HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tips til varmekurve og tidsstyring af raditorvand?
1982
Er der nogle tips til tidsstyring af radiator vandet?

Vores Heliotherm står til indstillingen at fra kl 05 til 22 skal den være "normal" og fra 22 til 05 skal den være "decrease". Der er også en "increase" mulighed, som ser ud til at varme vandet til mere end hvad varmekurven er sat til, jeg tænker det er hvis man skal have et hurtigt boost? Sikkert på bekostning af økonomien.

Er der fidus i at sætte den til "decrease" måske 4-5 timer dagligt på hverdage mens man er på arbejde, eller er det ligesom med varmtvandsproduktionen at det betyder diskomfort og kun giver minimal besparelse på el-regningen?

Jeg prøver stadig at optimere varmekurven. De sidste par aftener har vi haft 20,7 grader i stuen og det er lige i underkanten.

I halvdelen af stuen er der dog ældre gulvvarme hvor man ikke rigtig kan mærke andet end at trægulvet ikke er ligeså køligt som i resten af stuen, men der er slet ikke den normale "gulvvarme fornemmelse" (som vi bl.a. har på badeværelset hvor gulvvarmen kun er et par år gammel), nok fordi fremløbstemperaturen ikke er høj nok til de gamle gulvrør. Jeg ved derfor ikke om der er fidus i at slukke for den gulvvarme og så i stedet bruge varmen i radiatoren, eller om der ingen varme går til spilde i gulvet alligevel, fordi rørerne måske ikke kan optage varmen effektivt nok?

Gulvvarmen er i spisestuen hvor der alligevel er et gulvtæppe under spisebordet, så vi går aldrig på det gulv i hverdagen alligevel.

Har i dag skruet 1 grad op for de 2 nederste værdier i varmekurven (0* og -15*), så må vi se i løbet af de næste par dage om temperaturen går over 20,7 grader i stuen. Nu hedder varmekurven:

20* udenfor = 27*
0* udenfor = 39*
-15 udenfor = 43*

Her kl 9:30 hvor der er 7 grader udenfor, står den til at vil have 38 grader i buffertanken.

Alle tips/feedback er velkomne - er jo stadig newbie indenfor det her jordvarme sjov Smile

(Mht. stue-temperatur: damen sidder altid med tæppet om aftenen uanset hvor koldt eller varmt der er - jeg kan sidde i t-shirt mens hun har tæppet, hun kalder det "hyggefryser", og jeg har det generelt lidt varmere end andre (har måske noget med min "isolering" at gøre), så derfor har jeg ikke noget imod at stue-temperaturen måske er 1 grad under hvad der er normalt).

pmp
Der lyder som om du misset noget.
Når temperaturen er 7 grader har det ingen betydning hvad varmekurven er ved -15 grader.
Du skal nok læse noget mere om din varmepumpe får du gør noget.
Hvis du skal have hjælp her, skal der flere oplysninger på bordet om huset og varmefordelingssystemet
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

1982
pmp,

Det er slet ikke utænkeligt at jeg har misset noget Smile

Men du har ret - og hvis jeg har forstået det korrekt (efter lige at have visualiseret kurven igen), så har kurven mellem -15 og 0 selvfølgelig ingen betydning når der er 7 grader ude. Så der har egentlig ikke været grund til stille på -15 indstillingen, det er vel kun "0" og "20" indstillingerne der skal pilles ved, for at løfte kurven i det område.

"Hvis du skal have hjælp her, skal der flere oplysninger på bordet om huset og varmefordelingssystemet"

Altså f.eks. en plantegning hvor jeg har plottet radiatorerne ind og lidt info om ønsket temperatur i de forskellige værelser?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.