HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund Vs. Vissman
Jakob_lk
Hej har inde...

Jeg står og er igang med at bygge nyt hus, og har fået to tilbud på alt vvs arbejde og jordvarme.
Men sagen er den er de stort set koster det sammen inden for meget lidt...

Men hvilken skal jeg vælge, det mest normale ville være at vælge den billigste. Men hvis jeg for et par øre mere kan få et beder anlæg vil jeg da gøre det..

Er der nogle som har nogle erfaringer med de to modeller.

hamselv
Nu er det jo tæt på umuligt at råde om lige netop dette. Mærkevarer, så går det aldrig rigtig galt. Menæh man kan så forsøge sig med et regnestykke, hvor man bruger forventede årseffektfaktorer som beregningsgrundlag for havd anlægget bruger af energi de næste 20 år. Der til lægger man serviceomkostningen altså årlig eftersyn x20. Så kigger vi selvfølgelig på garantien! Der er naturligt forskel på 2 eller 5 år garanti....Men man skal også være sikker på det virkelig dækker. Som indrømmelse til den sunde fornuft indregner man så en væsentlig reparation på de tyve år, f. eks et kompressorskift. Hvad tager man for det. Skal vi sikre os lidt et pumpeskift oveni.

Så har du et sammenligningsgrundlag. Dertil kommer så at optimal trimning måske giver 10% måske 15%i forhold til "katalogindstilning" (vi har oplevet 30%). Men derom kan Allankj nok skrive et eller andet. Specifikt ved jeg han er i noget skarpere trim end fabriksværdierne. Det er så det sidste sammenligningsgrundlag. Tilliden til vi bliver optimalt hjulpet. Og det kan du ikke prissætte. Der hedder det følelser og tilllid.

Jakob_lk
Men der er ikke noget godt og skidt ved de to udgaver

kla
umiddelbart er begge ret gode, prøv at sammenligne styring, lydniveau, design m.m. valget er dit
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

kla
ups glemte lige garanti, nogen mener at det at give lange garantier = godt produkt, ikke min mening, men den er selvfølgelig rar nok at have, produktet skulle meget gerne holde meget længere end garantien og hvis man skal skal have lange garantier, bør det være uden krav fra leverandøren.

måske blev jeg lidt upopulær der men det er ok
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

hamselv
For at sige det mildt, er det noget fordrukkent vrøvl du lukker ud der Karsten. At ytre at man ikke behøver at vedligeholde sit anlæg foreskriftsmæssigt - og det er jo det du siger - er jo direkte vildt. Det svarer til jeg skal have 8 års garanti på en Hyundai - og ikke behøver at skifte olie!!??

Nu er sidstnævnte noget på spidsen, men alligevel ikke. På luft/luft mener jeg Panasonic betinger sig at der indenfor de første to år er udført et protokolleret eftersyn, for at de yder deres 5 års garanti. For IVT's vedkommende er der ikke oplistet noget krav. Men man angiver at eftersyn og service bør udføres årligt.

I de 11-12 år jeg har siddet her, har jeg afvist en garantireklamation. Historien var den, at vi leverede et anlæg til et serverrum. Ved aflevering enedes vi om at oprette årligt eftersyn i vort system, så man huskede at få det gjort. Året efter blev manden vi sendte derud, simpelthen smidt ud de skulle ikke have noget eftersyn. Yderligere 2 år efter døde udedelen (den havde tabt væsken og var så gået til). Den havde vi fanget hvis der havde været eftersyn. Idet man opførte sig som man gjorde afviste vi at yde garanti med direkte henvisning til det i tilbud og OBK nedskrevne + faktuelt hændelsesforløb. På kulance tilbød vi prisreduktion svarende til den nøgne kompressorpris. Det var så heller ikke godt nok. Så lad os bare sige - der var en kunde jeg var glad for ikke at have længere.

kla
Jeg udtaler mig ikke om vedligeholdelse for selvfølgelig skal varmepumper have et årligt eftersyn. Læs venligst indlægget igen og kom ned på jorden
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

hamselv
Jeg har skam læst det flere gange uden at jeg bliver mere enig med dig. Og jeg kan stadig kun læse at det ser ud som om du langer ud efter de af "konku-legaerne" der forlanger en art halvdyr abonnement for at yde den lange garanti. Det er så deres valg, og jeg ville stadig overveje dette voldsomt, hvis jeg havde sådan en pumpe.

