HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dybde på jordslanger.
disable
Som det tidligere er blevet anført, har jeg døjet lidt med effektiviteten af mit anlæg...

Nu begynder tingene at dæmre lidt..
Hvor meget har nedgravningsdybden at skulle have sagt mht udnyttelse af jordvarmen?

Jeg spørger, fordi vi er ved at bygge til, og noget af tilbygningen skulle stå, hvor der også lå slanger i jorden.
Derfor var vi jo meget påpasselige, da vi skulle grave sokkel. Jeg sagde til manden med gravemaskinen, at han skulle passe på, når han kom til omkring 80 cm. under niveau, da jordvarmeslangerne lå i 110 cm, som der jo stod i papirerne fra VVS-firmaet.

Da han kom til 65 cm. under græsplænen, ramte han en jordvarmeslange.
Da vi lavede søgehuller, fandt vi ud af, at den ingen steder lå mere end 75 cm. nede.

Det skal dertil siges, at jeg har kørt ca 10 cm. muld ovenpå, da de havde gravet slanger ned.

Hvor meget har det cirka at sige for effekten, at det kun ligger i 65 cm?

De er ved at grave 400 meter ny slange ned. Og de har så endda gjort sådan, at der ikke ligger noget slange under tilbygningen overhovedet.
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

allankj1
Det er svært at sige tror jeg. Hamselv ved måske mere om det. Men er det ikke værd at tage fat i ham der gavede den oprindelige slange ned. Han har givet vis ikke gravet dem ned i den rigtige dybde. Han har gravet i 55 cm i stedet for 110 cm. Det er sku en ommer.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

disable
Firmaet, jeg bad om at udføre arbejdet er ved at gøre det om.. Heldigvis.
Ham, der udførte arbejdet for firmaet, jeg bad om at gøre det, er gået konkurs... Og man forstår måske godt, hvorfor ;-)

Det, jeg bare var nysgerrig omkring var, om det kan være derfor, jeg har haft svært ved at se fordelen ved jordvarme... :-)
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

lars-jacobsen
Der er nok ikke nogen tvivl om pumpen har måtte arbejde hårdere for at levere varme til dig i vinters, end hvis slangerne lå nede i 100-110 cm.
Men om hvor meget det rent faktisk betyder i praksis kommer jo helt an på "overflade" temperaturen.
Uden at have praktisk erfaring med det eller vide det ud fra teoretiske beregninger/tabeller, vil jeg dog gætte på det nok ikke har betydet mere end 10% max 20% mer forbrug i den sidste fyrrings sæsson pga den for ringe/utilstrækkelige dybde. Men det er rent gæt.

Nu kender vi ikke umiddelbart til øvrige data på huset eller forbruget så om det er helt skævt ved jeg ikke. (Har ikke trevlet gamle indlæg igennem for at se om du har skrevet om det tidligere).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.