om dagen. Fra.4.15 til 5.00 og fra 14.15 til 15.00. Vi har kørt med den indstilling i godt 5 måneder og har aldrig oplevet at vi er løbet ”tør” for varmvand. For så have fruen råbt højt. ”har vi nu ikke råd til varmtvand mere” men det er ikke sket. Smile
Lidt date fra juli måned.
42 starter total.
32 kW forbrug på bi-måleren.
11 timer varmtvand produktion.
Sidste gang vi have mere end 2 starter på en dag, var D.7 maj. (3 starter)

Ps. Vi går i bad på mange forskellige tidspunkter, måde morgen og aften.
Vølund Fighter 1245 8KW 161 hus + 65 garage. Gulv varme over alt, også i garagen. UVK 40 Liter buffertank. Energiklasse 1 hus. Byggeår 2010..Huscompagniet : 1 barn og 2 voksne.
Hvis jordslangerne er korrekt dimensionerede, vil temperaturen i væsken (brinen) i jordslangen næppe komme lavere ned end lige under frysepunktet, og jordtemperaturen vil være lige over frysepunktet: Citat Per Pedersen og Emil Jacobsen, Center for Køle- og Varmepumpeteknik, Teknologisk Institut. Nu med Solceller. 7,2kw

pmp
Det er helt rigtigt, som du beskriver min varmtvandsindstilling, Allan.
Og selvom hamselv ikke vil indrømme det, så er komforten helt i top.
Det bekræfter Green bay også.

Mit månedsforbrug er 42 kwt, hvoraf de 24 kwt er til varmtvandsproduktion (1 start a ca. 20 min pr. døgn). De sidste 18 kwt er styringen og varmebærepumpen, der køre hele sommeren. Det flytter lidt varme ned i klæderen (ca. 2 grader), og det giver bedre komfort der.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

hamselv
Rolig nu pmp. Jeg skriver kun, at man KAN komme for langt væk fra komfortgrænserne, hvis man indstiller for ekstremt. Som eksempel ville en VGU eller en VP18 og lignende "langsomme" varmepumper yde diskomfort her i huset, idet VV forbruget punktvis er ret ekstremt (det accepteres og er man ligeglad med, da vi kører uden vandur. Og før VP kørte med brændekedel).

Pointen i det skrevne er: Gå ikke længere end det føles det er i orden. Det er for dumt at gå 5 cm for langt og ofre komforten. Vi møder jo stadig gamle varmepumpeinstallationer hvor bad skal planlægges og rigtig varmt vand er noget man ikke har. Min onkel, for eksempel, sparede mange penge med hans Spar2 varmepumpe. Til gengæld havde man stort set ingen varm vand og ingen varme i huset.

HenningX
Har nu haft de nye indstillinger i en uges tid. Tidligere (på standard økonomi VV opsætning) havde jeg i snit 10.5 starter per dag. Nu har jeg 8. Så det er da klart bedre - men synes ikke helt det er OK. På komfort VV opsætning havde jeg 8.5 starter om dagen.

Så tror jeg vil skrue T8 stop og T3 start et par grader mere op/ned og se om det bliver bedre.

Det virker nogen gange som om den ikke varmer al vandet op, T3 bliver godt 50 grader men falder hurtigt til ca. 44-45 grader (formoder det er lagdeling af det varme vand). Men så har den jo kun pumpet 3-4 grader i vandet, det synes jeg da er for lidt? Nogle gange efter et bad kan den finde på at køre 2 gange uden synderligt varm vands forbrug ind imellem...

Under opvarmning følges T3 (VV), T8 (varmebærer ud) og T9 (varmebærer ind) egentlig pænt ad, T3 er 1.5-2 grader varmere end T9 og T8 er 7 grader varmere end T9. Det er vel OK??

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.