Husker stadig en undersøgelse fra starten af firserne. Mere end 50% af varmepumperne havde væsentlige fejl eller regulære haverier. Men overlevede de de første 6 måneder så alt meget bedre ud og fejlraten faldt dramatisk. Sådan er det slet ikke mere. Heldigvis.

Nu er jeg hverken blind eller dum, og kender til de - skal vi kalde dem - seriefejl på vores produkt, og for den sags skyld også andres har lidt af. Jeg har også fulgt med her, og kan kun begræde, når nogen er uheldige og ryger i en reparation efter garantiens udløb. Det lader mig tilbage med den klare opfattelse af, at man er bedst hjulpet med en lang garanti. Dette er som du siger ikke nogen blåstempling af at produktet er bedre, men udelukkende et udtryk for at der går flere dage inden forbrugerne får ærgelige udgifter. Nu er det jo noget siden du har forladt Tranås klubben og vi har da været irriteret over et par trælse seriefejl. Men det er med stor tilfredshed man kan besøge kunden, montere en ny dims og sige: "Det er naturligvis på garanti". Det ville være stærkt imod min opfattelse af god forretningsetik at strø om sig med regninger lige så snart muligheden er der. Og du behøver ikke bore mere i det. Det er jo et markant sammenfald af dele de forskellige fabrikater bruger. Og komponenterne er stadig lige dårlige/gode om VP'en er lavet det ene eller det andet sted. Man beøver f. eks bare sige ventilatormotorer i luft/luft (der findes vist to fabrikker - derfor er det noget ba om det hedder det ene eller det andet). Tre-vejs ventiler er der os fra Tranås-klubben der er kede af og så et par stykker mere der har været fristet af ESBE ventiler. Forskellen er så om der er garanti på eller ej når den dør efter 2 1/2 år. Og den for skel er et kontant greb i lommen.

Skal vi male et skrækscenarie op, har vi på heatpump en bruger, der af uransalige årsager har haft uhørt mange reparationer. Alt lavet på garanti. Tænk hvis den havde været med et andet skilt på fronten. Bare tanken vil give mig forkølelse.

lars-jacobsen
Der er selvfølgelig ikke noget galt i en leverandør leverer god service i form af "garanti reparationer. Men det Karsten skrev var : " at give lange garantier = godt produkt".
Her vil jeg gerne give ham ret i det ikke forholder sig således. Hvis man f.eks. Har haft et produkt med konstante fejl på gennem flere år, godt nok udbedret på garanti af leverandøreren, så vil jeg heller ikke betegne det som et godt produkt.
Det omvendte er en helt anden snak. Et godt produkt burde ikke have nogle problemer i at give lange garantier. Forhåbentlig får man ikke brug for det konstant i perioden på måske 5, 10 eller 15 år, men det at een fejl bliver udbedret på garanti uden beregning efter en normal forventelig periode underbygger indtrykket af et godt produkt. I modsætning til mit første eksempel.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Nu er det sådan Lars, at formentlig alle leverandører har haft forskellige problemer gennem tiderne. Nogen har kostet mere end andre. Nu er jeg så IVT-mand som det tydeligt fremgår af min profil.

Jeg skal så ikke kommentere andre fabrikater, men vi servicerer mange forskellige varmepumper og nogle kunder har nogle enormt kedelige oplevelser.

