HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indstilling af varmvands produktion?
1982
Hej,

Vi har for nyligt overtaget et hus med en 2 år gammel Heliotherm jordvarmepumpe.

Dens varmvandsindstilling er bare standard, dvs. den er sat til at producere varmt vand mellem kl 5:30 og 20:00.

Så jeg har følgende spørgsmål:

1) Jeg går ud fra at hvis vi har brug for varm vand f.eks. kl 22, så vil el-patronen være lynhurtig til at varme vandet op efter behov, eller hvordan fungerer det?

2) Er der nogen god grund til at have varmvandsproduktion i dagtimerne mens man er på arbejde? Jeg tænkte på måske at sætte den til at producere varmvand fra kl 5:30 til kl 9, og så igen fra kl 16 til kl 20, på hverdage. Eller er der bedre økonomi i at den løbende holder vandet varmt helt fra morgen til aften?

Manualen er desværre på tysk som jeg ikke er skarp til, men jeg har siddet med Google Translate, dog uden rigtig at blive meget klogere på to ovenstående spørgsmål.

På forhånd tak Smile

hamselv
Hvorfor blande elpatron ind i det??!? Den varmepumpe vi startede i går yder tre gange så meget på kompressordrift som på elpatron!

At tidsstyre ser jeg ingen grund til. Det laver bare diskomfort og er noget skrammel i forhold til den ret lille besparelse der måtte være ved dette.

1982
El-patronen "blander jeg ind i det" fordi jeg synes det kunne være rart at vide hvad der sker hvis man bruger varmt vand udenfor tidsskemaet - så selvom vi lader den stå på standardindstillingen 05:30 - 20:00, så kan det jo ikke udelukkes at man engang imellem har behov for varmt vand udenfor de perioder, omend det er sjældent.

Samtidig synes jeg heller ikke der er så meget fidus i at opvarme vand man ikke har brug for? Når den er slukket om natten (som standard) må det vel være fordi det kan svare sig ikke at producere varmt vand fra 20 til 5:30 på standardinstillingen (9,5 time i alt), så kan man skære yderligere 4-5 timer af mens man er på arbejde, så må det vel give lidt også - eller tager jeg fejl? Smile

Jeg har ingen idé om det, så hvis der reelt er en meget lille besparelse, så er der selvfølgelig ingen grund til at tidsstyre yderligere.

hamselv
Hvis man skal bede elpatronen om hjælp, skal det jo være med en ret ret voldsom besparelse et andet sted, ellers bliver du flået på elregningen. VP'en laver jo varmtvandvandet med en effektfaktor på måske 3. Og idet VV produktionen ligger indenfor husets klimaskærm og en smule varmetab derfra det meste af året kan bruges positivt, er det ekstremt svært at se fordelen ved tidsstyring, med mindre huset er pivende utæt, eller der kan hentes lidt på bedre start/stop tider på VP. Men blandes bare en anelse el-patrondrift ind i dette her, er jeg bange for regnestykket ramler med et brag. Jeg gør det ikke, men lader min VP passe sig selv med den justering vi erfaringsmæssig ved kører rigtig godt. Ved at f.eks Allankj bruger tidsstyring til at mindske antal starter, hvilket kan være ok. Men i min verden skal elpatron KUN køre til legionellasikring og ekstremer.... Men det er så den religion jeg kører efter.

1982
Du har en god pointe, hamselv. El-patronen skal formentlig ikke startes ret mange gange for at regnestykket ramler, og så har man jo ikke fået noget ud af det - udover diskomfort.

Jeg udvider standardindstillingen med et par timer så den sørger for der er varmt vand mens vi er vågne.

1982
LIge et tillægsspørgsmål Smile

Hvilken temperatur anbefales til varmt vand? Den står pt. på 50 grader. Man kan nok klare sig med lidt mindre, men jeg tænker også på legionella, hvad der er bedst at indstille den til?

I mail fra sælger af anlægget (til de tidligere ejere af vores hus) står der:
"Varmvandsproduktionen udføres ved hjælp af 500 L buffertank med Heliotherms brugsvandssystem med 60 kW veksler for legionellafri brugsvand."

hamselv
Hvis i har opvaskemaskine, ser jeg intet problem i at køre et par grader eller 3 lavere, idet pågældende system er opbygget således den kun indeholder meget lidt vand. Faren for bakterievækst er således uendelig lille. Prøv at køre 48°.

1982
Vi har opvaskemaskine ja, og den kører på det kolde vand.

Jeg prøver at justere den ned til 48 grader.

Er der nogen fidus i at indstille minimumstemperaturen også? Den står til 23 grader nu, og er jo den temperatur som pumpen altid vil holde på varmtvand, selv om natten når den ikke producerer varmt vand til de 48-50 grader. Jeg ved dog ikke om den nogensinde når at falde helt ned til 23 grader.

pmp
Hvis andre læser med her, så vær opmærksom på, at en Heliotherm har er helt specielt varmtvandssystem.

På andre "normale" jordvarmeanlæg med varmtvandsbeholder, laver man tidsstyring efter helt andre principper. Vi andre kan godt have varmt vand i hanerne 24/7 med tidsstyring. Men det er der skrevet om andre steder.

Elpatron bruges naturligvis ikke - heller ikke på en Heliotherm.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 17

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.