Når der sker fejl, som man så ikke har kunnet forudse, synes jeg det er rart at kunden bliver hjulpet uden omkostning for kunden. Før vi begyndte med jordvarmen gjorde vi væsentlig i Panasonic. Og da Kinnan opdagede H16 fejlen (seriefejl der først kom efter 1-4 år), var man med det samme på banen med en plan og instruktion i hvordan vi håndterede dette. Ligeledes tog man også et klart ansvar med hvislen i ventilatormotorer (ligeledes en fejl man først opdagede efter +2-3 år). Der kunne vi så konstatere at parallelimportørene der dengang huserede (nogen gør endnu - men ikke parallelt), lod kunderne i stikken, hvor vi så var der til at hjælpe - mod betaling naturligvis. Det er jo ærgeligt. Produktet er jo ok, man har bare været uheldig med en dårlig stump. Men i min verden er kunden i centrum. Og jeg var udelt begejstret for at vi kunne behandle vores kunder ordentligt.

Idag oplever vi så noget der ligner. Produktet er godt. Vi har ikke oplevet kompressorhaverier og den slags. Til gengæld har man måttet sande at visse smådele har været ringe. Dette har man meget hurtigt taget konsekvensen af, og bytter til andre dele, OG opdaterer løbende sit produkt. Det er nok ingen hemmelighed at ESBE trevejsventilen har drillet IVT, Bosch m fl. Derforuden sidder samme ventil i andre varmepumper der er produceret andre steder. Og de har samme "glæder". Følere har man også fundet nogle bedre nogen af. Og det er en af de irriterende, idet de følere man brugte kun fik problemer når man brugte dem specifikke steder. Da man opdagede dette, rettede man omgående op og bedre følere kom i.

Så derfor vil jeg stadig fastholde at det er en stor fordel for kunden at have en ordentlig garanti. For uanset om produktet er godt eller dårligt, har man trods alt ingen omkostninger i garantiperioden. Og nu sidder jeg og varetager blandt andet vores service og hjælper også vennerne der har leveret din varmepumpe. Og jeg opfatter de ting vi ser som lidt mæslinger, skoldkopper og andre børnesygdomme, som vi altid får nu vi ser et nyt opdateret apparat. Og ogdager man fejl, er det mit klare indtryk at man ret hurtig træder til med effektiv "vaccination". Forskellen er som om det kommer til at koste penge eller ej.

hamselv
.....og nu bygger vi så iøvrigt hærdebrede CO2 baserede køleanlæg -iøvrigt med fuld genvinding hvor man ønsker dette. Og den slags er jo på teenagestadiet. Og der må man acceptere at ting man troede kunne holde - ikke kan. Vi snakker meget store tryk. Og der oplever man også at ting må udskiftes til noget andet, fordi man erfarer at det skal være anderledes. Og sådan er al udvikling / produktion. Og opdager man at en UE ikke lever op til kvalitetsstandarden, må han opgraduere eller udskiftes.

lars-jacobsen
Ja jeg er klar over min Bosh er stort set det samme, og det er jeg glad for.
Det er også super service du yder dine kunder, ingen tvivl om det, men det vi skriver er ikke møntet på et konkret produkt eller leverandør. Det er mere noget ordkøveri om:
Lang garanti = godt produkt
Ikke er det samme som:
Godt produkt = lang garanti

Egentlig er jeg (og måske mange andre) ligeglad med hvor lang garanti der er sålænge leverandørene opfører sig eksemplariske som dig og udskifter defekte komponenter løbende fordi det skyldes fejldimensionering og kvalitetssvigt i selve produktionen af produktet.
At f.eks. en kompressor dør efter 20 år er der vil ikke noget at sige til. Her forventer ingen vel leverandøren kommere rendende og udbedrer på garanti (kulance, hvis man har overholdt service). Men hvis den dør efter 2-3 år, ja så vil jeg uanset garantilængde sige her er der ikke tale om et godt produkt. Der kan selvfølgelig være mange årsager til kompressoren dør, men det er ikke det der er pointen. Den er bare valgt som eksempel på problemstillingen. Det kunne ligesågodt være følere eller 3-vejs ventiler Wink
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Tror ikke vi er uenige Lars. Vi ser bare mange der er ligeglade og kulance er et ord de ikke forstår.

Jeg var f. eks ude at hjælpe en VVS'er der havde installeret en Bosch. Og Ballerup var så fair at tage en 2,5 år gammel tre-vejs ventil og en håndfuld timer. Kunden kunne så "nøjes" med udgiften til et standard eftersyn + en låsering han havde smidt væk og et nyt filter. Med det hele fulgte så en fuldstændig gennemgang af anlægget, energimåling og optimering. Rapport og forslag til lidt ombygning. Det havde Bosch ikke behøvet, men bakkede rigtig flot op om deres installatør.

Idag har jeg besøgt et anlæg bygget af en vis herre fra Ringkøbing området, hvis forretning så (heldigvis) ikke eksisterer længere. Nu fejlede maskinen så intet, men havde i fald den gjorde været dækket af garanti, selvom installatøren er gået på røven. Så et standard eftersyn + vores smed blev bedt om at efterisolere lidt og skifte et sikkerhedsarmatur.
Fordi jeg flyver lidt i blækhuset er naturligvis mig selv der bør tøjle mit temperament lidt, og bare forbigå Karsten's kommentarer.

lars-jacobsen
Vi er skam meget enige. Og jeg må vist hellere få udført et officielt serviceeftersyn på min pumpe. Den er også 2,5-3 år og har kørt upåklagelig, bortset fra efter påfyldning af vand/tryk en enkelt gang. Og det har jo ikke meget med pumpen at gøre. Skulle uheldet være ude er jeg nok bedre stillet hvis jeg følger anbefalingerne (ja ja og loven). Ellers må jeg jo selv punge ud, med nogle af de midler jeg har "sparet" på sevice mm.
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Grin Ja nogle kommuner forlanger protokolleret kontrol af jordslange-installationen udført af "sagkyndig". Om de så sætter en på hjul og stejle eller putter dig i Tower of London, tvivler jeg nu på.

Men du er så også uvenner med Trykdirektivet, når du ikke overholder dine eftersyn. SåehhhAngry

Nu kan man så ikke lokke heatpumpbrugere med ret meget gevinst, idet heatpumpbrugere normalt har justeret så godt som de kan og har sat sig ind i hvordan sådan noget skidt virker.

kla
Hamselv du har komplet misforstået mit indlæg hvilket jeg finder yderst bekymrende. men vil da gerne prøve at forklare.

jeg har oplevet sælgere som fortæller deres kunder at her er tale om kvalitetsprodukter for der er X års garanti. med al respekt har garanti ikke en dyt at gøre med om det man har købt er kvalitet. det som garanti kan gøre er at tilfredsstille et behov for tryghed, som man køber sammen med produktet, det har stadig ikke noget at gøre med kvalitet men giver tryghed i et valg som måske ellers er svært for kunden.

Nu kom du med et eksempel på huyndai bil, om den er kvalitet ved jeg ikke, men de tilbyder 7 års garanti på deres produkt, altså anser man produktet for et kvalitetsprodukt ? eller ? (den er lige testet til at være en af de små biler med flest fejl) tænk hver gang den fejler noget skal den på værksted, man kommer måske lidt senere på atbejde, det er altid når det er mest ubelejligt at den går i stykker. Det kan godt være at det er fedt at have lange garantier men ikke hvis man altid skal bruge dem.

Hvis man køber en Audi A1 koster den næsten 3 gange så meget, Audi giver ikke særskilte garantier, men alle betragter det som et kvalitetsprodukt og er ikke i tvivl om det er et godt køb.

jeg er ikke helt klar over hvad du slår på tromme for.

jeg gentager gerne en sidste gang at selvfølgelig skal der laves eftersyn på varmepumper, men garanti har IKKE noget med kvalitet at gøre.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

hamselv
Denne her gang gider jeg ikke engang lægge en kommentar! Og gider slet ikke diskutere kvalitet og omhu.

allankj1
Sådan en rask lille diskution giver altid lidt ekstra appitit. Er det ikke sådan de siger i Matador. Grin
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

sja
Hvilken viessmann vp ?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.